اولین جشنواره منطقه ای موسیقی فولکلور کردی در مهاباد برگزار شد

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کرد پرس، شورش معروفی مدیر اجرایی جشنواره در این مراسم گفت: این جشنواره با حضور هنرمندان پیشکسوت و نامدار شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد جهت بزرگداشت یاد و نام استاد “رسول نادری” و تمامی […]

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کرد پرس، شورش معروفی مدیر اجرایی جشنواره در این مراسم گفت: این جشنواره با حضور هنرمندان پیشکسوت و نامدار شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد جهت بزرگداشت یاد و نام استاد “رسول نادری” و تمامی هنرمندان حوزه موسیقی فولکلور منطقه برگزار شده است.

 وی افزود: این جشنواره به نام “هه وارگه ی موکریان” در سه بخش (بیت و حیران)، (موسیقی فولکلور) و (ساز فولکلور) برگزار شده است.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد نیز ضمن خیر مقدم تمامی حاضران در این مراسم گفت: این جشنواره به منظور قدردانی از هنرمندان موسیقی فولکلور منطقه موکریان ترتیب داده شده است تا از سال‌ها فعالیت هنری این عزیزان به بهترین نحو قدردانی شود. هنرمندان فولکلوری که در توسعه، گسترش و نشر موسیقی فولکلور کردی نقش برجسته ای داشته ان.د

 قادر مرادی با اشاره به فعالیت های هنری استاد رسول نادری در بخش های بیت بیژی، حیران بیژی وگورانی بیژی،  فزود: اولین جشنواره موسیقی فولکلور امروز توانسته علاوه بر شهروندان مهابادی علاقه‌مندان  به موسیقی فولکلور را از شهرهای اطراف نیز به شرکت در این مراسم ترغیب کند.

در این مراسم در بخش بیت و حیران اساتید موسیقی فلکلور همچون خدر قادری(خله درزی)، مام رسول قهرمانی، مام رسول رحمانی، قادر غریب، عزیز علی سور، درویش رحمان، عبدالله بختو و بازید بختو، صلاح خزری هنر نمایی کردند.

مام رسول رحمانی ۹۶ ساله به چند زبانه کردی، ارمنی، عبری و … بیت و حیران فلکلور را از حفظ بود.

در بخش آواز و موسیقی فلکلور نیز اساتید هنرمندان ابراهیم قادری، علی گلنیانی، سید ابراهیم سقزی، محمد خلیفانی، محمد ناهید و رحیم سردشتی حضور داشتند.

در بخش سوم و سازهای سنتی که شامل نایه، شمشال، دهل و سورنا و سازهای دیگر همچون ارگ، ویلون و باغلمه اساتید برجسته ایی چون عثمان محمدی ( عوسمانه سوور)، قدرت آقایی، حمزه شریفی، محمد قره بلاغی، سلیمان استاد قادری، جعفر بربست، خالد نادر پور، مراد حبیبی، رحمان پیرانی، لقمان شنگه، علی مصطفی آذر، عبدالله بقوت، لقمان اسماعیلی شرکت کردند و مراسم را با نواختن سازهایشان مزین نمودند.

جعفر امینی نیز نوازنده مهابادی بود که به نمایندگی از سوی خانواده هنرمند مرحوم محمد ماملی در این مراسم شرکت داشت.

همچنین مهمان ویژه این برنامه هنرمند پیشکسوت صدا و سیمای مهاباد، استاد خدر رش احمدی بود.

در ادامه آوان مصطفی پور کودک ۶ ساله مهابادی با ساز سنتور قطعاتی از موسیقی فلکلور منطقه مکریان را اجرا کرد و مورد تشویق های گرم حضار در سالن قرار گرفت.

در پایان از هنرمندان موسیقی فلکلور منطقه با اهدای لوح یادبود مراسم قدردانی شد.

این مراسم با حضور پرشکوه مردم جهت یادبود هنرمند برجسته موسیقی فلکلور مکریان استاد “رسول نادری” و سایر هنرمندان در تالار وحدت مهاباد برگزار شد.

هنرمند “رسول نادری” دوشنبه ۲۶ شهریور ماه در سن ۸۵ سالگی در مهاباد گذشت. این هنرمند پرآوازه کرد، هنرمندی طناز و یکی از آوازخوان‌های موسیقی فلکلور کردی بود کە بیشتر کارهای خود را در مجالس و مراسم های خانوادگی ارائە کردە است. نادری توانایی خاصی در گفتن (حیران، لاوک، بستە و بند کردی) داشت.