گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ترامپ حق سلامتی ایرانیان را نقض کرده است

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]دیده‌بان حقوق بشر آمریکا را متهم کرده که با اعمال تحریم‌های سنگین به بهزیستی ایرانیان آسیب می‌زند. این سازمان از آمریکا خواسته که بی‌درنگ به این فشارها پایان داده و زمینه صدور دارو و کالاهای اساسی به ایران را فراهم کند.[/quote] سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ایالات متحده را متهم کرده است که […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]دیده‌بان حقوق بشر آمریکا را متهم کرده که با اعمال تحریم‌های سنگین به بهزیستی ایرانیان آسیب می‌زند. این سازمان از آمریکا خواسته که بی‌درنگ به این فشارها پایان داده و زمینه صدور دارو و کالاهای اساسی به ایران را فراهم کند.[/quote]

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ایالات متحده را متهم کرده است که با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، حق ایرانیان به دسترسی به سلامتی و بهداشت را به شدت محدود کرده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری دولت آمریکا باید هرچه سریع‌تر به بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کند که در صورت صدور دارو و سایر کالاهای اساسی به ایران با هیچ مشکل حقوقی یا مالی روبرو نخواهند شد.

 دیده‌بان حقوق بشر این گزارش را با عنوان “فشار حداکثری: آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریا به حق سلامت ایرانیان” دروز دوشنبه ۲۹ اکتبر منتشر کرده است.

در این گزارش ۴۷ صفحه‌ای که شعار “فشار حداکثری” ترامپ را به چالش گرفته، گفته می‌شود که محدودیت‌های ناظر بر عملیات بانکی در کنار حملات لفظی مقام‌های آمریکایی توانایی ایران در وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت پایین آورده و به حق بهره‌وری مردم ایران از تندرستی صدمه زده است.

در گزارش تصریح شده، با این که مقام‌های آمریکایی مواد دارویی و نیازهای انسانی را از دایره تحریم‌های خود بیرون گذاشته‌اند، اما شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی همچنان از بیم فشارهای ایالات متحده از هرگونه معامله با ایران خودداری می‌کنند. طبق قوانین بین‌المللی، دولت آمریکا ملزم است مسئولیت خود را در آسیب زدن به وضعیت تندرستی و درمان در ایران قبول کند.

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «مقامات دولت ترامپ ادعا می‌کنند که در کنار مردم ایران ایستاده‌اند اما رژیم تحریم‌های سنگین و بسیار گسترده آمریکا در حال آسیب زدن به حق سلامت ایرانیان از جمله دسترسی به داروهای نجات‌دهنده زندگی است.»

به گفته او: «شبکه جامع تحریم‌های آمریکا منجر به این شده است که بانک‌ها و شرکت‌ها از تجارت بشردوستانه با ایران عقب بکشند و ایرانیان متبلا به بیماری‌های نادر یا پیچیده از دسترسی به داروها و درمان مورد نیازشان محروم بمانند.»

دیده‌بان حقوق بشر در فاصله نوامبر ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۱۹ با ۲۱ نفر از کارشناسان امور پزشکی و دارویی در ایران گفت‌وگو کرده و با تکیه بر اطلاعات دست اول و همچنین آمار رسمی نهادهای ایرانی نتیجه‌گیری می‌کند که واردات داروهای اساسی به ایران به شدت محدود شده است.

هدف دونالد ترامپ آن است که با اعمال “حداکثر تحریم‌ها” بر ایران این کشور را به انزوای مالی و رکود اقتصادی بکشاند، اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر تحریم‌های شدید، سلامتی میلیون‌ها ایرانی را به خطر انداخته است.

این نهاد حقوق بشری تأکید می‌کند که به علت تحریم‌ها، پزشکی ایران به ویژه در درمان بیمارانی که به بیماری‌های نادر مبتلا و به مداوای ویژه نیازمند هستند، ناتوان شده است.

دیده‌بان حقوق بشر تأیید می‌کند که امروزه در سطح بین‌المللی تعداد بسیار اندکی از شرکت‌های مالی و بنیادهای تجارتی هستند که حاضرند همچنان با ایران دادوستد داشته باشند. بیشتر شرکت‌ها توجه ندارند که آمریکا دارو و سایر اقلام و نیازهای اساسی را مستثنی کرده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر به سخنان اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اشاره شده است.

منوچین روز ۲۵ اکتبر گفته بود: «این دولت به ادامه جریان بی قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران که برای چهل سال از بی‌کفایتی این رژیم فاسد آسیب دیده‌اند، متعهد می‌ماند».

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود نوشته است: «با وجود این، مقامات آمریکایی پیامی تناقض‌آمیز فرستاده و گفته‌اند که راهبردشان در واقع این است که آن قدر سختی برای مردم ایران ایجاد کنند که آنها دولتشان را وادار به تغییر رفتار کنند. این نسخه‌ای برای نقض حقوق اقتصادی ایرانیان است.»