کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی به دلیل ممنوعیت صادرات

[quote bgcolor=”#e5e5e5″ arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- ممنوعیت صادراتی محصولات کشاورزی موجب شده قیمت این محصولات کاهش بیابد و در روزهای گذشته تصاویر و فیلم هایی از ریختن گوجه فرنگی کشاورزان میاندوابی جلوی گاوها منتشر شد که از نشان از متضرر شدن کشاورزان منطقه دارد.[/quote] اخیرا ویدیویی در فضای مجازی از کشاورزان میاندوآبی در آذربایجان غربی منتشر شده […]

[quote bgcolor=”#e5e5e5″ arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- ممنوعیت صادراتی محصولات کشاورزی موجب شده قیمت این محصولات کاهش بیابد و در روزهای گذشته تصاویر و فیلم هایی از ریختن گوجه فرنگی کشاورزان میاندوابی جلوی گاوها منتشر شد که از نشان از متضرر شدن کشاورزان منطقه دارد.[/quote]

اخیرا ویدیویی در فضای مجازی از کشاورزان میاندوآبی در آذربایجان غربی منتشر شده که در آن کشاورزان محصول تولیدی گوجه فرنگی خود را به دلیل کاهش شدید قیمت به عنوان خوراک جلوی دام هایشان ریخته اند و نگران از هدر رفت زحمات یک ساله شان، وزارت جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری را در این وضعیت خطاب قرار می دهند.

در حال حاضر محصول عمده گوجه فرنگی استان بر روی زمین مانده است و کارخانه داران محصول گوجه فرنگی را با قیمت بسیار پایین یعنی ۴۰۰ تومان از کشاورزان خرید می کنند ولی همچنان به گرانفروشی خود ادامه می دهند و قیمت هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب حدود ١٨ هزارتومان است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید: نه تنها گوجه فرنگی بلکه سایر محصولات کشاورزی نیز که با عدم صدور صادرات رو به رو هستند هم با این سرنوشت تلخ روبرو می شوند.

در صورت ممنوعیت صادرات سیب، این محصول نیز به سرنوشت گوجه فرنگی دچار می شود

 جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگاران اضافه می کند: عدم صدور مجوز صادرات، سبب شده محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان باقی می ماند و آنها در نهایت مجبورند محصولات خود را خوراک دام ها کنند یا اینکه آن را در کنار جاده ها دپو نمایند.

 او با اشاره به ارزان شدن گوجه فرنگی می ‌گوید: این محصول به دلیل عدم امکان صادرات و عرضه بیش از حد در بازار و اشباع آن با کاهش شدید قیمت روبه‌رو شده است و این روند زحمت یک ساله کشاورزان را به باد داده است است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است؛ دولت در هر صورت و در هر شرایطی نباید جلوی صادرات محصولات کشاورزی را بگیرد بلکه صادرات باید تداوم داشته باشد و زمانی که احساس شد قیمت محصولی در بازار داخلی افزایش یافته است می‌تواند از تعرفه ای که بر روی صادرات محصول تعیین می کند، برای کنترل قیمت‌ها استفاده کند.

نماینده مهاباد تاکید می کند: ستاد تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی به صورت همزمان به سازمان صنعت معدن تجارت و جهاد کشاوزی واگذار شده است. این دخالت و دوگانگی سبب ایجاد مشکلاتی در بخش کشاورزی در سطح کشور شده و در این میان تنها کشاورزان و باغداران اند، که متضرر می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به دوگانگی تصمیم گیری متولیان این امر می گوید: وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی مدیریتی دوگانه دارند و آن ها تنها راهکار کنترل قیمت محصولات را محدودیت و یا توقف صادرات می‌دانند، در حالیکه اجازه موقت صادرات امنیت سرمایه گذاری در محصولات کشاورزی را از بین برده ا و مشتریان جهانی نیز بازار ایران را به دلیل این محدودیت های بازه ایی ترک می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان می کند: متاسفانه جهاد کشاورزی تنها به فکر تولید است و برای بعد از تولید و یا مازاد تولید برنامه‌ای ندارد. این سیاست‌های نامناسب سبب شده که کشاورزان در تولید اغلب محصولات متضرر شوند و به شهرها مهاجرت کنند در حال حاضر رتبه ایران از لحاظ مهاجرت روستاییان به شهرها بسیار بالاست و جمعیت شهری ایران رتبه بیست و دوم را در میان ۲۶ کشور منطقه دارد، که نشان از افزایش مهاجرت روستاییان به نواحی شهری است و همه این مسائل در راستای سیاست‌های غلط جهاد کشاورزی و عدم فروش محصولات کشاورزان است.