آثار ۸ هزارساله درمحوطه های باستانی کانی سیو پیرانشهر یافت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر گفت: فصل اول یکی از بزرگترین مطالعات همزمان در یک حوزه باستان شناسی کشور توسط ۹ هیات باستان شناسی به صورت همزمان در حوزه سد “کانی سیو” پیرانشهر پایان یافت. سلیمان بشیری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر عصر روز یکشنبه ۱۶ دی […]

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر گفت: فصل اول یکی از بزرگترین مطالعات همزمان در یک حوزه باستان شناسی کشور توسط ۹ هیات باستان شناسی به صورت همزمان در حوزه سد “کانی سیو” پیرانشهر پایان یافت.

سلیمان بشیری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر عصر روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در گفتگو با پیرانشهر رووداو گفت: از تاریخ ۲۵ آبان سال جاری تا ۱۱ دی ماه، ۹ هیات باستان شناسی فصل اول عملیات کاوش های مطالعاتی و پژوهشی را در ۹ محوطه و تپه باستانی را در محوطه های سد “کانی سیو” پیرانشهر به پایان رساندند و در صورت مساعد شدن شرایط جوی منطقه، فصل دوم این کاوش ها در مقیاسی وسیعتر و تعداد کارشناسان بیشتری شروع خواهد شد.
بشیری افزود: ۳۲ کارشناس شامل کارشناسی بومی، استانی و کشوری شهرستان در قالب این ۹ هیات یکی از بزرگترین مطالعات همزمان در یک حوزه باستان شناسی کشور را انجام دادند.
وی ادامه داد: در این کاوش ها که تحت عنوان فصل اول کاوش های مطالعاتی و پژوهشی در ۹ محوطه و تپه باستانی سد کانی سیب انجام شد، آثاری از دوران کالکولیتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه های عظیم دوران عصر آهن، محوطه های متعدد با تاریخ گذاری اشکانی و ساسانی و اسلامی یافت شده که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول ۸ هزار سال گذشته بوده است.
بشیری گفت: بیشتر آثار یافت شده شواهد تاریخی از قدمت این محوطه ها و تپه ها است و اشیا قابل ارائه در موزه ها، جهت نگه داری به موزه ارومیه انتقال داده شده و در صورت تاسیس موزه در پیرانشهر، این اشیا و سایر اشیا مربوط به پیرانشهر، به این شهرستان عودت داده خواهند شد.