گرگاس؛ خطرناک‌ترین حیوان ایران/ این سگ‌ها مانند گرگ به انسان حمله می کنند

به گزارش پیرانشهر رووداو ، گزارش چند روز پیش عصر ایران از گرگ – سگ های وحشی که با نام گرگاس شناخته می شوند بسیاری را نگران کرده و به فکر فرو برده است. این موجود که حاصل جفت گیری گرگ و سگ است به عنوان یکی از خطرناک ترین حیوانات شناخته می شود. خطرناک […]

به گزارش پیرانشهر رووداو ، گزارش چند روز پیش عصر ایران از گرگ – سگ های وحشی که با نام گرگاس شناخته می شوند بسیاری را نگران کرده و به فکر فرو برده است. این موجود که حاصل جفت گیری گرگ و سگ است به عنوان یکی از خطرناک ترین حیوانات شناخته می شود. خطرناک بودن گرگاس از این جهت است که به علت تشابه ژنتیکی با سگ به صورت غریزی ترس زیادی از شهر و انسان ها ندارد و به همین علت، بسیار راحت تر از گرگ ها وارد قلمرو انسان ها می شود تا غذا پیدا کند. از طرف دیگر، این حیوان خوی و درندگی گرگ را هم دارد و در نتیجه، بسیار راحت تر از سگ به دام ها و انسان ها نزدیک شده و به آنها حمله می کند.

تا چند سال پیش، مردم و چوپان ها شناخت درستی از این حیوان نداشتند. بسیاری آن را نوعی سگ می پنداشتند و به همین علت، هنگام حمله آنها به گله شوکه می شدند. با افزایش حمله این حیوان به گله ها و انسان ها ( رفتاری که معمولا از سگ های ولگرد دیده نمی شود) بررسی ها بیشتر شد و محققان متوجه هویت این حیوان نیمه گرگ نیمه سگ شدند.

چندی پیش بود که اخبار هجوم این حیوان درنده به ۱۳ راس دام در خراسان شمالی بسیاری از مردم این منطقه را نگران کرد. بر اساس اخبار منتشر شده، گرگاس ها در مناطق روستایی خراسان شمالی بسیار زیاد هستند و بعضا وارد شهرها هم می شوند. چندی پیش نیز حمله گرگاس ها به دام های مردم چند روستا در آذربایجان غربی  و شرقی خبرساز شد.

با گذشت زمان و افزایش جفت گیری سگ ها و گرگ ها، گرگاس ها نیز زیاد شدند و در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی مختلف ایران شروع به دریدن دام ها و حمله به چوپان ها و مردم محلی کردند، تا جایی که بسیاری معتقدند گرگاس ها در حال حاضر یکی از مهم ترین عوامل به هم خوردن اکوسیستم ایران هستند و برای کنترل آنها حتما باید اقداماتی انجام داد.

چرا گرگاس در ایران زیاد شد؟

اما چرا جمعیت گرگاس ها اینقدر زیاد شد؟ تحقیقات مختلف مشخص کرده افزایش زاد و ولد سگ های ولگرد که به علت غذا دادن بی رویه انسان ها به آنها اتفاق افتاده است، باعث شده گله های مختلف سگ ها به مناطق کوهستانی نزدیک شده و با رها کردن توله ها در آن منطقه زمینه ورود سگ ها به دسته های مختلف گرگ ها را فراهم نمایند.

