دکتر رسول خضری نماینده شهرستان های پیرانشهر و سردشت؛ کوچر بیرکار نمونه ای از استعدادهای انبوه در کردستان است

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسب جایزه فیلدز بزرگترین جایزه ریاضیات جهان توسط کوچر بیرکار دانشمند مریوانی گفت: کردستان منبع جوانان با استعداد و دانشمندی است که به دلیل بی توجهی دولت در استفاده از آن ها در پست های مدیریتی کشور، یا مغموم و […]

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسب جایزه فیلدز بزرگترین جایزه ریاضیات جهان توسط کوچر بیرکار دانشمند مریوانی گفت: کردستان منبع جوانان با استعداد و دانشمندی است که به دلیل بی توجهی دولت در استفاده از آن ها در پست های مدیریتی کشور، یا مغموم و نهفته می مانند یا به اجبار مهاجرت را در پیش می گیرند و به سیل فرار مغزها در کشور می پیوندند.
در واقع اصرار به استفاده گردشی از مسئولانی که قبلا امتحان خود را پس داده و ناموفق بوده اند، موجب شده سیستم مدیریت کشور پیر، فرسوده و خالی از تفکرات نو باشد و همزمان با ناکارآمدی دولت ها موجب افزایش فرار مغزها ویا دفن استعدادهای کشور شود.

متاسفانه در دولت های مختلف باوجود وعده های فراوان مبنی بر اتخاذ سیاست شایسته سالاری در انتخاب مدیران کشور، شاهد انتخاب های تکراری و گزینشی هستیم. قطعا این موضوع موجب دفن استعدادها و یا فرار مغزهایی می شود که هر کشوری آرزوی داشتن حتی یکی از آن ها را دارد، و این اتفاق ظلم بزرگی در حق نظام جمهوری اسلامی ایران است. اما در سایه بی توجهی دولت های مختلف به جوانان خلاق و با استعداد که شدیدترین حالت آن را در مناطق کردنشین ایران شاهد هستیم، موجب شده انبوهی از استعدادهایی که می توانستند موجب پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و بی نیازی به غرب و شرق در تکنولوژی، توسعه اقتصاد مقاومتی و تقویت استقلال ملی شوند، اکنون یا سرکوب شده اند و یا در کشورهای مختلف جهان مورد بهره برداری قرار می گیرند.

نام فریدون درخشانی که اکنون به “کوچر بیرکار” به معنی مهاجر ریاضی دان تغییر یافته، حاوی پیامی مهم برای دولتمردان ایران است که تحولی بنیادین در انتخاب مدیران کشور و توجه به اصل شایسته سالاری و دوری از گزینش براساس ژن خوب و مسائل قومی، نژادی، دینی، مذهبی و … را می طلبد که تقریبا هیچ ارتباطی به شایستگی یک فرد ندارند. فریدون درخشانی چه در نام (کوچر بیرکار) و چه در عنوان خود (بزرگترین ریاضی دان سال جهان ساکن در انگلستان) نمادی است از بی توجهی مسئولین کشور به اصل شایسته سالاری و استفاده از نخبگان کشور!

چه بسا حضور امثال کوچر بیرکار و مریم میرزاخانی (او نیز در سال ها قبل این عنوان را کسب کرده بود)، در پست های مدیریتی کشور و استفاده از استعداد و نبوغ آن ها در ریاضیات و دیگر دانشمندان ایرانی می توانست بخشی از مشکلات کشور و فشار موجود بر شانه های مردم ایران را کاهش دهد که قطعا غیر این نمی بود.

اکنون نیز انتظار می رود دولت با تغییر در سیستم گزینش مدیران خود از نیروهای جوان، مستعد و دانشمند کشور استفاده کند. جوانانی که بارها ثابت کرده اند که در مصائب و بحران های بزرگی که کشور با آن روبرو بوده سربلند بیرون آمده اند. دولتمردان نباید سال های جنگ تحمیلی و سکان داری نیروهای جوان و جهادی را فراوش کنند. چه بسا اگر تزریق نیروهای جوان، پرشور و با استعداد کشور از قومیت ها، مذاهب و ادیان مختلف به جبهه های جنگ نبود، نتیجه جنگ چیز دیگری بود.
حال با وضع موجود و ناکارامدی دولت در مدیریت اقتصاد و معیشت کشور، مردم و مجلس انتظار تغییر در سیستم مدیریتی و کابینه دولت دارند و دولت باید بداند اگر برای انتخاب مدیران و وزرا همچنان به رویه گذشته رجوع کند، در پایان غیر از شکست سیاست های خود عایدی نخواهد داشت و رمز موفقیت و برون رفت از وضع موجود توجه به استعدادها و نوابغ کشور فارغ از نژاد، قومیت، دین و مذهب است.

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی