گزارشی از عملکرد دو دوره نمایندگی رسول خضری در مجلس

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]همه ما با مرور تقویم خاطرات روزهای سپری شده خود با روزهایی مواجه می شویم که در آن بسیاری از مردم در پای منبرهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کاغذ به دست نسبت به ثبت شعارها و وعده های افرادی که قصد کسب آراء مردمی را داشتند، اقدام و در ذهن خود مرور […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]همه ما با مرور تقویم خاطرات روزهای سپری شده خود با روزهایی مواجه می شویم که در آن بسیاری از مردم در پای منبرهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کاغذ به دست نسبت به ثبت شعارها و وعده های افرادی که قصد کسب آراء مردمی را داشتند، اقدام و در ذهن خود مرور می کردند که در صورت موفقیت فلان کاندیدا، حوزه انتخابیه ما گلستان خواهد شد، اما متأسفانه اگر اکنون پرده ها را کنار بزنیم و سری به دفتر خاطرات خود در دوره های گذشته بزنیم همچنان در حسرت روزهای گلستانی خود باید به انتظار بنشینیم. [/quote]

به گزارش پیرانشهر رووداو، خبرگزاری کردپرس طی گفتگوی جامع، اختصاصی و بی پرده  که با رسول خضری، نماینده مردم شهرستان های پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وی در طول دو دوره نمایندگی (نهم و دهم) انجام داده است از زوایای دیگری به مرور مهمترین مطالبات عمومی مردم در طول این مدت پرداخته و علت عملی نشدن بسیاری از آنها را از زبان نماینده فعلی این دو شهرستان برای مخاطبان خود تشریح می کند.

اگر از آمارهای تکراری در بسیاری از پروژه های عمرانی، خدماتی و تولیدی در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر در سال های اخیر عبور کنیم، با چند سؤال اساسی مواجه خواهیم شد که انتظار می رود در راستای اطلاع رسانی به افکار عمومی مردم نسبت به دلایل عدم اتمام آنها در بازه های زمانی تعریف شده خبرگزاری کردپرس را همراهی بفرمائید.

خبرنگار: در طول ۲ دوره نمایندگی جنابعالی همواره توسعه زیرساخت های جاده ای بویژه موضوع اتمام اتوبان تمرچین – پیرانشهر به نقده مطرح بوده است اما این پروژه حیاتی تا کنون به مقصد نرسیده است، با تأکید بر این نکته که ۸ سال برای اتمام یک پروژه عمرانی زمان کمی نیست، دلایل  به اتمام نرسیدن این پروژه حیاتی را در چه می دانید؟

– اهمیت این موضوع به حدی است که این پروژه جزء مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان اعلام و جزء محدود پروژه هایی بود که مستقیماً از تهران تزریق اعتبار می شد و همواره در طول این دو دوره نمایندگی جزء مطالبه اصلی بنده از مسئولان مربوطه بوده است اما مشکلات اقتصادی و تحریم­های فعلی عملاً باعث بروز مشکلات فراوانی در تأمین اعتبارات این پروژه شده است.

یکی دیگر از عمده مشکلات به مقصد نرسیدن اتوبان پیرانشهر به نقده عدم دست یابی به توافق نهایی با پادگان ارتش در ورودی شهر پیرانشهر می باشد که علی رغم اینکه تا کنون این مسیر چندین بار با حضور مسئولان استانی و کشوری کلنگ زنی شده است اما هنوز توافق نهایی با مسئولان ارتش جهت تعریض و دوبانده کردن حدود ۲ کیلومتر از ورودی پیرانشهر حاصل نشده است و این در حالیست که تا کنون ۳ بار اعتبار لازم برای آن اختصاص یافته اما به دلیل هزینه نکردن آن برگشت خورده است.

موضوع دیگری هم که باید به آن اشاره شود این است که این اتوبان قرار بود که در عرض ۳ سال به اتمام برسد در ابتدای کار پیمانکار این پروژه متعهد به انجام کار به طول ۵ کیلومتر بود که از محل خروجی پادگان شروع و به سمت نقده ادامه پیدا می کرد ولی متأسفانه پس از مدتی پیمانکار بومی بعلت عدم دریافت مطالبات خود از ادامه کار منصرف و این اقدام آنها باعث تأخیر بسیار زیادی در ادامه پروژه شد تا اینکه در برگزاری مجدد مزایده، شرکت راه سازی “پورنام” برنده و قرار بر این شد تا پیمانکار جدید ادامه کار را در عرض ۳ سال به اتمام برساند و پیمانکار این پروژه اکنون علی رغم کمبودها و مشکلاتی مالی که در حوزه تأمین اعتبارات دارد در حال ادامه کار می باشد هر چند پیشرفت فیزیکی روند کار مورد رضایت بنده هم نیست اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است تا انتهای اسفندماه سال جاری در صورت مساعد بودن شرایط جوی ۶ کیلومتر و نیم دیگر از این محور آسفالت خواهد شد.

خبرگار: علی رغم جا نمایی و انجام کلنگ زنی درمانگاه تأمین اجتماعی برای شهروندان پیرانشهری متأسفانه کلنگ این پروژه هم همچنان سرگردان است، لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

– این پروژه با هماهنگی های بعمل آمده با مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر در محل “آشیانه” و با حضور مسئولان استانی کلنگ زنی شد اما پس از چند ماه از سپری شدن این موضوع مجموعه شورا و شهرداری ادعای واگذاری زمین مورد را نظر به مبلغ ۳ میلیارد تومان مطرح کردند که عملاً پرداخت این مبلغ برای سازمان تأمین اجتماعی مقدور نبود لذا با تغییر زمین مورد نیاز قرار بر این شد که درمانگاه تأمین اجتماعی پیرانشهر جهت ارائه خدمات درمانی و پزشکی برای ۴۰ هزار دارنده دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در جریان سفر مسئولان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شهرستان پیرانشهر در محلی جدید و با اعتباری در حدود ۱۵ میلیارد تومان مجدداً کلنگ زنی و عملیات ساخت آن شروع شود.

خبرنگار: آیا با طرح شفاف سازی دارائی های نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشور و ثبت دارائی های مسئولان در سامانه الکترونیکی موافق بودید یا خیر؟

– بله، بنده جزء اولین افرادی بودم که به این طرح رأی مثبت دادم و آن را گامی مثبت در راستای کاهش بسیاری از ابهامات افکار عمومی در کشور می دانم.

خبرنگار: اما بحث هایی در خصوص میزان دارائی های جنابعالی قبل از ورود به مجلس و مقایسه آن با شرایط فعلی مطرح است و حتی برخی ها اظهار می کنند که جنابعالی دارای کارخانه سرنگ سازی و در مرکز استان هم صاحب پاساژ تجاری هستید، این ادعا تا چه حد با واقعیت هم خوانی دارد؟

– این ادعا برای بنده خیلی تعجب آور است، بدون شک اگر این ادعا صحت داشته باشد در همان سال های اولیه قوه قضائیه نسبت به آن ورود پیدا می کرد و بی تعارف باید اذعان کنم اگر این اختلاف مالی تا این حد ملموس باشد هرگز موفق به ادامه کار نمی شدم.

قوه قضائیه در این خصوص با هیچ شخصی در هر پست و مقامی که باشد تعارف ندارد و روشنگری های اخیر در این خصوص و محکومیت هایی که برای برخی از افراد رده بالای مملکت از جمله بازداشت برادر رئیس جمهور نشان از این دارد که هر کس اقدام به کسب مال نامشروع کرده باشد در محضر قانون دادگاهی خواهد شد لذا این حرفها اصلاً صحت ندارد و مهمترین دلیل این ادعا عدم توانایی پرداخت اجاره بهای درمانگاه آریان در پیرانشهر می باشد در ضمن اگر بفکر ثروت اندوزی بودم ادامه طبابت بهترین شرایط را برای بنده فراهم می کرد.

خبرنگار: بیمارستان جدید پیرانشهر در سال ۱۳۹۱ با حضور مهندس نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی کشور کلنک زنی شد و قرار بر این بود که طی ۲ سال به بهره برداری برسد، مردم شهرستان پیرانشهر پس از گذشت ۷ سال هنوز چشم انتظار اتمام این پروژه حیاتی هستند، دلیل تأخیر آن چیست؟

