پیام دکتر روحانی رئیس جمهور ایران به کنگره مشاهیر کُرد

رییس جمهور در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد گفت: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.      متن پیام رئیس جمهور که توسط حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی قرائت شد، به شرح […]

رییس جمهور در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد گفت: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند. 
 
 
متن پیام رئیس جمهور که توسط حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی قرائت شد، به شرح ذیل است:
فرهیختگان، مشاهیر و مهمانان گرامی خداوند بزرگ و منان را شاکرم که به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق یافتم تا مراتب سلام و احترام خویش را به شما و تمام کرد زبانان کشور ابلاغ نمایم. به گواهی تاریخ ایران عزیز علی رغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند. 
 
عبوری پیرورمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران بوده است. کردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خواستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم عشق ورزیدند. ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرز و بوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد. این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند. ضمن تقدیر و تشکر از کردهای کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی می دانم برای شناخت و معرفی مردمانی مهربان که همواره دل در گرو فرهنگ این مرز و بوم داشتند. کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» از امروز ۱۱ تیر به مدت ۲ روز در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد. 
 
برگزاری سه پنل تخصصی در بخش های زبان و ادبیات کُردی، هنر و موسیقی و دین و فرهنگ از بخش های کنگره مشاهیر کُرد است. 
 
اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه ۱۲ تیر در دانشگاه کردستان با سید عباس صالحی حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.