تولید ۱۱۰۰ تن عسل در اشنویه

سیدانور حسینی مدیر جهاد کشاورزی اشنویه افزود: علاوه بر این مقدار عسل، همچنین پیش‌بینی می‌شود ۷۰ تن موم، ۱۵ کیلوگرم بره‌موم و ۴۰ کیلوگرم گرده نیز از کندوهای مدرن و بومی مستقر در ییلاق‌های اشنویه برداشت شود. وی اظهار داشت: اشنویه با دارا بودن ۶۴ هزار کندوی مدرن و بومی و ۲۵۰ نفر پرورش دهنده […]

سیدانور حسینی مدیر جهاد کشاورزی اشنویه افزود: علاوه بر این مقدار عسل، همچنین پیش‌بینی می‌شود ۷۰ تن موم، ۱۵ کیلوگرم بره‌موم و ۴۰ کیلوگرم گرده نیز از کندوهای مدرن و بومی مستقر در ییلاق‌های اشنویه برداشت شود.

وی اظهار داشت: اشنویه با دارا بودن ۶۴ هزار کندوی مدرن و بومی و ۲۵۰ نفر پرورش دهنده زنبورعسل، رتبه پنجم تولید این محصول را در استان را داراست.

وی اضافه کرد: از مجموع کندوهای موجود در این شهرستان ۴۹ هزار کندو مربوط به زنبورداران این شهرستان است که ۴۲ هزار کندو مدرن و مابقی سنتی است. 

وی میانگین برداشت عسل از کندوهای مدرن و سنتی این شهرستان را به ترتیب ۲۰ و پنج کیلوگرم عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۱۵هزار کندوی این شهرستان نیز متعلق به زنبورداران غیربومی است که از شهرستان‌های ارومیه، خوی، چایپاره و مراغه به این منطقه مهاجرت کرده و هر سال به مدت ۴ تا ۵ ماه در مراتع ییلاقی مستقر و فعالیت می‌کنند.

حسینی گفت: تولید ژل‌رویال، گرده زنبور عسل و موم به عنوان فرآورده‌های مهم زنبورعسل به شمار می‌رود که باغداران نیز می‌توانند با رعایت اصول فنی و طبق توصیه کارشناسان در زمان گل‌دهی از کندوهای زنبور عسل در باغات خود استفاده و آن را تولید کنند.