در همین رابطه، دکتر بگلر، رییس هیات مدیره انجمن “دهکده وفا” در مصاحبه ای که با ایسنا داشته، گفته است: متاسفانه برخی دوستداران محیط زیست اقداماتی انجام می دهند که به ضرر محیط زیست خواهد بود. وی افزود: افرادی که به سگ های رها شده غذا می دهند موجب افزایش جمعیت این سگ ها می شوند و همین امر موجب می شود که شاهد جفت گیری آنها با گرگ ها باشیم که حاصل آن تولد “گرگاس” است. بگلر گفت: طبیعت جمعیت خود را دقیق کنترل می کند و اگر ما با غذا دادن به حیوانات و افزایش جمعیت آنها این چرخه را به هم بزنیم، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

بگلر گفت: دوستداران محیط زیست باید در صورت مشاهده سگ های رها شده آنها را مراکزی مانند “دهکده وفا” که محل نگهداری سگ های رها شده است تحویل داده و یا با این مرکز تماس گرفته که نسبت به جمع آوری این سگ های ولگرد اقدام شود.

البته نباید فراموش کرد یکی دیگر از علت های اصلی افزایش جمعیت گرگاس ها دخالت عمدی انسان ها در طبیعت است. ناصر نادری، بخش دار تسوج در مصاحبه ای که در سال ۱۳۹۸ داشت در این رابطه توضیحات جالبی داد. او گفت: بعضی افراد مانند چوپان ‌ها و علاقه‌ مندان به سگ، این حیوانات را مجبور به جفت گیری می‌ کنند تا چنین موجودی {گرگاس} به وجود آید، اما چون معمولاً نمی ‌توانند کنترلش کنند در طبیعت رهایش می‌ کنند، وقتی چنین موجود خطرناکی در طبیعت رها شود، به نوعی باعث برهم زدن اکوسیستم می‌ شود {چراکه}  این موجود بر خلاف گرگ‌ ها از انسان نمی‌ ترسد، قو ی‌تر و تهاجمی ‌تر است.

تفاوت گرگاس با گرگ و سگ

اکنون بد نیست به برخی از تفاوت های اساسی گرگاس و سگ ها و گرگ ها اشاره کنیم. این تفاوت ها می تواند به بسیاری از افراد ( به خصوص کسانی که در مناطق کوهستانی و روستاهای نزدیک به کوه زندگی می کنند) کمک کند تا هنگام مشاهده یک حیوان سگ سان متوجه شوند که گرگاس است یا سگ یا گرگ.

الف. گرگاس یا همان سگ گرگ در هر فصلی ممکن است به دام حمله کند این در حالی است که گرگ در فصل سرد زمستان و در شرایط کمبود طعمه در طبیعت در اطراف مناطق مسکونی و دامداری ها پرسه دارد و حمله می کند.

ب. گرگاس‌ جسورتر از گرگ است از این رو بر خلاف گرگ، انسان گریز نیست و البته  از سگ باهوش ‌تر است و با توجه به اینکه مثل سگ به دنبال یافتن غذا در نزدیکی روستاها و مناطق مسکونی پرسه می زند خطری برای انسان و دام محسوب می شود.

ج. گرگاس اشتراک زیادی با سگ دارد از این رو حضورش در اطراف گله، کمتر با واکنش سگ ‌های گله روبه رو شده است.

د. اکثر گرگاس‌ ها چشمانی به رنگ زرد دارند، پا‌های لاغر و کشیده که بر خلاف سگ به قفسه سینه نزدیک‌ تر است، پوزه نازک ‌تر و کشیده ‌تری از سگ دارند؛ نوک پوزه یعنی قسمتی از بینی و پوزه همواره به رنگ سیاه است و هنگام حرکت مانند سگ، سر خود را بالا نگه می‌دارند.

ه. گرگاس‌ها مانند سگ واق واق می ‌کنند و بر خلاف گرگ زوزه نمی‌ کشند، ولی ممکن است هر دو عمل را انجام دهند.

ی.  گرگاس ‌ها به هیچ عنوان گروهی حرکت نمی‌ کنند و تقریباً همواره تنها هستند یا نهایت دوتایی. اگر گروهی حیوان شبیه به سگ در یک محل مشاهده شد آن‌ها گرگاس نیستند. هرگز سعی نکنید این حیوان را بترسانید، چرا که هنگام احساس ترس حمله می کنند.