دوچرخه ‌سواران مهابادی روز ملی «غار پاک» را گرامی داشتند

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]امروز جمعی از دوچرخه‌سواران و دوستداران محیط زیست مهابادی پس از طی مسافت ۴۵ کیلومتری این شهر تا غار آبی «سهولان»، روز ملی غار پاک را گرامی داشتند[/quote]   دیاکو توتونچی دبیر کمیته ورزش‌های همگانی مهاباد  در این رابطه گفت: روز گذشته یک تیم ۶ نفره از دوستداران محیط زیست مهابادی امروز با […]

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]امروز جمعی از دوچرخه‌سواران و دوستداران محیط زیست مهابادی پس از طی مسافت ۴۵ کیلومتری این شهر تا غار آبی «سهولان»، روز ملی غار پاک را گرامی داشتند[/quote]

 

دیاکو توتونچی دبیر کمیته ورزش‌های همگانی مهاباد  در این رابطه گفت: روز گذشته یک تیم ۶ نفره از دوستداران محیط زیست مهابادی امروز با شعار «غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار»  که شعار روز ملی غار پاک بود مسیر مهاباد به سمت غار آبی سهولان را رکاب زنی کردند.

او افزود: اعضای این تیم پس از چهار ساعت دوچرخه‌سواری در مسیر جاده برهان (محور مهاباد به بوکان ) خود را غار سهولان رساندند.

 

مراسم غار پاک در غار آب سهولان مهاباد برگزار شد

توتونچی ادامه داد: در مراسم روز ملی غار پاک که با حضور مسوولان و دوستداران محیط زیست در مهاباد برگزار شد تیم ۶ نفره دوچرخه سواران پاکسازی محیط بیرونی و دورنی غار سهولان را همراه با دیگر دوستداران محیط زیست، دانش‌آموزان روستای سهولان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست مهاباد انجام دادند.

او با اشاره به هدف این برنامه دوچرخه‌سواری  گفت: ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان، توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد، جابجایی در مسافت‌های کوتاه درون شهری، کمک به کاهش آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آنها شامل بیماری‌های روحی و روانی، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی و کمک به مسائل زیست محیطی در این برنامه وسایر برنامه های مشابه لحاظ شده است.

به گزارش پیرانشهر رووداو روز ۲ مهر ماه، روز«غار پاک» است که تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده روز غار پاک در تقویم مناسبت‌های زیست محیطی کشور ثبت شده است. در این روزعلاقه‌مندان به غار و غار شناسی تلاش می‌کنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها بپردازند.

به همین منظور در هفته‌ اول مهر ماه برنامه‌های متنوعی در سطح کشور با همکاری علاقه‌مندان،غارنوردان و غارشناسان توسط ادارات کل محیط زیست استان ها برگزار شده است، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پاکسازی نمادین غارها، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ــ آموزشی، جلسات کارگروه‌های استانی و بازدید از غارها اشاره کرد.