– باید اذعان کنم که در حوزه بهداشت وضعیت شهرستان های پیرانشهر و سردشت مطلوب نیست هر چند که تلاش­های فراوانی برای رفع آن صورت گرفته است اما تأکید می کنم که بیشتر کمبودهای این دو شهرستان در حوزه بهداشت و درمان ناشی از ضعف مدیریت رئیس فعلی دانشگاه علوم پزشکی استان است که متاسفانه با حمایت­های افرادی در خارج از مرکز استان همچنان بر مسند قدرت تکیه داده است، اما در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان جدید پیرانشهر به استحضار می رسانم که، متأسفانه عدم شفاف سازی در خصوص تأمین زمین بیمارستان جدید پیرانشهر در سال ۹۱ توسط مجموعه شورا و شهرداری وقت، یکی از مهمترین مشکلات و چالش های پیش رو برای اتمام این پروژه مهم به شمار می رود با این توضیح که مجموعه شورا و شهرداری دور سوم با اعلام اینکه حدود ۳ هکتار زمین ( ۲ هکتار از زمین های پاک نیت و حدود ۱ هکتار هم متعلق به راه و شهرسازی) برای احداث بیمارستان جدید واقع در کمربندی آماده شده است و در این خصوص هیچ گونه مشکلی وجود ندارد لذا بر اساس وعده های آنها و طی مراسم رسمی با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی زمین مورد نظر کلنگ زنی و حتی در همان مراسم اعتباری در حدود ۴ میلیارد تومان تخصیص یافت تا پیمانکار بلافاصله نسبت به شروع آن اقدام کند.

مهندس نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی وقت وعده داد که به ازای هر ماهی که پیمانکار این پروژه را زودتر به اتمام برساند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بعنوان پاداش و تشویقی به وی پرداخت نماید اما متأسفانه پس از گذشت حدود ۱۰ روز از مراسم کلنک زنی، کانکس تجهیز کارگاه پیمانکار مربوطه توسط مالک اصلی زمین در نقطه ای از بیرون شهر دور انداخته شده بود.

در پیگیری های بعمل آمده معلوم شد که اعضای شورای شهر در دور سوم علی رغم تلاش های فراوان موفق نشده بودند که رضایت کامل مالک اصلی زمین را جلب نمایند لذا درهمان روزهای اول شروع بکار پروژه بیمارستان جدید پیرانشهر وارد چالش بسیار بزرگی شد و در مقطعی از زمان اقدام به تغییر محل ساخت آن نمودیم که متأسفانه محل مورد نظر که در شین آباد قرار داشت از نظر میزان مقاومت در برابر زلزله مورد تأئید بازرسان دانشگاه علوم پزشکی واقع نشد، سرانجام با پیگیری های بعمل آمده مجموعه شورای شهر پس از گذشت حدود ۱ سال و نیم رایزنی با آقای پاک نیت ( مالک اصلی زمین) موفق به انجام مصالحه با وی نشدند تا اینکه ماجرای تأمین زمین بیمارستان جدید پیرانشهر به دور چهارم شورای شهر کشیده شد.

در ادامه تلاش ها برای دست یابی به توافق با مالک زمین، سرانجام با اهداء ۳ هزار متر مربع بصورت رایگان از سوی آقای پاک نیت در سال ۹۳ توانستیم مراحل احداث بیمارستان جدید را در زمینی به متراژ کمتر از میزان قبلی و در حدود ۲ هکتار و ۳ هزار متر مربع شروع کنیم با این توضیح که عملاً از بازه زمانی تعریف شده برای اتمام آن دو سال صرفاً جهت تعیین تکلیف زمین مورد نظر سپری شد که در این مدت ۲ بار اعتبارات اختصاصی آن در هر سال به مبلغ ۴ میلیارد تومان برگشت خورده بود اما سرانجام با تلاش های قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت و درمان کشور و حمایت های ایشان پروژه احداث بیمارستان جدید پیرانشهر مجدداً در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت اما نکته جالب توجه اینکه مجموعه شورا و شهرداری وقت علی رغم تعهداتی که در خصوص تأمین زمین داده بودند متأسفانه نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه خواستار پرداخت ۲ میلیارد تومان بعنوان هزینه پروانه ساخت بیمارستان شدند که با رایزنی های صورت گرفته با استاندار آذربایجان غربی فعلاً موضوع پرداخت این مبلغ به شهرداری عملاً مقدور نمی باشد.

