حذف پروژه توسعه کشاورزی ۴۰ هزار هکتار از زمینهای سردشت

رئیس ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: پروژه توسعه کشاورزی ۴۰ هزار هکتاری در سردشت که به قبل از انقلاب بر می گردد به هدف احیاء دریاچه ارومیه حذف شد. به گزارش پیرانشهر رووداو،‌ عیسی کلانتری در میان یک گفت و گو با روزنامه شرق چاپ تهران در خصوص پروژه انتقال آب از رودخانه زاب سردشت […]

رئیس ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: پروژه توسعه کشاورزی ۴۰ هزار هکتاری در سردشت که به قبل از انقلاب بر می گردد به هدف احیاء دریاچه ارومیه حذف شد.

به گزارش پیرانشهر رووداو،‌ عیسی کلانتری در میان یک گفت و گو با روزنامه شرق چاپ تهران در خصوص پروژه انتقال آب از رودخانه زاب سردشت به دریاچه ارومیه  گفت: این پروژه، قبل از انقلاب هم بود؛ منتها نه برای دریاچه، بلکه برای توسعه کشاورزی. اما به دلیل اینکه آب دریاچه را توسعه کشاورزی برداشته است حالا این پروژه انتقال آب در مجموع برای احیای دریاچه خواهد بود. قبل از انقلاب نزدیک به ٣٠٠ هزار هکتار کشت آبی داشتیم در حوضه دریاچه که امروز نزدیک به ۵٠٠ هزار هکتار شده است. یعنی ٢٠٠ هزار هکتار اضافه شده. در آن پروژه قرار بود چیزی حدود ۴٠-۴۵ هزار هکتار، توسعه کشاورزی دهند، باقی‌مانده آن را هم به جای دیگر منتقل کنند. منتها ما آن پروژه توسعه را هم حذف کردیم و به دریاچه آوردیم. یعنی اگر ان‌شاءالله تونل‌های انتقال آب تمام شود، چون سدهاشان ساخته شده است و کانال‌های آب آن اصلاح شود که اصلاح خواهد شد تا آن زمان، ما سالانه حدود ۶٠٠ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاب وارد دریاچه خواهیم کرد. این کار با سرعت مناسب پیش می‌رود.
وی در خصوص زمان بهره برداری از این پروژه گفت: طبق برنامه در پایان ٩٨. از ٣۶ کیلومتر تونلی که باید حفر شود، یک کیلومتر حفر شده، باقی هم طبق برنامه پیش می‌رود. دو سد؛ یک سد آن در سفر چند روز قبل آقای رئیس‌جمهور افتتاح شد، از یکی ١۵٠ میلیون مترمکعب آب از حوزه زاب وارد دریاچه می‌شود. دومین هم فکر می‌کنم در پنج سال آینده تمام شود، قبل از اینکه‌ تونل‌ها تمام شود.
کلانتری ضمن اشاره به خروج آب زاب سردشت به عراق گفت: زاب اگرچه نزدیک دریاچه ارومیه و در۵٠کیلومتری آن است اما به سردشت می‌رفت و وارد عراق می‌شد. طبق عرف بین‌المللی، می‌توانستیم نصف آب این رودخانه را برداشت کنیم. ولی چون جای توسعه نداشت و از دره‌های عمیق یا جنگل عبور می‌کرد، زمین زراعی نداشت، تاکنون صددرصد آب آن به عراق می‌رفت. الان نزدیک به ۶٠٠ میلیون آن پیش‌بینی شده که منتقل شود.