روانشناسی نقاشی کودکان/تهیه کننده؛ پریشان محمدی -بخش اول

مقدمه: میل به نقاشی از دوران کودکی درانسان پدیدار میشود، شاید بتوان گفت بامابه دنیامی آید. یک مداد،ویک ورق وسیله ای است که ساعتها کودک راسرگرم میکند،ونیروی اندیشه وتحلیل کودک رابه کار می اندازد. نقاشی اولین قدم کودک در شناخت واقعیت وایجاد ارتباط بادیگران است. کودک با این وسیله سخن میگوید،خواندن این الفبای تصویری کار […]

مقدمه:
میل به نقاشی از دوران کودکی درانسان پدیدار میشود، شاید بتوان گفت بامابه دنیامی آید. یک مداد،ویک ورق وسیله ای است که ساعتها کودک راسرگرم میکند،ونیروی اندیشه وتحلیل کودک رابه کار می اندازد.
نقاشی اولین قدم کودک در شناخت واقعیت وایجاد ارتباط بادیگران است.
کودک با این وسیله سخن میگوید،خواندن این الفبای تصویری کار آسانی نیست ودرک آن برای بسیاری ازانسانها مشکل است.

تاریخچه وبررسی نظری :
مطالعات جدید در خصوص نقاشی های کودکان از قرن نوزدهم آغاز میشود،بخش بزرگی از نخستین پژوهش های ایجاد شده در خصوص نقاشی کودکان به شکل جامع توسط هریس(Harris) باز نگری شده است.
به نظر می رسد بسیاری از محققان تاحدودی چنین فرض کرده اند که نقاشی کودک نسخه ای از تصویری است که در ذهن کودک شکل گرفته و به همین علت نقاشی های کودک در حکم پنجره ای به درون دنیای اندیشه ها و احساس های او هستند.

مطالب اصلی در خصوص روانشناسی نقاشیهای کودکان:
تا حالا به نقاشی کودکان نگریسته و اندیشیده اید که این نقاشی ها بازیابی از کدام گوشه های اذکار و احساسات آنها هستند؟
نقاشی کودکان ساده وگیرا، سرشار از زندگی و شخصیت هستند.کودک همه مسائل خود را به واسطەی نقاشی بە تحریر در آورده خود را می آزماید، و (( من )) خویشتن را بنا میکند.
از طریق بررسی و تحلیل نقاشی کودکان، میتوان بینش آنها را درمورد توسعه اجتماعی، احساسی، فیزیکی و فکری هر کودک به دست آورد.
آثار هنری کودکان نشان دهنده ی یک دیدگاه از شخصیت آنها است،نقاشی یک ابزار ارتباطی می باشد،کودکان که هنوز توانایی کافی برای بیان لغات انتزاعی ندارند، از روشهای ارتباطی مانند نقاشی استفاده کرده و حس اعتمادرا ایجاد میکنند.
هم اکنون کارشناسان و متخصصان کودکان از نقاشی به منزله فرافکنی ناهشیاری با هدف شناخت و حل مشکلات روانی کودک مشکل دار استفاده میکنند،چرا که این روش امکان نزدیک شدن به کودک وپاسخگویی به سوالاتی که وی توانایی بیان آنها را ندارد فراهم میسازد.
همه پرسشهای پنهانی شادی،اضطراب، عشق ، غم و ترس های کودک در نقاشی نمایان میشود.نقاشی کودک به ماکمک میکند تابه دنیای درونی و روح کودک پی ببریم و بدانیم چه نیازهای دارد. آیا کودک ناسازگار است؟ بیمار است؟ و در بزرگ سالی میخواهد چه کاره شود؟
توجه داشته باشید که شما نباید موضوع نقاشی کودک را تعیین کنید، و بالای سر اوبنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان بدهید،سعی کنید کودک رابه کشیدن تشویق کنید ولی اورا مجبور نکنید. کودک در نقاشی کردن باید آزادی کامل داشته باشد.
انتخاب ابزارهای نقاشی تصادفی نیست، این انتخاب خلق و خوی شخصیتی آن هارا نشان میدهد.

تهیه و تنظیم:تنظیم:پریشان محمدی(فعال در عرصه ی هنر نقاشی)