اما اکنون بیمارستان ۶۴ تختی پیرانشهر که استارت شروع ساخت آن از سال ۱۳۹۱ زده شده بود پس از گذشت ۷ سال دارای پیشرفت ۷۶ درصدی در بخش سازه داخلی می باشد و جزء ۵۰ بیمارستان کشور است که وزارت بهداشت تعهد کرده است تا پایان سال جاری به اتمام برساند.

خبرنگار: در خصوص وضعیت درمانگاه شبانه روزی شهر لاجان و وعده جنابعالی در خصوص احداث مرکز درمان بستر در این شهر چه توضیحی دارید؟

– مشکل اصلی درمانگاه شبانه روزی شهر لاجان کمبود پزشک است که این مشکل نه تنها مربوط به این شهر بلکه مربوط به کل استان می باشد و از طرفی هم عدم رغبت پزشکان بومی برای حضور در این شهر مزید این علت شده است. در خصوص وعده احداث مرکز درمان بستر در شهرهای لاجان پیرانشهر و میرآباد سردشت باید به صراحت بگویم که اگر وعده ای هم در این خصوص داده شده است از سوی قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت و درمان کشور در جریان سفر به شهرستان های پیرانشهر و سردشت در قالب مصوبه استانی مطرح شده بود که متأسفانه با رفتن ایشان از وزارت این مصوبه هم بایگانی شد.

خبرنگار: با مروری بر شعارهای انتخاباتی دور دوم جنابعالی که در مسجد جامع شهر “لاجان” به آن اشاره کردید موضوع منطقه ویژه اقتصادی برای شهر پیرانشهر و حذف تابلوی منطقه نظامی پادگان “جلدیان” و نصب تابلوی منطقه ویژه اقتصادی در محل پادگان مذکور بود و اقرار کردید که اگر در پایان دور اول حضور در مجلس هیچ فعالیت مثبتی هم نداشته باشم تنها این اقدام می تواند به اندازه کل دوران نمایندگی بنده در مجلس کافی باشد در حالیکه پس از گذشت دو دوره نه تنها هیچ خبری از منطقه ویژه اقتصادی در پیرانشهر نیست بلکه پادگان جلدیان همچنان با محوریت نظامی بودن خویش به فعالیت خود ادامه می دهد، چه توضیحی در این خصوص دارید؟

– در این خصوص باید عرض کنم که موضوعات مربوط به بحث های نظامی مستقیماً زیر نظر فرماندهی کل قوا اداره می شوند و نه تنها نمایندگان مجلس قدرت دخالت در آن را ندارند بلکه شخص رئیس جمهور هم نمی تواند در خصوص آنها اظهار نظر کند اما در خصوص پادگان جلدیان و تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در ابتدا اقدامات خوبی صورت گرفت اما سرانجام با نظر مسئولان رده بالای مملکتی این موضوع منتفی اعلام شد.

با این توضیح که خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی برای سردشت و پیرانشهر در آخرین جلسه بررسی طرح تصویب مناطق ویژه اقتصادی در مجلس به تصویب رسیده است و در چند روز اتی بصورت رسمی و با حضور مسئولان مربوطه اعلام خواهد شد.

 خبرنگار: در ادامه این موضوع باید عرض کنم آنچه قابل تأمل و تأسف است خالی شدن پادگان تیپ ارتش ۲۵ تکاوران لاجان است که همواره به واسطه حضور چند هزار نیروی نظامی بعنوان یک محور توسعه اقتصادی و رونق بازار شهر لاجان نقش بسیار اساسی داشت، اما متاسفانه خالی شدن این پادگان اکنون اقتصاد منطقه را کاملاً به رکورد کشانده است، آیا برای رفع این مشکل و جایگزین کردن عامل های توسعه اقتصادی در تنها شهر حوزه پیرانشهر هیچ برنامه ای در دستور کار هست یا خیر؟

– با اذعان به اینکه نمایندگان مجلس هم اختیارات محدودی دارند و در برخی از تصمیمات مملکتی حق ورود یا دخالت ندارند لذا همانطور که اظهار شد تصمیم گیری های مربوط به مباحث نظامی خارج از حیطه اختیارات نمایندگی می باشد و هر گونه اقدامی که در این خصوص صورت گرفته است با نظر مسئولان مربوطه در سطح کلان کشور اتخاذ شده است. اما می توان با تلاش بیشتر برای ورود بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بخش و شهر لاجان در راستای رفع مشکلات اقتصادی منطقه گام های مثبتی برداشت که بدون شک در آینده یکی از اولویت های کاری ما خواهد بود.

