ایدز و هر آنچه باید بدانید! / یادداشتی از کامران حسن پور، دانشجوی روانشناسی دانشگاه پیام نور پیرانشهر

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]هر ساله اول دسامبر (۱۰آذر) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی بیماری ایدز شناخته می شود.امروزه با توجه به پیشرفت علم و درمان های جدید وحشت و ترس از این بیماری هم نزول پیدا کرده است و به همین خاطر بسیاری افراد احتیاط لازم وتوجه زیادی به این بیماری ندارند،بر […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]هر ساله اول دسامبر (۱۰آذر) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی بیماری ایدز شناخته می شود.امروزه با توجه به پیشرفت علم و درمان های جدید وحشت و ترس از این بیماری هم نزول پیدا کرده است و به همین خاطر بسیاری افراد احتیاط لازم وتوجه زیادی به این بیماری ندارند،بر اساس آمار منتشر شده درسال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر به بیماری ایدز مبتلا شده اند،این درحالی است که سازمان ملل بر آن است تا موارد جدید ابتلا به این بیماری را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ هزار نفر کاهش دهد از زمان شیوع بیماری ایدز تا سال های دهه ی هشتاد تاکنون بیش از ۷۷ میلیون نفر مبتلا به بیماری ایدز شده اند،همین آمار از آن حکایت می کند که بیش از ۳۵ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.براساس آمار منتشر شده درسال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستنند.[/quote]

ایدز چیست؟

بیماری ایدز یا نشانگان اکتسابی نقض ایمنی بیماری است که بر اثر آلوده شدن فرد به ویروسHIV به وجود می آید ویروس HIV بدن را تضعیف کرده و بدن توان مقابله بابیماری ها را به تدریج ازدست می دهد چنان چه ازویروس پیشگیری نشود فرد بعد از مدتی وارد مرحله ی ایدز می شود که به دلیل نقض بدن ایمنی با ابتلا به یک بیماری ساده فرد رابه گام مرگ می کشاند.

علایم اولیه ابتلابه بیماری

عفونت HIV می تواند در فرد مبتلا هیچ علایمی ایجاد نکند وقتی ۵ تا ۱۰ سال فرد بدون علامت باشد.دراکثر افراد ۳ تا ۴ هفته بعد از ابتلا،علایم شبیه آنفولانزا،تب ولرز، خستگی،گلودرد،سردرد،دردمفاصل و عضلات و همچنین تورم غددلنفاوی ممکن است دیده شود.این علایم شاید روزها یا هفته ها وجود داشته باشند یا از بین بروند زمانی که فرد وارد مرحله ی ایدز می شود، علایمی چون کاهش وزن بدون دلیل و سریع،اسهال طولانی مدت وعفونت هایی که در زمان ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بیشتر مشاهده می شوند مانند ابتلا به زونای شدید و یا عفونت ریه یا باکتری های ضعیف دیده می شود.

راه‌های انتقال بیماری

در تمام مایعات بدن فرد آلوده به ویروس HIV مانندخون، مایع منی، مایع موجود در مقعد و واژن و شیر مادر، ویروس وجود دارد و قابل انتقال است. اگر پوست آسیب دیده و یا لایه مخاطی بدن مانند داخل واژن یا مقعد و یا سوراخ آلت تناسلی مردان در فرد سالم با مایعات بدن فرد آلوده به ویروس در تماس باشد احتمال انتقال ویروس بسیار بالاست. به همین دلیل است که دو راه اصلی انتقال بیماری از طریق تماس جنسی بدون مراقبت و انتقال از طریق استفاده از مواد آلوده به خون فرد آلوده مانند سرنگ یا سوزن مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر است. زنان باردار آلوده به ویروس نیز می‌توانند ویروس را در زمان بارداری یا در هنگام زایمان و یا در زمان شیردهی به کودک‌شان منتقل کنند.

پیشگیری

هیچ واکسنی برای ایدز هنوز وجود ندارد. پیشگیری از بیماری به دو صورت «قبل از مواجهه» و «بعد از مواجهه» با ویروس تقسیم می‌شود. پیشگیری قبل از مواجهه می‌تواند شامل پرهیز از رفتارهای پرخطر باشد که در بالا بیان شد. مراجعه به پزشک به صورت منظم جهت درمان‌ بیماری‌های مقاربتی و کاهش تعداد شریک‌های جنسی از اقدامات پیشگیرانه قبل از مواجهه است.

درمان

هنوز درمانی که ویروس را به صورت کامل از بین ببرد وجود ندارد، اما داروهای ضد ویروس جدید با کم کردن تعداد ویروس، هم انتشار ویروس را کاهش می‌دهند و هم از ورود بیمار به مرحله ایدز جلوگیری می‌کنند و فرد مبتلا می‌تواند با درمان به موقع، طول عمری نزدیک به عمر طبیعی داشته باشد.

شکستن تابوی ایدز با آموزش و اطلاع‌رسانی

مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت تأکید دارند که آموزش و فرهنگسازی نقش بسزایی در توسعه سلامت و بهداشت عمومی خواهد داشت، چراکه بسیاری از مردم درباره بیماری‌ها اطلاعات چندانی ندارند.امروزه مبتلایان به ایدز بیشتر از درد بیماری از نگاه سنگین مردم رنج می برند، در حالی که آنان نیز بخشی از اعضای جامعه هستند که بسیاری شان ناخواسته و ندانسته در چنبره این بیماری گرفتار شده اند.
در این میان هر چند بیماری ایدز هزینه های سنگین روحی و روانی بر دوش مبتلایان و جامعه دارد، اما در ایران اسلامی، دولت همه هزینه های درمانی بیماران را متقبل شده است.