منطقه آزاد تجاری-صنعتی پیرانشهر و سردشت بهترین راهکار توسعه اشتغال در استان خواهد بود

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و نماینده کمیته اشتغال استان در مجلس در شصتمین جلسه کارگروه اشتغال آذربایجان غربی در پیرانشهر گفت: متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که تسهیلاتی که به عنوان وام های اشتغال زایی و بنگاه های زودبازده اعطا می شد، بدلیل نبود سند راهبردی آمایش سرزمینی و […]

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و نماینده کمیته اشتغال استان در مجلس در شصتمین جلسه کارگروه اشتغال آذربایجان غربی در پیرانشهر گفت: متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که تسهیلاتی که به عنوان وام های اشتغال زایی و بنگاه های زودبازده اعطا می شد، بدلیل نبود سند راهبردی آمایش سرزمینی و عدم شناسایی ظرفیت ها، خود به یک چالش در اقتصاد کشور تبدیل گردید و نقدینگی بالایی را وارد چرخه اقتصادی کرد که تبعات منفی فراوانی به همراه داشت.

خضری افزود: باید قبل از اعطای تسهیلات، مطالعات جامع انجام شود و با تدوین سند راهبردی آمایش سرزمینی، ابتدا ظرفیت های هر منطقه شناسایی و براساس آن ظرفیت ها، تسهیلات اعطا گردد.

این نماینده مجلس با اشاره به وجود ظرفیت های مناسب در استان برای تولید و اشتغالزایی گفت: استان مقتدر و توانمند در گرو شهرهای مقتدر و توانمند است و برای رسیدن به این هدف باید توسعه متوازن در کل استان مدنظر قرار گیرد.

خضری با اشاره به جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان گفت: جمعیت و نیروی کار در کنار وجود زیرساخت و سرمایه گذاری موتور محرکه توسعه به شمار می رود و با برنامه ریزی مناسب می توان به این هدف در سطح استان رسید.

دکتر رسول خضری افزود: متاسفانه به دلیل نبود این برنامه ریزی ها و عدم توجه مناسب به ظرفیت ها اکنون شاهد آن هستیم که در شهرهای پیرانشهر و سردشت به جای ایجاد اشتغال پایدار و مناسب، بیش از ۱۰ هزار نفر مشغول به کار پر مشقت کوله بری هستند که این موضوع در شان استان و کشور نیست.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت گفت: بیش از ۹۹ درصد فعالیت در گمرک تمرچین پیرانشهر صادرات محور است و دسترسی نزدیک شهرهای پیرانشهر و سردشت به اربیل و سلیمانیه به عنوان درگاه صادرات به کشور عراق و سوریه می تواند یک راهکار بسیار کاربردی برای توسعه شهرستان و استان باشد و دولت می تواند با ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی در این دو شهر ضمن توسه صادرات، زمینه جذب سرمایه گذار خارجی را فراهم کند.

وی افزود: متاسفانه دولت در شمال استان که عمدتا مرزی واردات محور است، اقدام به تاسیس منطقه آزاد کرده که نتیجه آن واردات بی رویه محصولات ترکیه ای است درحالی که هدف از ایجاد مناطق آزاد توسعه صادرات است و ایجاد منطقه آزاد در پیرانشهر و سردشت به واسطه مرز تمرچین که از بزرگترین مراکز صادراتی کشور به شمار می رود و می تواند موجب افزایش صادرات، حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرهای پیرانشهر و سردشت و کل استان شود.

خضری با اشاره به حضور ترکیه به عنوان رقیب اقتصادی ایران در اقلیم کردستان گفت: باوجود نزدیکی فراوان فرهنگی، دینی و سیاسی ایران و اقلیم کردستان، متاسفانه در سایه سیاست های نادرست اکنون بیش از ۳۳ درصد واردات عراق و اقلیم کردستان از کشور ترکیه است و سهم ایران از این موضوع زیر ۲۰ درصد است.

این ناظر کمیته اشتغال استانی افزود: اکنون در شهرک صنعتی پیرانشهر از ۶۷ واحد موجود، تنها ۷ واحد فعال هستند که می توان با تکیه بر مرز صادرات محور تمرچین و بازار مصرفی عراق و با برنامه ریزی مناسب، دیگر واحدهای تولیدی را نیز فعال نمود و بلکه توسعه بخشید.

وی با اشاره به سفر هیات بلندپایه ایرانی به اقلیم کردستان به ریاست دکتر ظریف گفت: کشور عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است و این اهمیت در زمینه سیاسی باید در زمینه اقتصادی نیز توسعه پیدا کند و قطعا توسعه تجارت بین دو کشور موجب بهبود کسب و کار در سطح استان و کشور خواهد شد.