‍ تامل دو تن از اعضای شورای شهر پیرانشهر بر نامه ی بجا و دلسوزانه ی دادستان پیرانشهر/ تلنگری جدی برای مردم و مسئولین

باسمه تعالی ضمن عرض تسلیت بخاطر از دست دادن جمعی از هموطنان عزیز در حادثه تاسف بار جاری شدن سیل در چندین شهر ایران در ایام سفر و تعطیلات نوروزی و آرزوی صبر برای بازماندگان و شفای عاجل مصدومین از درگاه خداوند متعال، چند روز پیش انتشار نامه‌یی از سوی دادستان محترم پیرانشهر مبنی بر […]

باسمه تعالی

ضمن عرض تسلیت بخاطر از دست دادن جمعی از هموطنان عزیز در حادثه تاسف بار جاری شدن سیل در چندین شهر ایران در ایام سفر و تعطیلات نوروزی و آرزوی صبر برای بازماندگان و شفای عاجل مصدومین از درگاه خداوند متعال، چند روز پیش انتشار نامه‌یی از سوی دادستان محترم پیرانشهر مبنی بر شناسایی متصرفین و تخریب کنندگان متعمد بستر و حریم رودخانه و آب بندها در فضای مجازی مایه‌ی‌ خرسندی شهروندان شد لذا برآن شدیم که در این زمینه مطلبی را به عرض مسئولین بزرگوار و همشهریان شریف شهرمان برسانیم.

بگذارید این نوشته کوتاه را با پرسیدن چند سوال از شما و خودمان شروع کنیم.

چرا همیشه بعد از رخ دادن اتفاقات ناگوار یادمان می آید که باید کاری می کردیم؟ 

چرا فقط بعد از تحمل خسارتهای سنگین و هزینه های هنگفت مالی و جانی جبران ناپذیر به فکر تشکیل ستادها، کمیته های بحران، جلسات و بازدیدهای متعدد می افتیم؟

چرا سالهاست ساخت و سازهای بی رویه در این مناطق، که مجموعه مدیریت شهری را در ارایه خدمات و ساماندهی سیمای شهری، با مشکلات زیادی مواجه کرده است ادامه دارد؟ در حالی‌ که همه مردم و مسئولین از آن گله مندیم.

راستی مقصر کیست؟

می خواهیم بصورت منصفانه قضاوت کنیم که مسئول تجاوزات به بستر و حریم رودخانه و آب بندها و ساخت وسازهای غیر اصولی و بی رویه در این شهر در وهله‌ی اول افراد سود جو و منفعت طلب و بعضاً همشهریانی قانون گریز، سهل انگار و یا بی اطلاع از قوانین و مقررات ساخت و ساز هستند.

در وهله دوم مسئولیت مستقیم این تخلفات از بی توجهی، چشم پوشی، عدم قاطعیت و تصمیمات راسخ و ناهماهنگی بین مجموعه مدیریت شهری مرتبط در این زمینه که شامل اعضای شورای شهر، شهردار، روسای ادارات راه و شهر سازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، منابع آب و جهاد کشاورزی و… می باشند، ناشی می شود.

لذا ضمن نادیده نگرفتن فعالیتهای جزئی و ناکافی مجموعه مدیریت شهری در این زمینه اعتراف می کنیم که این اقدامات سالهای سال است از حد تشکیل جلسات ناکارآمد بدون ضمانت اجرایی و اقدام عملی و تصمیماتی که هنوز نقش بر کاغذ مصوبات در بایگانی ادارات گرد و خاک می خورد، نگذشته است.

فراتر از آن گاهاً هر یک از ادارات و نهادهای ذیربط خطا را بر گردن دیگری می اندازند و از این مسئولیت بزرگ شانه خالی می کنند فلذا حال و وضع شهر این می شود که می بینیم.

و فراتر از همه ی این موارد آنچه جای بسی تعجب است، به محض رخ دادن اتفاقی خاص یا شرایط بحرانی، مسئولین سراسر کشور بصورت اضطراری و مقطعی اقدام به تشکیل جلسات متعدد، کمیته های مختلف، بازدیدهای مستمر، حضور در رسانه ها و تهیه گزارشات مصور در این زمینه می کنند.اما متاسفانه به محض گذشت چند روز از بحران، موضوع فراموش شده و یا در حد یادبودی و سالگردی در تقویم رسمی کشور گرامی داشته می شود وبس.

سخن آخر اینکه؛

شکی نیست که بلاهای طبیعی و حوادث غیر مترقبه را نمی توان مانع شد اما با مدیریت صحیح و هماهنگی بین همه دستگاهها و مردم می توان از بسیاری از خساراتهای جانی و مالی ناشی از آن کاست. لذا ما بعنوان عضو کوچکی از شورای شهر ضمن تبریک انتصاب جناب آقای خدایی به دادستان عمومی و انقلاب پیرانشهر نامه مملو از اقتدار و دلسوزی ایشان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این اقدام عملی و درخور تقدیر ایشان جرقه‌ای برای همدلی و همفکری بیشتر مردم و مسئولین در سایه راهنمایهای فرماندار خوش فکر و دلسوز شهرمان باشد.تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد توسعه و آبادانی این شهر زیبا، مستعد پیشرفت و خوش آب و هوا باشیم.

 

با تقدیم احترام و تبریک سال نو و عاری از حوادث برای همه

محمد زاهد محمد زاده اقدم _ صفر تفاخر

 اعضای شورای شهر پیرانشهر

فروردین ماه بهار ۹۸