بازار پیرانشهر به این زودی قصد تنظیم ندارد/ یادداشتی انتقادی از عثمان حسن زاده خبرنگار کردپرس

[quote bgcolor=”#cecece” arrow=”yes”]بازار خرید و فروش پیرانشهر با قیمت های دلبخواهی آن توسط برخی از فروشندگان اجناس موجی از نارضایتی را در بین عموم شهروندان پیرانشهر ایجاد کرده که تشکیل جلسات ماهانه تنظیم بازار هنوز نتوانسته است در راستای مهار افزایش قیمت ها افسار گسیخته بازار نقش مؤثری ایفا کند[/quote]. در چنین روزهای سخت و […]

[quote bgcolor=”#cecece” arrow=”yes”]بازار خرید و فروش پیرانشهر با قیمت های دلبخواهی آن توسط برخی از فروشندگان اجناس موجی از نارضایتی را در بین عموم شهروندان پیرانشهر ایجاد کرده که تشکیل جلسات ماهانه تنظیم بازار هنوز نتوانسته است در راستای مهار افزایش قیمت ها افسار گسیخته بازار نقش مؤثری ایفا کند[/quote].

در چنین روزهای سخت و نفس گیر کرونایی که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است، تفاوت قیمت در بسیاری از اجناس موجی از نارضایتی و گلایه را در بین عموم شهروندان پیرانشهری ایجاد کرده است.

 با پرسه ای در سطح شهر و سؤال از فروشندگان اجناس مختلف می توان به راحتی شاهد تفاوت قیمت های اجناس با سایر شهرهای همجوار شد این در حالیست که حتی در خود سطح شهر پیرانشهر نیر قیمت بسیاری از اجناس، خیابان به خیابان، کوچه به کوچه و حتی مغاذه به مغازه هم فرق می کند.

حال قیمت اجناس دست فروشان و بویژه میوه فروشان سیار سطح شهر که هیچ گونه نظارتی بر قیمت های آنها حکمفرما نیست، بماند که خود حکایتی دیگر و داستانی جداگانه دارد.

گویی در شهر پیرانشهر فروش مایحتاج مردم و قیمت گذاری آن تبدیل به یک امر کاملاً سلیقه ای شده است تا جائیکه با پرسش از مغازه داران و صاحبان اجناس کالا در خصوص تفاوت قیمت فروش اجناس هر کدام مدعی می شوند که جنس ما از اجناس دیگران بهتر است.

 سرگردانی مردم در بازارهای پیرانشهر و نارضایتی آنها از قیمت های متفاوت از یک طرف، برگزاری جلسات ماهانه ستاد به اصطلاح تنظیم بازار مسئولان و عدم خروجی تأثیر گذار مصوبات آن از طرفی دیگر نشان از بازنده شدن مصرف کنندکان و مسئولان در رقابت با افزایش سرسام آور قیمت های اجناس در این شهرستان است.

با نگاهی گذرا به مصوبات اخیر جلسات ماهیانه ( ۳ جلسه اخیر) ستاد تنظیم بازار پیرانشهر که با حضور اعضای ستاد در محل فرمانداری پیرانشهر تشکیل شده است می توان نکات مشابهی از آن استخراج کرد مبنی بر اینکه در این مصوبات مکرراً تأکید بر نظارات و کنترل روزانه قیمت اجناس در سطح شهر پیرانشهر شده است که متأسفانه این مصوبه از دو حالت خارج نیست یا علی رغم تأکید اعضای ستاد تنظیم بازار، هیچ گونه نظارتی بصورت روزانه توسط نهاد ذیربط انجام نمی گیرد یا اینکه فروشندگان کالا هیچ بهایی به تذکرات مأموران صنفی نمی دهند که مهمترین دلیل این ادعا اختلاف قیمت اجناس با سایر شهر های همجوار و همچنین افزایش روز به روز قیمت کالا و اجناس در این شهر است.

یکی از بندهای مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار پیرانشهر عیناً این جمله می باشد، “نظارت مستمر بر قیمت های دارو، مرغ، میوه، آجر فشاری و بتن آماده” می باشد این در حالیست که مردم خواهان نتیجه گرفتن واقعی از این نظارت مستمر بر قیمت های اجناس هستند که متأسفانه در عمل چنین چیزی مشاهده نمی شود.

اما شاید منظور از تأکید مسئولان بر اجرای این مصوبه تنها نظارت بر افزایش قیمت هاست نه کنترل آنها.

این در حالیست که شخص فرماندار پیرانشهر در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که روز چهارشنبه ( ۲۵ تیرماه) تشکیل شد، عنوان کرده بود که وضعیت موجود بازار و سو استفاده‌هایی که برخی اشخاص در افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها می نمایند اصلاً قابل قبول نیست، لذا نظارت و بازرسی های مستمر ادارات صمت و تعزیرات حکومتی و برخورد جدی با متخلفان باید بصورت جدی انجام گردد.

در واقع اجرای عملی این نکات حلقه گمشده بازار امروز پیرانشهر است، برای مردم و مصرف کنندگان زیاد اهمیتی ندارد که مسئولان پشت درهای بسته چه تصمیماتی بر روی کاغذ می گیرند آنها تنها به دنبال عملی شدن و اجرایی کردن این تصمیات در جامعه هستند و تنها روزی که یک شهروند پیرانشهری حسرت خرید از بازار شهرهای همجوار را نداشته باشد می توان شاهد تحقق وعده های مسئولان در این امر شد.

با بررسی اجمالی قیمتهای نامتعارف برخی از اقلام اساسی در این شهر متوجه خواهیم شد که قیمت ها سر به فلک کشیده است و مردم در تأمین بسیاری از اقلام اساسی با مشکل مواجه هستند لذا انتظار می رود خروجی جلسات واقعاً باعث تنظیم بازار شود هر چند که شواهد نشان از این دارد بازار پیرانشهر به واسطه حضور افرادی فرصت طلب و سودجو بعنوان فروشنده به این زودی ها قصد تنظیم ندارد.

در رابطه با موضوع گرانفرشی در شهر پیرانشهر لازم است به این نکته هم اشاره شود که در بسیاری ازموارد هم واقعاً عده ­ای از فروشندگان بی انصاف همواره در کمین هستند تا از موقعیت های حساس جامعه به نفع خود سوء استفاده کنند و بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی اقشار مختلف مردم تنها بفکر پر کردن جیب های خود هستند و گاهی با احتکار کالاهای اساسی اقدام به کم فروشی و همچنین برهم خوردن نمودار عرضه و تقاضا در شهر می کنند که ظاهراً باید این قشر منفعت طلب را تنها به خدا واگذار کرد چون ظاهراً با کمال بی انصافی هیچ گونه توجهی به شرایط حاکم بر جامعه ندارند