ترکیه شهر ۱۲ هزار ساله کردها را به زیر آب می فرستد

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]شهر کردنشین حسن کیف (یا حصن کیفا یا حسکیف) در ساحل رود دجله در استان ماردین که گفته می شود قدمتی ۱۲ هزار ساله دارد و به شهر غارهای ساختۀ بشر معروف است، با آغاز آبگیری سد ایلیسو رفته رفته به زیر آب می رود.[/quote] حسکیف دارای آثار تاریخی فراوانی است که حکومت […]

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]شهر کردنشین حسن کیف (یا حصن کیفا یا حسکیف) در ساحل رود دجله در استان ماردین که گفته می شود قدمتی ۱۲ هزار ساله دارد و به شهر غارهای ساختۀ بشر معروف است، با آغاز آبگیری سد ایلیسو رفته رفته به زیر آب می رود.[/quote]

حسکیف دارای آثار تاریخی فراوانی است که حکومت ترکیه تعدادی از آنها را که به زعم خود اهمیت بیشتری دارند، به محل های جدیدی منتقل کرده است. گفته می شود بیش از ۳۰۰ اثر باستانی و تاریخی و بیش از ۲۰۰ غار آهکی ساختۀ دست بشر که هنوز مردم در برخی از آنها سکونت دارند، در اب سد ایلیسو غرق خواهند شد. با وجود این، منتقدان معتقدند آثار تاریخی این شهر قابل شمارش نیستند و کل بافت بخش قدیمی شهر باستانی بوده و دارای ارزش تاریخی است.

ساکنان حسکیف این شهر را ترک کرده و به محل جدیدی که برای اسکان آنها در نظر گرفته شده نقل مکان کرده اند. بسیاری از آنها نیز به شهرها و استان های دیگر ترکیه مهاجرت کرده اند.

محموود بوزارسلان روزنامه نگار کرد در یادداشت خود در المانیتور با اشاره به تلاش ساکنان حسکیف برای نبش اجساد بستگان خود از گورستان عمومی شهر که به زیر آب می رود و انتقال آنها به گورستان جدید، نوشت «زنده ها حسکیف را ترک کردند، اینک نوبت مرده ها است.»

۷۰ هزار کُرد در اثر آبگیری ایلیسو مجبور به نقل مکان خواهند شد

علاوه بر شهر حسکیف، ده ها روستای این منطقه نیز به زیر آب خواهند رفت و طبق برآوردها، حدود ۷۰ هزار کُرد در اثر آبگیری ایلیسو مجبور به نقل مکان خواهند شد.

روزنامۀ گاردین در این باره نوشت دریاچۀ مصنوعی دومین سد بزرگ ترکیه شهر عمدتاً کردنشین حسکیف را که ۱۲ هزار سال است در آن زندگی بشری جریان دارد، به زودی خواهد بلعید.

سد ایلیسو که یکی از بزرگ ترین سدهای ترکیه است، همواره مورد اعتراض ایران و عراق بوده است. این سد ورود آب رودخانۀ دجله به عراق را بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد و در نهایت استان خوزستان ایران را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. تلاش های بین المللی این دو کشور برای ممانعت از احداث و آبگیری این سد به جایی نرسید و اینک فرایند آبگیری سد آغاز شده است.