گزارش مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر از ۴ سال عملکرد دولت تدبیر و امید در پیرانشهر

مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر از اختصاص ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های این شهرستان در بخش های آب، کشاورزی، عمران شهری، راه و امکانات زیربنایی، در مسیر توسعه این شهرستان خبر داد. به گزارش پیرانشهر رووداو مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت های […]

مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر از اختصاص ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های این شهرستان در بخش های آب، کشاورزی، عمران شهری، راه و امکانات زیربنایی، در مسیر توسعه این شهرستان خبر داد.

به گزارش پیرانشهر رووداو مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت های چهارساله دولت تدبیر و امید در این شهرستان پرداخت و گفت: پیرانشهر از شهرستان های مرزی آذربایجان غربی است که علاوه بر داشتن ۷۶ کیلومتر مرز با کشور عراق، دارای مرز رسمی تمرچین به عنوان تنها مرز رسمی این استان با کشور عراق است.
اردوان نوسودی فرماندار پیرانشهر در خصوص ظرفیت های این شهرستان اظهار کرد: ۱۱۳ تپه باستانی مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد، آب و هوای معتدل به ویژه در جنوب شهرستان، میزان بارندگی مناسب ۵۶۰ میلیمتری، بهره بردن از رودخانه زاب کوچک به عنوان رودخانه پرآب دائمی، نیروی انسانی تولیدکننده به ویژه در روستاها به همراه مرز رسمی با کشور عراق به عنوان یکی از مرزهای فعال در حوزه صادرات از جمله این ظرفیت ها به شمار می رود.
وی از افزایش ۱۵ هزار نفری و ۱۲ درصدی جمعیت پیرانشهر در سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ خبر داد و افزود: این شهرستان در سال ۹۰ بیش از ۱۲۳ هزار نفر جمعیت داشت که این تعداد در سال ۹۵ به ۱۳۸ هزار نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: در بین این سال ها جمعیت ۱۴۳ روستا و ۲ شهر این شهرستان با رشد روبرو بوده که این امر نشان از بهبود وضعیت عمرانی در روستاها دارد.
وی اظهار کرد: این شهرستان مسیرهای گردشگری بسیار زیبایی دارد که اطراف رودخانه های زاب و بادین آباد، مسیر گردشگری پردانان منتهی به آبشار خرپاپ، هفت هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل، ۱۴۷ هزار هکتار مرتع، زادبوم های عشایری و ارتفاعات ییلاقی از جمله آنهاست.

اصلاح الگوی کشت نتیجه نگاه توسعه مدار دولت به کشاورزی پیرانشهر
مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر ، تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی را از جمله برنامه ریزی های مهم و اساسی در راستای بهبود کمی و کیفی محصولات این بخش برشمرد و ادامه داد: کشت یونجه به جای چغندرقند، توسعه کشت گل محمدی و زمینه سازی برای تولید زعفران به صورت گسترده در این شهرستان از جمله بخش های این طرح ریزی در پیرانشهر است.
نوسودی بیان کرد: این شهرستان ۲۷ هزار هکتار اراضی آبی، ۲۰ هزار هکتار اراضی دیم و پنج هزار هکتار باغ دارد و ۳۵ درصد اشتغال این منطقه مربوط به حوزه کشاورزی است.
به گفته وی ۶۸۱ هزار تن محصولات زراعی نیز در پیرانشهر تولید می شود که از جمله مهمترین محصولات زراعی این شهرستان می توان به گندم، چغندر، جو و حبوبات اشاره کرد.
وی از تولید ۲ هزار و ۱۶۰ تن گوشت قرمز در پیرانشهر خبر داد و افزود: این میزان گوشت تولیدی با تکیه بر ۳۳۰ هزار واحد دامی که در مراتع چرا می کنند، تولید می شود و ارگانیک محسوب می شود.
وی چغندرقند را از جمله محصولات زراعی مهم تولیدی در پیرانشهر عنوان کرد و ادامه داد: در یک برنامه ریزی بلندمدت در صدد هستیم که اراضی مربوط به این محصول را به یونجه و علوفه دامی تغییر کشت دهیم که در این صورت می توان از منافع آن برای دامداری صنعتی نیز استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: راه اندازی دامداری صنعتی از جمله نیازهای اساسی شهرستان پیرانشهر به شمار می رود تا از این طریق ضمن استفاده از ظرفیت باغ های علوفه ای و تولید علوفه مورد نیاز به جای چغندر قند به عنوان محصول آب بر، اشتغال قابل توجهی نیز در این بخش ایجاد شود.
فرماندار پیرانشهر اضافه کرد: کل تولیدات کشاورزی این شهرستان ۷۵۰ هزار تن و با وجود نسبت مناسب نسبت به تولیدات استانی، بسیار کم است و می تواند تا بیش از ۲ برابر ارتقا یابد.
نوسودی از کشت نشدن صنوبر و تولید چوب از این محصول زودبازده در حاشیه رودخانه های پیرانشهر و نبود برنامه ریزی در این خصوص انتقاد کرد و گفت: می توان با توسعه کشت این محصول، ضمن کاهش استفاده از چوب های جنگلی در تولید چوب، زراعت قابل توجه و درآمدزای چوب را نیز در این شهرستان کلید زد و فرصت مغتنم اشتغالزایی و درآمدزایی را فراهم کرد.

احداث ۳۸ مدرسه در دولت تدبیر و امید
مهندس نوسودی فرماندار پیرانشهر ، تراکم دانش آموزان در کلاس های درس را در سال های دور نامناسب ارزیابی کرد و گفت: با تدبیر دولت تدبیر و امید، ۳۸ مدرسه در این شهرستان ساخته شده و از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی تخصیص داده شده به این شهرستان در سال جاری حدود ۵۰ میلیارد ریال به این بخش اختصاص داده شده است.
نوسودی نرخ باسوادی شهرستان پیرانشهر را ۸۱٫۷ درصد اعلام کرد و گفت: ۲۶ هزار دانش آموز در ۲۱۰ مدرسه این شهرستان مشغول به تحصیل هستند و این شهرستان در حوزه آموزشی توسعه بسیار خوبی یافته است.