آزادی اندرو برانسون کشیش آمریکایی و کور سوی روابط ترکیه و آمریکا/یادداشتی از فاتح کوردی

ماهها بود به قول روزنامه گاردین این میسیونر کلیسای رستاخیز (اندرو برانسون )در قلب بحران دیپلماتیک بین‌المللی و بحران اقتصادی بین ترکیه و آمریکا قرار گرفته بود که به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا انجامید اتفاقی که موجب انتقادات گسترده رجب طیب اردوغان از آمریکا به دلیل تلاش برای ضربه زدن به […]

ماهها بود به قول روزنامه گاردین این میسیونر کلیسای رستاخیز (اندرو برانسون )در قلب بحران دیپلماتیک بین‌المللی و بحران اقتصادی بین ترکیه و آمریکا قرار گرفته بود که به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا انجامید اتفاقی که موجب انتقادات گسترده رجب طیب اردوغان از آمریکا به دلیل تلاش برای ضربه زدن به این کشور شده بود.
دستگیری برانسون در اکتبر(مهر) ۲۰۱۶ و اعلام جرم علیه وی به اتهام جاسوسی و ارتباط با سازمان‌های تروریستی باعث شد تا وی در چشم فعالان مسیحی همچون شهیدی شود که قدرت در کاخ سفید را در اختیار گرفته باشد.
در ماه‌های اخیر، دونالد ترامپ برانسون را یک رهبر مسیحی و یک جنتلمن خوب معرفی کرد که به هیچ دلیلی ترکیه وی را تحت پیگرد قرار داده است. مایک پنس، معاون ترامپ و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز نسبت به وضع تحریم‌های گسترده علیه ترکیه هشدار دادند.
در مرداد ماه سال جاری آمریکا تحریمهایی را برترکیه وضع کرد که باعث شدتا بحران اقتصادی، ترکیه را فرا بگیرد.
ولی اگر به اختلافات پیش امده و تحریمهای اعمال شده به ترکیه توجه کنیم این عکس العمل در ظاهر برای آمریکا در برابر هم پیمان استراتژیکش در ناتو یعنی ترکیه بسیار سخت گیرانه بود.ولی اگر به بررسی شخصیت رییس جمهور آمریکا بپردازیم چنان غیر طبیعی و دور از ذهن نبوده است . ترامپ در واقع نمادی از ناسیونالیزم آمریکایی است که با افراطی گری مسیحی پیوند پیدا کرده که از توئیت اول خود در مورد برانسون و شدت ادبیات به کار برده شده در مورد دستگیری ایشان به خوبی مهم بودن افکار مسیحی برای وی نمایان است. اندیشه ترامپ را میتوان مجموعه ای از عملگرایی اقتصادی و محافظه کاری سیاسی دید که در عکسل العملهای فوری و شدید ترامپ در وضع تحریمهای سخت گیرانه در منازعات سیاسی مشهود است. که تامین نشدن خواسته های اردوغان در سوریه و حمایت آمریکا از کردهای سوریه و از طرفی نوع نگرش ایدئولوژیک اردوغان در مورد اسرائیل و نزدیکی ترکیه به روسیه به این اختلافات دامن زده است . ولی توافق زود هنگام آمریکا و ترکیه نشان از وجود اولویتهای مهمتری دارد . اردوغان نمیخواهد برگ برنده خود یعنی اقتصاد رادر معادلات سیاسی داخلی ترکیه به سادگی ازدست بدهد زیرا وی اقتصاد ور شکسته سالهای
دور ترکیه را به بیستمین اقتصاد برتر دنیا تبدیل کرده از طرفی سخنان دیروز اردوغان با اشاره به حمله قریب الوقوع به شرق فرات نشان از نوعی توافق ضمنی با آمریکا در مورد کردهای سوریه دارد. ولی از طرفی ترامپ که ثابت کرده کمتر به توافقات پشت پرده و برد برد اعتقاد دارد و بیشتر با دید ناسیونالیستی آمریکایی خود صرفا منافع کشور آمریکا را در نظر میگیرد که نظیر ان را میتوان زیاده خواهیهای آمریکا در برابر کره شمالی بدون دادن امتیازی دید .
سعی میکندبه اولویت اصلیش یعنی ایران متمرکز شود و با نزدیک شدن به ترکیه امتیاز بی نظیر ترکیه را در دور زدن تحریمها از ایران بگیرد و بتواند تحریمهای موثر تری بر ایران وضع کند
و از این طریق بتواند هم نظر اسرائیل به عنوان ابزاری توانمند در معادلات داخلی آمریکا با لابیهای قویش مانند آیپک جلب کند و از طرفی با اولویت ایران معاملات میلیاردی با اعراب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان را از دست ندهد که بی توجهی ترامپ به جریان مفقود شدن جمال خاشقچی در سخنان دیروز و اشاره به ادامه فروش سلاح به عربستان نشان از این واقعیت دارد.
ولی به واقعیت در بلند مدت با توجه به شرایط فکری و ایدئولوژیکی اردوغان و ترامپ نمیتوان آینده ای آرام و یکنواخت برای روابط این دو کشور متصور شد و تنشهای منطقه ای در روابط بین دو کشور محتمل خواهد بود.

نویسنده :فاتح کردی