خبرنگار: علل بی توجهی به مناطق گردشگری در منطقه بویژه روستاهای هدف گردشگری از جمله “خرنج و پردانان” را در چه می دانید؟

– ضمن قبول این موضوع که جاده های مواصلاتی به شهرستان پیرانشهر در وضعیت مناسبی قرار ندارند باید یادآور شویم که نباید دست روی دست بگذاریم بلکه باید با تشویق و ترغیب سرمایه گذاران خصوصی جهت سرمایه گذاری در این مناطق بویژه در مناطق هدف گردشگری باعث ورود گردشگر به این منطقه شویم

خبرنگار: همانطور که می دانیم یکی از راههای توسعه صنعت گردشگری و رونق تورسیم در هر منطقه ای فراهم نمودن زیرساخت های آن بویژه برخورداری از وضعیت مناسب راههای مواصلاتی می باشد، اما متأسفانه در شرایط فعلی نه تنها این مورد بعنوان کمترین عامل جهت اشتیاق مسافر برای حضور در شهرستان پیرانشهر و بازدید از مناطق گردشگری و طبیعی منطقه فراهم نیست بلکه در سالهای اخیر بعلت بروز حوادث تلخ جاده ای از جاده های اصلی منتهی به پیرانشهر همواره به “جاده مرگ” تعبیر می شود که خود به خود باعث کاهش شدید مسافر به این منطقه شده است، انتظار داشتیم که روستای خرنج که قدرت رقابت با برخی از مناطق دیدنی کشور از جمله “روستای کندوان” در تبریز و “ماسوله” در شمال کشور را دارند اما متأسفانه هنوز هم آنطور که لازم است معرفی نشده اند، دلیل آن را در چه می دانید؟

– نبود سرمایه گذار بومی برای سرمایه گذاری می تواند مهمترین علت این مورد باشد چرا که بدون شک ورود بخش خصوصی به این گونه مراکز می تواند در راستای توسعه منطقه گردشگری بسیار مفیو و مؤثر واقع شود.

خبرنگار: یکی دیگر از موضوع های قابل پیگیری سفر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور و بعنوان نماینده تام الاختیار ایشان در جریان سفر هیأت دولت به استان آذربایجان غربی که در ۲۸ آبان ماه سال ۹۷ به شهرستان پیرانشهر است که متأسفانه علی رغم انتظارات فراوانی که مردم پیرانشهر در راستای رفع مشکلات اقتصادی بویژه موضوع ساماندهی کولبران و بازارچه های مرزی، اعطای مجوز ورود بیش از ۱۰۰ قلم کالای اساسی که بارها قول آن داده شد و چندین مورد دیگر که از ایشان داشتند، اما هرگز به نتیجه نرسید، در خصوص دستاوردهای این سفر چه توضیحی برای افکار عمومی دارید؟

– موضوع صدور مجوز واردات یکصد قلم از کالاهای اساسی در سال ۹۷ که مصوب شده بود هم اکنون در اختیار معاون اول رئیس جمهور می باشد و منتظر این است که در هیأت دولت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و به تصویب برسد که در این صورت بیش از ۹۰ درصد مشکلات مربوط به حوزه معابر کولبری و بازارچه های مرزی حل خواهد شد.

 خبرنگار: موضوع ساماندهی کولبری و رفع انسداد معابر مرزی همواره در طول سالهای اخیر  جزء یکی از وعده های جنابعالی به مردم پیرانشهر بوده است اما علی رغم این همه بحث پیرامون این موضوع، دلیل اینکه هنوز به نتیجه نرسیده است، چیست؟

– موضوع کولبری یکی از بحث هایی بود که در شورای عالی امنیت ملی کشور مطرح و به تصویب رسیده بود اما در نهایت در مجلس علی رغم دفاع از آن به تصویب نمایندگان نرسید و برای جایگزین طرح کولبری اقدام به ارائه کارت تجارت الکترونیکی مرزنشینان شد که اکنون مرزنشینان می توانند با استفاده از این کارت اقدام به معاملات تجاری خود کنند.

