۳۰۰ هزار سال قدمت سکونت در پیرانشهر، خبری عجیب و قابل تامل؟! /طاهر ابوبکری

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]روز گذشته در همایشی که اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به مناسبت هفته پژوهش در مرکز استان برگزار کرد، اعلام شد که قدمت سکونت در محوطه های تاریخی پیرانشهر به ۳۰۰ هزار سال پیش باز می گردد. این خبر با واکنش “طاهر ابوبکری” پژوهشگر میراث فرهنگی در پیرانشهر روبه رو شد .[/quote] […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]روز گذشته در همایشی که اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به مناسبت هفته پژوهش در مرکز استان برگزار کرد، اعلام شد که قدمت سکونت در محوطه های تاریخی پیرانشهر به ۳۰۰ هزار سال پیش باز می گردد. این خبر با واکنش “طاهر ابوبکری” پژوهشگر میراث فرهنگی در پیرانشهر روبه رو شد .[/quote]

در مطالعات باستان‌شناسی تا زمانی که آثار و شواهد فرهنگی به مرحله آزمایش نرسد و یا نتایج حاصل از مطالعات در نشریه‌های پژوهشی معتبر به داوری و چاپ نرسد نمی‌توان صرف ارائه قدمت گذاری‌ اقدام به ارائه گزارش و شانتاژ خبری نمود. غار تمتمان ارومیه را ۴۰ هزار سال قدمت زده اند و اخیرا نیز در یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا، آثار زندگی ۴۴۰۰۰ ساله کشف شده است. اما سیصد هزار را واقعاً نشنیده بودیم. امیدوارم صحت داشته باشد اگر غلط املایی نباشد.

اما علاوه بر درست بودن یا نبودن این اخبار چندین نکته درباره‌ی این نشست قابل تامل است: در جریان هفته پژوهش، باستان‌شناسان استان آذربایجان غربی در ارومیه اقدام به برگزاری نمایشگاه و نشست در زمینه‌ی مطالعات باستان شناسی سد کانی سیب پیرانشهر کرده‌اند.

تاکنون چندین کاوش و مطالعات بررسی‌های باستان شناسی در سطح شهرستان پیرانشهر به واسطه ایجاد سدها انجام شده‌است. اما تاکنون نتایج هیچکدام از این مطالعات در نشریات معتبر داخلی و خارجی به مرحله انتشار نرسیده است. حتی مسئولان مربوط اقدام به برگزاری یک نشست و همایش نیز در سطح شهرستان پیرانشهر نکرده اند.

وقتی آثار کشف شده در حد و اندازه برگزاری نمایشگاهی تخصصی هستند چرا رونمایی و به نمایش گذاشتن آنها در پیرانشهر نه؟ و کاش سعی می شد برای رونق گردشگری شهرستانهای استان هم که باشد کمی از تمرکزگرایی ارومیه کم می کردند تا شهروندان شهرستانهای دیگر هم، با دیدن آثار کشف شده در شهرها و روستاهایشان، احساس بالندگی بیشتری داشته باشند. همانند روستای حسنلو، همانند روستای بسطام، همانند تخت سلیمان و میاندوآب و …. . و یا حداقل این نشست تخصصی را در پیرانشهر برگزار می کردند تا ضمن به نمایش گذاشتن آثار باستانی کشف شده حتی برای یک روز در شهرستان پیرانشهر، سایر همشهریان و علاقه‌مندان نیز می توانستند آنها را ببینند.

و در نهایت در پایان جلسه، ما نیز می توانستیم آقای جباری (مدیر میراث فرهنگی استان) را از نزدیک زیارت نماییم تا جویای حال رنج نامه راهنمای جامع گردشگری استان آذربایجان غربی به نویسندگی طاهرابوبکری از ایشان باشیم.