جشنواره گیلاس و تلنگری برای مسوولان پیرانشهر

جشنواره گیلاس و تلنگری برای مسوولان پیرانشهر یادداشتی کوتاه از مصطفی اقبال امروز چهارمین #جشنواره_گیلاس با حضور مسوولان کشوری و استانی، گردشگران و مردم اشنویه با شکوه خاصی برگزار گردید. جشنواره‌ای که هدف آن شناساندن #اشنویه به عنوان #پایتخت_گیلاس کشور است و در این راستا موفق هم بوده‌اند و اکنون اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس […]

جشنواره گیلاس و تلنگری برای مسوولان پیرانشهر


یادداشتی کوتاه از مصطفی اقبال


امروز چهارمین #جشنواره_گیلاس با حضور مسوولان کشوری و استانی، گردشگران و مردم اشنویه با شکوه خاصی برگزار گردید.

جشنواره‌ای که هدف آن شناساندن #اشنویه به عنوان #پایتخت_گیلاس کشور است و در این راستا موفق هم بوده‌اند و اکنون اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس اشنویه در کشور شناخته می‌شود.

در اطراف خودمان پایتخت دیگری نیز وجود دارد. پایتخت انگور سیاه که جشنواره‌های برگزار شده در #سردشت این محصول ارگانیک را حتی به خارج از کشور معرفی کرده و صادرات آن نیز آغاز شده است.

اما #پیرانشهر در میان این دو شهر کوچکتر و البته با ظرفیت‌های بهتر و شناخته شده تر تنها نظاره‌گر همسایه‌های خود است.

سال گذشته زمزمه‌های برگزاری #جشنواره_عسل در #پیرانشهر شنیده شد و حتی نشست خبری آن نیز برگزار گردید ولی بدلایل نامعلوم این جشنواره ملغی گردید! و به رسانه‌ها گفته شد که مسوولان شهر تجمع و برگزاری جشنواره را به صلاح نمی‌دانند!

این #بهانه و بهانه‌های مختلف دیگری که هرکدام پیرانشهر را از هدف توسعه و شناخته شدن در سطح کشور دور می‌سازد و متاسفانه هیچ اراده‌ای هم برای تغییر این روند مشاهده نمی‌شود.

این امهال را چه #کم_کاری و چه #محافظه‌کاری بخوانیم، در نهایت پیرانشهر را از تبدیل شدن به یک قطب گردشگری دور می‌سازد. چنانچه مسوولان دیر بجنبند به احتمال فراوان شاهد برگزاری جشنواره عسل در شهرهای همجوار خواهیم‌ بود و این ظرفیت بی‌بدیل نیز از دست خواهد رفت. در حالیکه کارشناسان و تولیدکنندگان معتقدند که #عسل_پیرانشهر بالاترین کیفیت را در کشور دارد و محیط زیست این شهرستان بهترین ظرفیت را برای تولید عسل داراست و اکنون #عسل_پیرانشهر در بازارهای کشور به نام عسل اردبیل، کردستان‌ و… به فروش می‌رود و به دلیل ناشناخته بودن این توانایی در پیرانشهر، نامی از شهر ما برده نمی‌شود!

شاید این متن نیز همچون بسیاری از متون انتقادی دیگر #پیرانشهر_رووداو بتواند تلنگری به مسوولان وارد ساخته و اقدامی انجام دهند. به هرحال چنانچه بدنبال برگزاری این جشنواره هستند، باید از اکنون برنامه‌ریزی آن انجام شود چراکه مدت اندکی به فصل برداشت محصول امسال باقی است.

امیداست که این‌بار پیرانشهر الگویی برای شهرهای همجوار باشد و این رسم که همواره به طرح‌های شهرهای دیگر غبطه بخوریم، برچیده شود.

می‌توانید نظرات خود را در بخش Comment در این خصوص با یکدیگر به اشتراک بگذارید.