قیمت پایین خرید پایین دولت را مجبور به واردات گندم کرد

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال  به دلیل عدم فروش بخشی از گندم تولیدی کشور به دولت، تصمیم گرفته شده تا برای تامین ذخایر راهبردی حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم به کشور انجام شود[/quote] در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شد […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال  به دلیل عدم فروش بخشی از گندم تولیدی کشور به دولت، تصمیم گرفته شده تا برای تامین ذخایر راهبردی حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم به کشور انجام شود[/quote]

در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شد اما از این میزان، کشاورزان ۵ میلیون تن گندم را به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی محصول به سیلو‌ها تحویل ندادند و در انبار برای استفاده‌های مختلف از جمله خوراک دام ذخیره کردند.

یکی از دلایل عدم تحویل گندم به سیلوهای دولتی نرخ پایین خرید تضمینی گندم بود که به گفته بسیاری از کارشناسان امر احتمال واردات ۲ میلیون تن از این محصول با قیمت ۵ هزار تومانی به کشور وجود داشت.

قیمت پایین خرید پایین دولت را مجبور به واردات گندم کرد

این موضوع را معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پس از خالی ماندن بخشی از سیلوهای دولتی از گندم و نیاز به واردات هم مطرح می کند و می گوید: «امسال با توجه به اینکه بخشی از گندم به دولت فروخته نشد، بر اساس تصمیم دولت برای تامین ذخایر راهبردی باید حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم انجام شود».

بخشنده ادامه می دهد: «ما در سال زراعی گذشته به اندازه نیاز کشور گندم تولید کردیم اما به هر دلیلی بخشی از این گندم تولیدی را برخی تولیدکنندگان به ما نفروختند و هنوز در اختیار آنها است. ما از کشاورزان می‌خواهیم اگر همچنان محصول گندمی در اختیار دارند که تحویل نداده‌اند آن را به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند».

مراکز خریدی که معاوان ورزات جهاد کشاورزی از آن صحبت می کند به قیمت بسیار پایینی حاضر به دریافت گندم از کشاورزان است در این شرایط و با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم، کشاورزان از تحویل گندم به دولت منصرف شده و دلالان را خریداران بهتری می دانند.

کشور با تهدید خودکفایی گندم رو به رو شده است

با وجود این مسئله دولت در حال حاضر علاوه بر مجبور شدن به وارد کردن گندم به کشور، با تهدیدی خودکفایی این محصول هم رو به رو شده است.

سال گذشته دولت قیمت خرید تضمینی گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومانی تعیین کرد، درحالیکه خریداران بخش خصوصی در همان زمان، گندم را به قیمت ۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری و در بازار آزاد به فروش می رسانند.

دولت نرخ تضمینی گندم برای سال آینده را دو هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است

امسال هم دولت نرخ تضمینی گندم برای سال آینده را دو هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده  و تازه در نظر دارد سال آینده همان قیمت بخش خصوصی را لحاظ کند روندی که به راحتی قاچاق گندم و کمبود این محصول در کشور را به دنبال خواهد داشت.

اما معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است؛ با تدارکی که در سال جاری برای تامین نهاده‌ها دیده شده و شرایط آب و هوایی مساعد، امسال تولید گندم از نیاز کشور هم فراتر رود.

بخشنده اضافه می کند: «نیاز سالانه گندم کشور حدود ۱۱ و نیم میلیون تن است که با ذخایر راهبردی این میزان نیاز بیشتر می‌شود و امسال علاوه بر ۸ میلیون تن گندمی که در وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان خریداری شد،‌ کارخانجات صنعتی هم که گندم آزاد استفاده می‌کردند مستقیما از تولیدکنندگان گندم خریداری کردند که حدود یک تا یک و نیم میلیون تن توسط آنها خریداری شده است».

در نهایت دولت مجبور شد به دلیل کمبود گندم این محصول را وارد کند در حالی که ۵ میلیون تن گندم یعنی دو برابر میزانی که دولت می خواهد وارد کند، هدر رفت و یا قاچاق شد. برنامه دولت برای سال آینده نیز در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم امیدوار کننده نیست و باید هر سال شاهد هدر رفت میزان زیادی از تولیدات گندم در کشور باشیم.