توافق ۱۰ ماده ای روسیه – ترکیه در پی دیدار روسای جمهور دو کشور در سوچی

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- در پی دیدار چند ساعته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مصاحبه مطبوعاتی مشترک، وزاری امور خارجه دو کشور متن توافقنامه ۱۰ ماده ای را قرائت کردند.[/quote] به گزارش پیرانشهر رووداو، در پی دیدار چند ساعته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب […]

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- در پی دیدار چند ساعته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مصاحبه مطبوعاتی مشترک، وزاری امور خارجه دو کشور متن توافقنامه ۱۰ ماده ای را قرائت کردند.[/quote]

به گزارش پیرانشهر رووداو، در پی دیدار چند ساعته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مصاحبه مطبوعاتی مشترک، وزاری امور خارجه دو کشور متن توافقنامه ۱۰ ماده ای را قرائت کردند که در دیدار امروز میان روسای جمهور به امضا رسیده است. متن کامل توافقنامه ۱۰ ماده ای مسکو – آنکارا با موضوع سوریه به شرح ذیل است:

  1. هر دو کشور بر پایبندی خود به اتحاد سیاسی سوریه، محافظت از تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ملی ترکیه تأیید می کنند.
  2.  دو کشور به اراده خود برای مبارزه با هرگونه تروریسم و اقدامات تروریستی در سوریه و بی اثر کردن اقدامات برای جدایی طلبی در سرزمین های این کشور، تأکید می کنند.
  3. در این چارچوب محدوده سرکانی – گری سپی که در عمق ۳۲ کیلومتری به عنوان حوزه عملیاتی چشمه صلح مطرح شده است به عنوان وضعیت موجود مورد محافظت قرار خواهد گرفت.
  4. هر دو کشور بر اهمیت توافقنامه آدانا تأکید کرده و فدراسیون روسیه در شرایط موجود اقدامات لازم برای تسهیل در اجرای توافقنامه آدانا را انجام خواهد داد.
  5. از ساعت ۱۲:۰۰ {به وقت محلی ترکیه} تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی نیروهای پلیس و ارتش روسیه به همراه نیروهای سوریه به منظور خارج کردن نیروهای YPG و سلاح های این گروه به عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه از مناطق بیرونی حوزه عملیات چشمه صلح اقدام خواهند کرد. این اقدامات در ۱۵۰ ساعت به اتمام خواهد رسید. همزمان با این روند نیروهای ترکیه و سوریه در عمق ۱۰ کیلومتری از شرق و غرب محدوده عملیات چشمه صلح اقدام به گشت زنی های نظامی مشترک خواهند کرد.
  6. تمامی عناصر YPG به همراه سلاح های خود از منبج و تل رفعت خارج خواهند شد.
  7. هر دو کشور برای جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد.
  8. به منظور تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان سوری به سرزمین های خود اقدامات لازم انجام خواهد شد.
  9. برای نظارت و هماهنگی به منظور اجرای دقیق این توافقات به دست آمده یک مکانیزم نظارت و ارزیابی مشترک تاسیس خواهد شد.
  10. دو کشور به تلاش های خود در چارچوب مذاکرات آستانه برای ایجاد یک راه حل سیاسی ماندگار اختلافات سوریه ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه حمایت خواهند کرد.