آذربایجان غربی دومین استان پر تلفات کشور در روزهای آلوده

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس آمار مراجعه بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته به علت آلودگی هوا به مراکز اورژانس، بعد از تهران، آذربایجان‌غربی دومین استان پرتلفات کشور بوده است.[/quote] مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: از ۲ هزار و ۴۲۶ مراجعه کننده به اورژانس بدلیل بیماری‌های قلبی و […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس آمار مراجعه بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته به علت آلودگی هوا به مراکز اورژانس، بعد از تهران، آذربایجان‌غربی دومین استان پرتلفات کشور بوده است.[/quote]

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: از ۲ هزار و ۴۲۶ مراجعه کننده به اورژانس بدلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی، آذربایجان‌غربی با ۳۷۵ نفر مراجعه بعد از تهران دومین استان کشور از لحاظ بیشترین آمار مراجعه بوده است.

او ادامه داد: استان‌های اصفهان، آذربایجان‌شرقی، البرز و مرکزی نیز رتبه‌های بعدی را از نظر مراجعین به اورژانس دارند.

کیفیت هوا در شهرستان ارومیه برای گروه‌های حساس ناسالم است

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص «AQI» کیفیت هوا در شهرستان ارومیه برای گروه‌های حساس ناسالم است.

سعید موسوی گفت: هوای ارومیه از نظر شاخص‌های منواکسیدکربن، ازن، دی اکسیدنیتروژن، دی اکسیدگوگرد پاک و از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون سالم و از نظر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان) ناسالم است.

او با اشاره به اینکه در اثر پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی دما، آلاینده‌ها در سطح زمین جمع شده‌، اضافه کرد: شاخص کیفی هوا در ارومیه روز دوشنبه به ۱۱۶ رسید که برای گروه‌های حساس ناسالم و در شرایط نارنجی است.

در صورت آغاز بارندگی‌ها در این شهرستان غلظت آلاینده‌ها کمتر می‌شود

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در صورت آغاز بارندگی‌ها در این شهرستان غلظت آلاینده‌ها کمتر می‌شود، گفت: تا آن زمان، گروه‌های حساس از تردد در اماکن عمومی پرهیز کنند؛ مدارس ارومیه و مناطق تابعه آن نیز دیروز و امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود.

در پایش کیفی هوا بوکان و ارومیه نارنجی شدند

بر طبق آخرین آمار سازمان محیط‌زیست و بر اساس پایش کیفی هوا، امروز دوشنبه ۲ دی ماه،  ارومیه با شاخص ۱۱۳ و بوکان با شاخص ۱۱۰ همچنان هوای آلوده‌ای دارند.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است