خبرنگار: در خصوص آخرین وضعیت حادثه دیدگان سیل خرداد ماه ۱۳۹۷ روستای پسوه و وعده هایی که در جریان بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از محل مورد نظر به حادثه دیدگان داده شده بود، توضیح دهید که تا چه حدی این وعده ها به نتیجه رسیده است؟

– حادثه سیل روستای پسوه علی رغم گذشت یک سال و نیم از وقوع آن واقعاً باید اذعان کرد یک حادثه تلخ و بسیار بزرگی بود که در منطقه اتفاق افتاد اما در خصوص مبالغ مادی که در همان روزهای اول پیش بینی شده بود که به حادثه دیدگان پرداخت شود بطور صد در صدی تأمین اعتبار و به آنها پرداخت شد، در ادامه این اقدامات احداث دیوار ساحلی روستای پسوه که نقش چشمگیری در کاهش وقوع سیل دارد در دستور کار قرار گرفت و اکنون خوشبختانه مراحل نهایی خود را طی می کند همچنین با مسئولان مربوطه در تلاش هستیم که نسبت به تخصیص اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد تومان دیگر علاوه بر اعتبارات قبلی که در نظر گرفته شده بود نسبت به تکمیل و اتمام تمامی اقدامات و فعالیت های باقی مانده گام برداریم تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلات و حوادثی نباشیم.

همچنین در همان روزهای اول اهداء زمین رایگان و مبالغی بصورت بلاعوض به حادثه دیدگان انجام شد.

خبرنگار: همانطور که اطلاع دارید آمار بیکاری در شهرستان سردشت به نسبت سایر شهرستان های استان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد، چه اقداماتی در سال های اخیر توسط کار گروه اشتغال برای رهایی از این معضل انجام شده است؟

– با توجه به اینکه شهرستان سردشت دارای رشد جمعیتی بسیار پائینی است و آمار افزایش مهاجرت از این شهرستان به سایر نقاط استان بویژه به شهر پیرانشهر بعلت برخورداری از معابر و بازارچه های مرزی هر روز رو به افزایش است همچنین با توجه به اینکه پایه اشتغال در شهرستان سردشت بر سه اصل کشاورزی، دامداری و مرز استوار است و از این سه اصل بیشترین شاغلین در حوزه کولبری و معابر مرزی امرار معاش می کردند اما متاسفانه در دو سال اخیر با توجه به مسدود بودن معابر کولبری شاغلین این حوزه به آمار بیکاران سردشت اضافه شده اند، همچنین عدم وجود مراکز و کارخانجات صنعتی و مراکز اشتغال زایی پایدار در این شهرستان عامل دیگری بر افزایش آمار بیکاری در این منطقه بشمار می آید و بدون شک اگر موضوع بازگشایی معابر مرزی و صدور مجور واردات یکصد قلم کالاهای اساسی در سردشت و موضوع توجه به صنعت تورسیم و گردشگری آب و گردشگری طبیعت به جدی مورد توجه قرار گیرد، می توانیم شاهد کاهش شدید آمار بیکاری در منطقه باشیم.

خبرنگار: در سالهای اخیر آمار خودکشی در شهرستان سردشت رو به افزایش بوده است مهمترین دلیل افزایش این آمار را در چه میدانید و چه راهکاری برای کاهش آن دارید؟

– آمارها نشان می دهد که بیشتر تعداد خودکشی در این شهرستان در بین نسل جوان و بویژه بانوان بوده است که ناشی از نبود انگیزه و امید به زندگی و افزایش روحیه یأس و ناامیدی بوده است همچنین همانطور که اشاره شد، نبود اشتغال پایدار و افزایش آمار بیکاری دلیل دیگری بر افزایش آمار خودکشی در این شهرستان می باشد لذا انتظار داریم که کارشناسان و متخصصین این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی استان ضمن بررسی علل و عوامل افزایش آمار خودکشی در شهرستان سردشت این موضوع را آسیب شناسی کرده و راههای ریشه کن کردن آن را ارائه دهند.

خبرنگار: وضعیت احداث کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت به کجا رسیده است؟

– متأسفانه اختلاف بین سازمان بنیاد شهید و وزارت بهداشت و درمان باعث شده است که مصدومان شیمیایی سردشت در بسیاری از حوزه ها فراموش شوند.

