روحانی به کوردها بدهکار است

اهمیت آرای کوردها در انتخابات ریاست جمهوری و زمانی که آرای کاندیداها به هم نزدیک است، بسیار چشمگیر است به طوری که در دوره گذشته یکی از پایگاه های مهم رای به آقای روحانی که وی را پیروز انتخابات کرد، رای بالای کوردها به وی بود. این اهمیت در سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مشاهده […]

اهمیت آرای کوردها در انتخابات ریاست جمهوری و زمانی که آرای کاندیداها به هم نزدیک است، بسیار چشمگیر است به طوری که در دوره گذشته یکی از پایگاه های مهم رای به آقای روحانی که وی را پیروز انتخابات کرد، رای بالای کوردها به وی بود. این اهمیت در سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مشاهده شد به طوری که در پایان سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری آقای رئیسی در انتقاد از دکتر روحانی گفت: زبان کوردی را خدا و قانون آزاد کرده است.

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۶ در سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و در اتمام مناظره، آقای ابراهیم رئیسی با اشاره به اصل ۱۵قانون اساسی گفتند که زبان کوردی را قانون و خدا آزاد کرده است. به همین بهانه سعی داریم نگاهی کوتاه به انتخابات گذشته و نقش کوردها در این انتخابات داشته باشیم.

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ آقای دکتر روحانی با کمتر از ۵۱ درصد آرا توانست به عنوان کاندید منتخب وارد کاخ ریاست جمهوری شود. با نگاهی گذرا به قانون انتخابات ایران می توان تاثیر فراوان رای کوردها در این انتخاب را مشاهده کرد.

طبق قانون انتخابات ایران کاندیدی که بتواند اکثریت مطلق یعنی (۵۰+۱) درصد آرا را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی می شود و در صورت عدم کسب این میزان رای، انتخابات به دور دوم کشیده می شود و رای گیری بین دو کاندیدی که بیشترین رای را در دور اول کسب کرده، برگزار می شود.

در انتخابات سال ۹۲ آقای روحانی به عنوان تنها کاندید مورد حمایت اصلاح طلبان و اعتدالیون در برابر ۴ کاندید اصولگرا و یک کاندید مستقل در عرصه انتخابات باقی ماند و در نهایت توانست با ۵۱ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب راهی کاخ ریاست جمهوری شود. این میزان، حداقل آرای لازم برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور است. هنگامی که به مشارکت کوردها در انتخابات گذشته توجه کنیم، ثبت حدود ۷۲ درصد رای به آقای روحانی مشاهده می شود که بیشتر این آرا به دلیل شعارهای ایشان در خصوص زبان کوردی و قول وی به تدریس این زبان در دانشگاه و مدارس به دست آمد. شعارهایی که بخشی از آن عملی شد و بخش اعظم آن هنوز در مرحله شعار باقی مانده است.

اهمیت آرای کوردستان و کوردها برای آقای روحانی نیز مشخص و واضع است. چرا که آقای روحانی خوب می داند اگر در دور گذشته آرای کوردها به سمت دیگری حرکت می کرد، نمی توانست در دور اول مجموع آرای خود را به ۵۱ درصد برساند و انتخابات به دور دوم کشیده و احتمالا با اجماع اصولگرایان در دور دوم بروی یک کاندیدا، رئیس جمهور ایران در سال ۹۲ فرد دیگری معرفی می شد.

حال آقای روحانی در این انتخابات نیز سعی در جذب آرای کوردها دارد به طوری که وی قبل از انتخابات و در عین تبلیغات به کوردستان و مناطق دیگر کوردنشین ایران سفر کرده و با تکرار شعارهای گذشته سعی در جذب آرای این بخش بزرگ از ایران داشته است.

حال باید پرسید که آیا آقای روحانی توانسته است با عملکرد خود در ۴ سال گذشته و شعارهای اخیرش کوردها را به اقناع برساند که بار دیگر به وی اعتماد کنند؟

 

آرای روحانی در استان های کوردنشین کشور به تفکیک شهرستان

آرای روحانی در آذربایجان غربی

 

آرای روحانی در کردستان

آرای روحانی در کرمانشاه

آرای روحانی در ایلام

 

 

 لینک کوتاه: https://piranshahrrudaw.ir/?p=797