مراسم عروسی یا آخرین شام زندگی! / یادداشتی از شفیع بهرامیان

▪️خیلی با خودم کلنجار نرفتم که در این رابطه چیزی ننویسم و حرفی نزنم! به خودم مرتب گفتم آخه به من چه؟ مگه فضول زندگی مردمم؟ با چه مجوزی تو هر چیزی دخالت می‌کنم! ▪️درسته روزنامه‌نگارم، درسته وظیفه دارم هرجا چیزی به نفع جامعه نبود سکوت نکنم، درسته شهروندان انتظار دارند قلمم بر مدار خیانت […]

▪️خیلی با خودم کلنجار نرفتم که در این رابطه چیزی ننویسم و حرفی نزنم! به خودم مرتب گفتم آخه به من چه؟ مگه فضول زندگی مردمم؟ با چه مجوزی تو هر چیزی دخالت می‌کنم!

▪️درسته روزنامه‌نگارم، درسته وظیفه دارم هرجا چیزی به نفع جامعه نبود سکوت نکنم، درسته شهروندان انتظار دارند قلمم بر مدار خیانت نچرخد، خودش را به پول و مقام و این و آن نفروشد، اما باز خون دل می‌خوردم که دیگر وارد این یک موضوع از زندگی مردم نشوم، اما نشد که نشد…

▪️هموطنم، همشهری‌ام، برادرم، خواهرم! قراره امشب بساط عروسی فراهم کنی، قراره امشب برای آخرین پسرت، کوچکترین دخترت، بساط عقد پهن کنی، چه مبارک، چه میمون و چه با سعادت!

▪️زندگی ادامه دارد، در میان آتش توپ و غرش هواپیما و شیمیایی باران و سیل و زلزله و هزار مصیبت دیگر، زندگی مردم ما ادامه داشته، در برابر هر مرگشان، یک تولد، یک عروسی، یک ازدواج، نشان از ادامه حیات یک ملت داشته… چه مبارک!

▪️اما پدر من، برادر من، شاه داماد، عروس خانوم! هیچ می دانی امشب پایه‌های زندگی مشترکت را بر سفره مرگ دیگران بنا می‌کنی؟
هیچ می‌دانی که اکنون مردم سقز، همان شهر آشنای چند وجب آن ورتر محل زندگی تو، بخاطر یک مراسم ترحیم، بالای ۱۲ قربانی و ده‌ها مورد بیمار در حال مرگ کرونایی داشته و دارند!

▪️هیچ می‌دانی همین حالا ویروس مرگبار کرونا میهمان ناخوانده مردم شهرستان توست! کافی است فقط یکی از مهمانان دعوت شده تو، بدون اینکه خود بداند ناقل و مبتلا به این ویروس باشد، فقط یک نفر!
و فردا هر قربانی، هر مرگ، هر ابتلا به کرونا که از پای سفره عقد و ازدواج تو، شاباش آغاز زندگی‌ات شده، تا قیام قیامت وجدانت را رها نخواهد کرد!

▪️از همین حالا که این درددل را می‌خوانی لطفا دست نگهدار! فردا دیر است، امشب دیر است، هم اینک تصمیم بگیر، همین حالا، یا مراسم بی‌دعوت عموم بگیر و یا تاریخ عقد و ازدواجت را یک ماهی، دوماهی به عقب بیانداز!
بخدا در برابر نجات جان یک یا ده‌ها نفر از عزیزانت، این کم‌ترین کاری است که می‌توانی انجام دهی.

▪️از عکاسان، فیلمبرداران، آشپزان، گل فروشان، روحانیون، دفترداران ازدواج و همه اصنافی که بنوغی به این امر مرتبط هستند عاجزانه تقاضا داریم که به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود در قبال خود و همشهریان و هموطنان خویش عمل کنند و شریک جرم قتل و ابتلای هیچ کسی به ویروس کرونا در مجالس و محافل پر ازدحام عروسی و عقد نشوند.

▪️لطفا سنگ بنای زندگی مشترک خود و فرزندانتان را بر اجساد کسانی که دوستتان دارند و بخاطر شما بر سلامتی و زندگی‌اشان قمار کرده و قادر به رد کردن دعوتتان نیستند، بنا نکنید.

▪️در این روزها چه آن کسی که مردم را به مراسمی دعوت می‌کند و چه آنکه به این دعوت لبیک می‌گوید هردو به یک اندازه، سهیم‌اند در پخش و اشاعه بیماری مرگبار کرونا، شریک‌اند در افشاندن بذرگ مرگ.

▪️کرونا همین حالا در شهر من و شما، در روستای من و شما در حال جولان است و دنبال کسی است که دانسته یا ندانسته آغوش مرگ خود و بستگانش را برایش بگشاید، لطفا شما سفره مرگ برای مردمتان، برای عزیزانتان، به بهانه عروسی و عقد پهن نکنید.

▪️از اینکه مجبورم در خصوصی‌ترین تصمیمات شما دخالت کنم عمیقا عذرخواهم چراکه هرگز نمی‌خواهم آغاز زندگی مشترکتان، به قیمت پایان زندگی مهمانتان باشد.سقز را فراموش نکنید!