 در سفری که در سال ۱۳۹۳ توسط قاضی زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت و درمان به سردشت انجام شد مبلغ ۲ میلیارد تومان جهت اتمام کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت اختصاص یافت تا بنیاد شهید با تکیه بر این مبلغ شعبه ی کوچکی از بیمارستان “ساسان” که مختصص بنیاد شهید است را در سردشت راه اندازی کند اما متأسفانه مسئولان بنیاد شهید استان و حتی تهران هیچ گونه همکاری لازم را در این خصوص انجام نداند.

 برای توضیح بیشتر باید به اطلاع برسانم که ساختمان فعلی بنیاد شهید سردشت اهدایی از طرف مقام معظم رهبری برای مرکز درمانی ویژه مصدومین شیمیایی سردشت بوده است که متأسفانه مسئولان این نهاد بخشی از آن را به اداره و تنها بخش کوچکی از آن به امورات درمانی اختصاص داده اند که این امر کاملاً خلاف است و در این راه مانع اجرای برنامه های جامع وزارت بهداشت برای رسیدگی به امورات درمانی مصدومان شیمیایی شده اند.

لازم است که اشاره کنیم در چند سال اخیر حضور مسئولان رده بالای مملکتی در سطوح مختلف مدیریتی در شهرستان سردشت نشان از مهم بودن موضوع رسیدگی به بیش از ۸ هزار مصدوم شیمیایی در این شهر دارد هر چند اگر موضوع مصدومان شیمیایی سردشت از همان سالهای ابتدایی این حادثه با جدیت بیشتری از سوی مسئولان وقت پیگیری می شد بدون شک اکنون شاهد مشکلات این عزیزان در حوزه های مختلف بهداشت و درمان و همچنین احراز مرحله جانبازی این عزیزان نبودیم.

خبرنگار: در خصوص وضعیت نامناسب راههای مواصلاتی به شهرستان سردشت و همچنین جاده های روستایی آن چه توضیحی دارید؟

– موضوع بهسازی، آسفالت و همچنین دوبانده کردن تمامی محورهای اصلی مواصلاتی به شهرستان های پیرانشهر و سردشت بعنوان یک پروژه ملی همواره در سال های اخیر جزء اصلی ترین مطالبات بنده از مسئولان کشوری بوده است.

خوشبختانه امسال با اختصاص ۶ میلیارد تومان اعتبار برای نصب گاردریل در محور سردشت به پیرانشهر که با تعیین پیمانکار اکنون در مرحله تجهیز کارگاه می باشد می توانیم شاهد یک حرکت مثبت در مسیر پرپیچ و خم سردشت به پیرانشهر باشیم.

 همچنین گردنه “زمزیران” در محور سردشت به مهاباد به سیستم روشنایی مجهز شده است اما با توجه به صعب العبور بودن محورهای مواصلاتی به سردشت هم از طرف پیرانشهر و هم از طرف بانه و مهاباد موضوع دوبانده کردن آنها مستلزم اختصاص هزینه بسیار سنگینی می باشد که در شرایط فعلی تقریباً امکان پذیر نمی باشد.

مجدداً لازم است اشاره ای داشته باشم به این موضوع که مشکلات فعلی موجود در دو شهرستان پیرانشهر و سردشت در حوزه های مختلف بویژه در حوزه راه و جاده اگر در دوره های گذشته هر سال ۴ کیلومتر به اتمام می رسید بدون شک امروز شاهد انباشت این همه مشکل در حوزه راه و اتوبان نبودیم اما متاسفانه از طرفی دیگر هم مشکلات دقیقاً زمانی نمایان شده اند که کشور در سخترین شرایط اقتصادی خود بسر می برد اما باز هم با تمام توان در راستای رفع آنها تا آخرین لحظه ممکن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهم کرد.

خبرنگار: وضعیت گاز رسانی به شهر میرآباد سردشت در چه مرحله ای قرار دارد؟

این پروژه عظیم هم اکنون با اعتباری بالغ بر ۱۲۰میلیارد تومان و بطول ۱۸۶ کیلومتر در ۴ جبهه مختلف در حال فعالیت می باشد و مراحل طراحی و نقشه کشی داخل شهر میرآباد کاملاً به اتمام رسیده است و به احتمال قوی مراحل نهایی گاز رسانی به این شهر در دهه فجر سال جاری به اتمام خواهد رسید با این توضیح که وضعیت جغرافیایی و جنگلی بودن منطقه باعث شده است تا شاهد سخترین فعالیت گازرسانی از نظر هزینه کرد مالی در سطح استان در این منطقه باشیم چرا که در بسیاری از نقاط لازم است از دل کوه و جنگل نسبت به لوله گذاری اقدام شود که خوشبختانه این اقدام واقعاً جای تقدیر دارد.

