از کارخانه قند پیرانشهر در طی سال ۹۶ بیش از ۸ بار نمونه گیری انجام شده است

طه ایزان رئیس اداره حفاظت و محیط زیست پیرانشهر آموزش و فرهنگ سازی را مهمترین راهکار دستیابی به اهداف شعار غلبه بر چالش پلاستیک به عوان شعار سال روز جهانی محیط زیست عنوان کرد. طه ایزان رئییس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی محیط زیست فرهنگ سازی و آموزش […]

طه ایزان رئیس اداره حفاظت و محیط زیست پیرانشهر آموزش و فرهنگ سازی را مهمترین راهکار دستیابی به اهداف شعار غلبه بر چالش پلاستیک به عوان شعار سال روز جهانی محیط زیست عنوان کرد.
طه ایزان رئییس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی محیط زیست فرهنگ سازی و آموزش های مردمی را مهمترین رکن دستیابی به اهداف شعار روز جهانی محیط زیست با عنوان غلبه بر چالش پلاستیک اعلام کرد و گفت در این راستا در سال ۹۶ بیش از ۲۲۰۰ نفر ساعت آموزش در راستای حفاظت از محیط زیست در سطح شهرستان پیرانشهر از سوی این اداره ارائه شده است.
ایزان افزود: از سوی این اداره در سال ۹۶ بیش از ۲۰۷ مورد بازدید از واحدهای صنعتی و خدماتی سطح شهرستان پیرانشهر انجام شده است که طی آن ۳۹ اخطاریه زیست محیطی به واحدهای متخلف صادر شده است.
ایزان در خصوص روند برخورد با واحدهای متخلف افزود: در مرحله اول برای واحدهایی که به نحوی موجب آسیب به محیط زیست می شوند، اخطاریه صادر می شود تا برای رفع مشکل موجود اقدام کنند و در صورت عدم پاسخ، واحد مربوطه به عنوان واحد آلاینده معرفی خواهند شد که به موجب آن واحد متخلف مکلف خواهد شد میزان یک درصد از درآمد فروش خود را به عنوان مالیات به اداره حفاظت محیط زیست پرداخت کند. همچنین در صورتی که شدت آسیب وارده از سوی واحد مورد نظر زیاد باشد، در هماهنگی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دادستانی شهرستان، دستور پلمپ واحد متخلف صادر خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر افزود در سال ۹۶ تعداد ۷ واحد به عنوان واحد آلاینده در شهرستان پیرانشهر معرفی و مراحل قانونی برخورد با این واحدها انجام گردیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر در خصوص اعتراض مردم روستای رزگاری نسبت به آلایندگی کارخانه قند پیرانشهر گفت: از شروع به فعالیت کارخانه قند در سال ۹۶ تا کنون ۸ بار نمونه برداری انجام شده است که غیراز یک مورد در سایر موارد در نمونه ها آلایندگی کشف نشد. همچنین بوی ناشی از کارخانه الکل سازی با آهک پاشی انجام شده در محوطه استخرهای ذخیر موقت پساب کارخانه کاهش یافته و با اقدامات دیگری که در دست انجام است، پیش بینی می شود این مشکل به زودی مرتفع گردد.
ایزان در ادامه افزود: در سال ۹۶ تعداد ۲۶ مورد شکوایه مردمی به این اداره ارجاع داده شده که این امر از حساسیت مردم نسبت به تخریب محیط زیست حکایت دارد.
ایزان ادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۶۰ قطعه سهره طلایی از شکارچیان غیرمجاز که عموما غیربومی بوده اند، کشف و در طبیعت شهرستان رهاسازی شده اند. همچنین در این مدت ۵ قطعه کبک، ۲ راس کل و بز، ۱ راس بز کوهی، ۲ مورد نگه داری و خزیدوفروش حیات وحش زنده و غیرزنده، ۵ قبضه اسلحه شکاری مجاز، ۲۵ مورد شروع به شکار و صید، تعداد ۱۱۴ تور صید ماهی و ۱۳ قفس و ۳ تور زنده گیری کبک و ۲ دستگاه موتور برق از متخلفین کشف شده است. وی افزود در این راستا ۵۳ متخلف در ۲۹ مورد تخلف شناسایی و تحویل مقامات قضایی داده شده اند که از محل جریمه این متخلفین مبلغ ۲۲ میلیون و ۷۶۰ هزارتومان به عنوان ضرر و زیان متعلقه به محیط زیست از متخلفین دریافت شده است.
ایزان با اشاره به وجود منطقه حفاظت شده میرآباد که به صورت مشترک بین اداره محیط زیست پیرانشهر و سردشت حفاظت می شود گفت: از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست، منطقه حفاظت شده میراباد با ذخایر غنی جانوری و گیاهی تحت مراقبت نیروهای این اداره قرار دارد.

طه ایزان در خاتمه از تلاش ها و همکاری نیروهای مرزبانی و سپاه در حفاظت از محیط زیست شهرستان و برخورد با متخلفین تشکر کردند.