کشف کارگاه صنعتی باستانی چند هزار ساله در اقلیم کردستان عراق

شبکه تلویزیونی روداو گزارش داد که یک تیم متشکل از باستان شناسان سه دانشگاه ایتالیا به همراه باستان شناسان سازمان آثار باستانی و تاریخی استان دهوک در اقلیم کردستان، پس از  یک سال کاوش و حفاری در منطقه باستانی کوه زاوا در نزدیکی شهر دهوک موفق به کشف یک کارگاه صنعتی تولید ابزار در این […]

شبکه تلویزیونی روداو گزارش داد که یک تیم متشکل از باستان شناسان سه دانشگاه ایتالیا به همراه باستان شناسان سازمان آثار باستانی و تاریخی استان دهوک در اقلیم کردستان، پس از  یک سال کاوش و حفاری در منطقه باستانی کوه زاوا در نزدیکی شهر دهوک موفق به کشف یک کارگاه صنعتی تولید ابزار در این کوه شدند.

کارگاه کشف شده قدمت بیش از ۲ هزار سال دارد

پروفسور چیچیلنا کوناتی باستان شناس و  استاد دانشگاه رم در این خصوص گفت که قدمت منطقه باستانی کوه زاوا به ۵ هزار سال رسیده و کارگاه صنعتی کشف شده نیز مربوط به ۲ هزار و ۹۰۰ سال پیش بوده و در دو غار واقع در دل کوه کشف شده است.

وی افزود که این کشف، اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی را در مورد تاریخ این منطقه و سطح صنعت و پیشرفت آن و نیز روابط آن با مناطق مجاور  آشکار کرده و زمینه را برای تحقیقات و مطالعات بیشتر در مورد صنعت و تاریخ مزوپوتامیا و کشف آثاری بیشتر فراهم می سازد.

این کارگاه باستانی در کوه زاوا کشف شد

طبق خبر در کارگاه صنعتی باستانی کوه زاوا، ابزارهای برش و دوخت و قطعه کردن سنگ و مواد مختلف، برای تولید وسایل و ابزار زندگی در سه هزار سال پیش یافت شده است و در سه دره این کوه آثار باستانی دیگری نیز وجود دارد که تیم های باستان شناسی در حال تحقیق و مطالعه بر روی آن ها هستند.

حسن احمد رئیس سازمان آثار باستانی استان دهوک نیز اعلام کرد که پیش از این منشا دسترسی تمدن مزوپوتامیا به ابزارهای مورد استفاده آنان و نحوه تولید و ساخت ابزار مشخص نبود، اما با کشف انجام شده مشخص است که این ابزار در این منطقه و توسط صنعتگران باستانی تولید شده است.

طی هفته های گذشته چندین آثار باستانی مهم در مناطق مختلف اقلیم کردستان کشف شده، از جمله تیم باستان شناسی انگلیسی بقایای اسکلت انسان نئاندرتال در غار باستانی شانه در واقع در استان اربیل را کشف کرده و  همچنین تیم مشترک باستان شناسان ژاپنی، لبنانی و اقلیم کردستان، در پی حفاری و تحقیقات خود در منطقه بیستان سور استان سلیمانیه، موفق به کشف یک شهر باستانی سه هزار ساله مربوط به دوران آشوری شدند.