گفتنی است که در شهرستان سردشت قبل از سال ۱۳۹۲متأسفانه حتی یک روستا هم دارای نعمت گاز نبود اما در طول این ۸ سال با تلاش های صورت گرفته بیش از ۵۰ روستا اکنون یا دارای گاز و یا در مرحله گاز رسانی هستند.

خبرنگار: از نظر شاخص های سلامت شهرستان سردشت در مقایسه با سایر شهرستان های استان در چه رتبه ای قرار دارد؟

– شهرستان سردشت با برخورداری از ۱۲۰ تخت بستری تقریباً در مقایسه با برخی از شهرستان های استان در جایگاه خوبی قرار دارد.

این شهرستان هم اکنون با از سرگیری فعالیت درمانی در بیمارستان قدیم و همچنین برخورداری از یک کلینیک تخصصی و دو مرکز درمانی در داخل شهر در شرایط نسبتاً مناسبی از نظر شاخص های سلامت قرار دارد.

خبرنگار:  موضوع جنگل خواری و افزایش بی رویه ویلاها در سطح زمین های کشاورزی یکی دیگر از مشکلات حوزه شهرستان سردشت به شمار می آید، چه اقداماتی در راستای رفع این مشکل انجام شده است؟

– متأسفانه پروژه ویلا سازی اکنون در منطقه ما به یک رقابت بین کشاورزان تبدیل شده است و هر روز شاهد افزایش این موضوع هستیم، انتظار داریم ضمن نظارت بیشتر و ورود دستگاه های مربوطه در راستای جلوگیری از ادامه این وضعیت، با توجه به اینکه منطقه ما از نعمت جنگل های زیبا برخوردار است و کشاورزان زحمت کش به جای اینکه به فکر ساخت و سازهای ویلای در زمین های خود باشند با تعامل و همکاری با همدیگر در راستای احداث کارخانجات و توسعه صنایع تبدیلی در منطقه اقدام کنند تا ضمن بهره مندی از درآمد اقتصادی آن راه را برای ورود جوانان به عرصه های مختلف اشتغال افزایش دهند.

در ضمن موقعیت ویژه شهرستان سردشت به لحاظ برخورداری از آب و هوای مناسب و مناطق بکر و طبیعی نظیر مناطق جنگلی، آبشار شلماش، کوهستان های بی نظیر، سد سردشت و چندین منطقه دیگر بهترین فرصت برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد سرمایه گذاری در این منطقه می باشد لذا در شرایط فعلی و با دید ویژه مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در راستای ارائه تسهیلات ویژه و کم بهره و طولانی مدت برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و بوم گردی می تواند فرصت مناسبی برای بهره مندی از این ظرفیت ویژه باشد.

خبرنگار:  در خاتمه این گفتگو اگر مطلب خاصی فراموش شده است و لازم است اشاره کنید، بفرمائید؟

در خاتمه این گفتگو، یک نکته را باید عرض کنم که هر چند بنده نماینده دوران تحریم هستم اما تنها در طول این دو دوره اعتباراتی که در حوزه هی مختلف برای شهرستان های پیرانشهر و سردشت جذب شده است بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سایر شهرستان های دیگر یک رکورد ویژه محسوب می شود اما اگر گذری هم به دوره های قبلی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که نمایندگان قبلی علی رغم اینکه با تحریم های کنونی مواجه نبودند اما نسبت به رفع بسیاری از مشکلات قدیمی این حوزه اقدام خاصی انجام نداده­اند از جمله موضوع جاده­های مواصلاتی و رفع مشکلات آموزشی و بهداشتی در این حوزه یک موضوع به روز و تازه نیست بلکه رفع این مشکلات لازم بود در دوره­های قبلی به سرانجام برسد اما متأسفانه مشکلاتی که از دوستان قبلی به ارث رسیده است در شرایط تحریم­های فعلی و در مدت زمان کوتاهی رفع نخواهند شد.

گزارش از عثمان حسن زاده خبرنگار خبرگزاری کرد پرس