نقش نهاد های دولتی-سازمان های بکار گیری افراد متخصص واداری _استخدامی کشور در افزایش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی در سالهای اخیر و امروزە در استان های حادثه خیز کشور/ یادداشتی از : محمد خالد مام رش

بی توجهی دولت ها از گذشته ها تا به امروز، در زمینه جذب و بکارگیری نیروهای متخصص و کار آمد ، بر امنیت فضای کشور و جانی- مالی مردم تاثیر گذار بوده است که مسئولیت مستقیم و غیر مسقیم آنها بر عهده نهاد های دولتی و سازمان اداری و استخدامی و بخش دولتی کشور است.  […]

بی توجهی دولت ها از گذشته ها تا به امروز، در زمینه جذب و بکارگیری نیروهای متخصص و کار آمد ، بر امنیت فضای کشور و جانی- مالی مردم تاثیر گذار بوده است که مسئولیت مستقیم و غیر مسقیم آنها بر عهده نهاد های دولتی و سازمان اداری و استخدامی و بخش دولتی کشور است. 

طی سالهای گذشته استخدام و بکارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان بر اساس نیازسنجی دقیق صورت نگرفته و سهم خواهی افراد متنفذ و نفوذگر جهت مهره چینی های سیاسی در بدنه دولت، موجب بی توجهی به جذب متخصصین کارآمد مورد نیاز کشور در رشته ها و امورهای مختلف کشور شده است.

این رویکرد غیر منطقی و ناعادلانه در نحوه استخدام و جذب نیروهای متخصص، چالش های بزرگی را علاوه بر ساختار اداری کشور، در اجرای طرح ها و پروژه ها ایجاد کرده که خسارات جبران ناپذیری برای مردم و دولت طی سال های اخیر به بار آورده است. 

بعنوان مثال؛

در حوادث امروزی و #سیلاب هایی که کشور را با بحرانی عظیم مواجه کرده اند، جای خالی کارشناسان رشته های انسانی مثل رشته جغرافیا و جغرافیایی طبیعی احساس می شود. متخصصین این رشته می توانند با برنامه ریزی و حمایت های پژوهشی تا حدود زیادی محدوده های زمانی و مکانی پرخطر و مناطق آسیب پذیر را، چه در حوضه های طبیعی و چه در حوزه های انسانی (سکونتگاههای شهری و روستایی) تشخیص داده تا هنگام حوادث طبیعی از وقوع آسیب های شدید جلوگیری شود. اما جای تاسف است که در آزمون های استخدامی که تحت نظر نهادهای دولتی و سازمان اداری- استخدامی کشور برگزار می گردد جذب فارغ التحصیلان یا حتی بهتره بگوییم بیکاران متخصص رشته ای مانند جغرافیا (ژئومورفولوژی) در کل کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و یا در برخی آزمون ها نامی از رشته جغڕافیایی طبیعی در دفترچه راهنما به چشم نمی خورد و اینگونه عدم توجه به نیازهای ضروری کشور بویژه نیروی انسانی متخصص، موجب ناشناخته ماندن برخی رشته های ارزشمند شده است.

جغرافیا :جغرافیا علمی است که به رابطه انسان و محیط طبیعی و انسانی می پردازد و به تاثیرات متقابل آنها میپردازد 

که میتوان تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فعالیت های انسانی را بر محیط طبیعی که باعث برهم خوردن تعادل محیطی میشود را تخمین و برآورد کرد 

جغرافیایی طبیعی ژئومورفولوژی که علمی است بین رشته ای، بطور تخصصی تغییرات سطح زمین را بررسی کرده و نتایج حاصله را با زندگی انسان تطبیق می دهد. 

در این عرصه ی علمی پژوهشگران می توانند با تحلیل_مخاطرات_طبیعی همچون سیلاب، طوفان ،ریزگرد، رانش زمین، زلزله، فروچاله، مخاطرات کوهستانی و انسانی … نقشی حیاتی ایفا کرده و در حفظ جان و امنیت مردم سهیم باشند. اما عدم حضور جغرافیدانان در کنار سایر متخصصین علوم زمین هزینه های سنگینی را برجا گذاشته و متاسفانه به دلیل کم لطفی و بی توجهی دولت ها نسبت به این علم، اغلب فارغ التحصیلان این رشته کاربردی، یا بیکار بوده، یا به فعالیت های غیر مرتبط مشغول شده و یا در دانشگاههای مختلف کشور به امید عضویت در هیات های علمی، بیهوده وقت خود را تلف می کنند، بدون آنکه از ظرفیت واقعی و ضروری آنها به درستی استفاده شود. 

آینده نامعلوم این رشته علمی موجب سرخوردگی و بی انگیزگی دانشجویان در سطح کشور و درنتیجه پایین آمدن کیفیت آموزشی این علم شده است که اگر مصیبت های اخیر استان های غرق در سیلاب، همچون خوزستان، لرستان، گلستان، و سال قبل سیل شهرستان پیرانشهر (پسوه) و سایر استان ها از نزدیک مشاهده شود، و جای خالی کارشناسان و متخصصین علوم طبیعی،جغرافیدانان ،کارشناسان برنامه ریزان شهری و روستایی،ژئومورفولوژیست ها و اهمیت کاربردی این علوم بهتر درک می شود.

یاداشتی از : محمد خالد مام رش

کارشناس جغرافیایی شهری