دورهمی مهران مدیری در دوران کرونا/ گفتگو با کامل دلپسند

 کامل دلپسند جامعه‌شناس و عضو کارگروه سینمای انجمن جامعه‌شناسی ایران، درباره‌ی اظهار نظر مدیری که چند شب پیش در برنامه‌ی دورهمی به رسانه‌ها تاخته بود، می‌گوید: «سلبریتی‌ها در جایگاه خود حضور داشته باشند و درباره هنر و تخصص خودشان صحبت کنند و اجازه دهند تا درباره موضوع‌های دیگر متخصصان اظهار نظر کنند.» او درباره مدیری […]

 کامل دلپسند جامعه‌شناس و عضو کارگروه سینمای انجمن جامعه‌شناسی ایران، درباره‌ی اظهار نظر مدیری که چند شب پیش در برنامه‌ی دورهمی به رسانه‌ها تاخته بود، می‌گوید: «سلبریتی‌ها در جایگاه خود حضور داشته باشند و درباره هنر و تخصص خودشان صحبت کنند و اجازه دهند تا درباره موضوع‌های دیگر متخصصان اظهار نظر کنند.»
او درباره مدیری بر این باور است که: «مهران مدیری وارد بحران‌ها و موضوع‌ها می‌شود، در حالیکه تمامی جامعه منتظر هستند تا شخص مورد اعتماد سخن بگوید.»

دلپسند درباره‌ی منابع خبری می‌گوید: «نوع حکم‌روایی ما بر اساس تخصص نیست و به همین دلیل است که هیچ‌کس در جایگاه خودش صحبت نمی‌کند. ما در شلم شوربای کرونای بی‌اعتمادی قرار داریم و به همین دلیل منبع و مرجع خبری مشخص نیست. در این شرایط، آدم‌ها به موارد زیادی رجوع می‌کنند تا خبری درست بگیرند در حالیکه هیچ منبع قابل اعتمادی وجود ندارد. اعتماد اجتماعی در پروسه اعتمادسازی در جامعه ایرانی از بین رفته و هیچ منبع موثقی برای اطمینان دادن به مردم بویژه در حوزه سلامت که دارای حساسیت زیادی است وجود ندارد.»
دلپسند درباره دلایل این بی‌اعتمادی توضیح داد: «اعتمادزدایی را نوع حکم‌روایی انجام داده است. تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها مبنا را بر اساس شفافیت و اعتماد برای جامعه قرار نمی‌دهند یا بر اساس ملاحظات مسئولانی قرار می‌دهند که چیزی نمی‌دانند. ملاحظه‌کاری‌هایی در بسیاری از مواقع انجام می‌شود و مسئولان تصور می‌کنند که مردم خبردار نخواهند شد، در حالیکه به وسیله رسانه‌ها و اطلاعات در دسترس خودشان خبردار خواهند شد.»
او درباره‌ی اظهار نظر سلبریتی‌ها در شرایط بحرانی توضیح داد: «سلبریتی‌ها با توجه به منافع خودشان در رویدادها و بحران‌ها اظهار نظر می‌کنند. خانم بازیگر [بهنوش بختیاری] برای به دست آوردن منافع اقتصادی، کالای خاصی را تبلیغ می‌کند و دیگری هر اظهار نظری را می‌کند و از جایگاهش استفاده می‌کند تا برنامه خودش را بیشتر نشان‌دهد.»
دلپسند درباره مدیری می‌گوید: «اگر ایشان واقعا نگران مردم هستند، به مرجع اعتماد‌سازی، اطمینان بخشی کند. او تا این حدی که رسانه‌ها را درگیر می‌کند، برخی از مسئولان را هم درگیر کند. مدیری صرفا مسوولان دولت روحانی را می‌کوبد. اوایل دولت روحانی، مدیری ذی‌نفع و حامی بود اما زمانی که دوره آن دارد تمام می‌شود، بر ضد آن عمل می‌کند.»
این جامعه‌شناس توضیح داد: «آگاه‌سازی عمومی مسیر مشخصی دارد، اگر سلبریتی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند، موارد درست را به درستی توصیه کنند. مهران مدیری شاید درست بگوید، اما منظور کدام رسانه‌ها است؟ بسیاری از رسانه‌ها در این شرایط شایعه‌سازی می‌کنند. مرجعیت‌زدایی شده است و مسئول این بی‌اعتمادی چه کسانی هستند؟»
دلسپند می‌گویند: «سلبریتی‌ها در جایگاه خود قرارگیرند و درباره هنر و تخصص خودشان صحبت کنند و اجازه دهند تا متخصصان درباره حوزه پزشکی و سلامت آن نظر دهند. بحران کنونی، بحران سلامت است. «امیل دورکیم» درباره جامعه می‌گوید «جامعه جدید را با تقسیم کار اجتماعی مشخص و هرکسی را به خاطر تخصصی که دارد می‌شناسند. وابستگی ما صرفا به دلیل تخصص‌هایی است که همه نسبت به یکدیگر داریم.» با این شرایط سلبریتی در راستای وظایف خودش صحبت کند. رسانه‌ها وظیفه دارند که نظرات متخصصین آن حوزه را منتشر کنند نه مواردی که باعث بلندگو شدن و شومنی موضوع‌ها شوند.»
این جامعه‌شناس معتقد است: «باور من این است که مهران مدیری وارد بحران‌ها و موضوع‌ها می‌شود، در حالیکه تمامی جامعه منتظر هستند تا شخص مورد اعتماد سخن بگوید. مهران مدیری سوپاپ اطمینان تخلیه هیجان اجتماعی است و چنین مطلبی را در این شرایط می‌گوید. مردم به این فرد به عنوان معترض نسبت به سیاست‌ها نگاه می‌کنند.»
دلپسند در پایان انتقاداتی به اخبار ۲۰:۳۰ وارد می‌کند: « فوبیای ترس از اتفاق، خیلی پررنگ‌تر از آن چیزی است که اتفاق می‌افتد، آن هم در بستری که بی‌اعتمادی نسبت به حکم‌روایی و ناکارآمدی وجود دارد. دستورالعمل جهانی این بیماری مشخص است. هرکسی باید این موارد را رعایت کند ولی واقعیت این است که خود مردم هم رعایت نمی‌کنند و ساده‌انگاری می‌کنند. ساده‌سازی و احساس قهرمان‌پروری برای مبارزه با کرونا وجود دارد. اخبار ۲۰:۳۰ درباره این بیماری خبر می‌دهد و با حالت تمسخر به این بیماری نگاه می‌کند و مردم را می‌خنداند. چرا با شعور مردم بازی می‌کنند و موضوع را تا این حد ساده‌سازی می‌کنند. کشوری مثل چین با آن همه دبدبه و کبکبه ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت دیده است و دست به هر کاری می‌زند تا این بیماری را از بین ببرد. ما چه چیزی متفاوت‌تر از آن کشور داریم؟ مگر ساختار ژنتیک ما متفاوت است؟ در چین موارد رعایت و بیماری کنترل شد. اگر رعایت نکنیم، خسارت زیادی خواهیم دید.»

منبع انصاف نیوز