پیرانشهر شهری تجاری-تفریحی ( آشنایی با جاذبه های گردشگری پیرانشهر )

پیرانشهر یکی از شهرستان های کردنشین استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. پیرانشهر به لحاظ تقسیم بندی مناطق  کردنشین جزء منطقه مکریان می‌باشد. به دلیل داشتن سنگ های گرانیت و جاذبه های گردشگری پیرانشهر دارای شهرت جهانی است. شهرستان پیرانشهر به دلیل داشتن ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی در سال از زیباترین شهرستان کشور به شمار […]

پیرانشهر یکی از شهرستان های کردنشین استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. پیرانشهر به لحاظ تقسیم بندی مناطق  کردنشین جزء منطقه مکریان می‌باشد. به دلیل داشتن سنگ های گرانیت و جاذبه های گردشگری پیرانشهر دارای شهرت جهانی است.

شهرستان پیرانشهر به دلیل داشتن ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی در سال از زیباترین شهرستان کشور به شمار می‌رود. این شهرستان بدلیل  قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با کشورعراق و دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت خارجی در ایران است.

نقشه پیرانشهر

بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان پیرانشهر برابر با ۱۳۸۸۶۴ نفر بوده‌است. مردم این شهرستان به زبان کردی, گویش کردی مرکزی و لهجه مکریانی تکلم می‌نمایند ولی در مدارس و دانشگاه ها به زبان رسمی کشور ایران (فارسی) تحصیل می‌کنند اما توضیح درس به زبان مادری است. اکثر مردم پیرانشهر می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند. زبان فارسی به عنوان زبان دوم مردم این شهر محسوب می‌شود.

نرخ رشد جمعیت پیرانشهر سالانه ۱٫۸ درصد است و بیشترین میانگین نرخ رشد جمعیت استان آذربایجان غربی مربوط به پیرانشهر است.

جاذبه های گردشگری پیرانشهر

شهرستان پیرانشهر از شهرهای گردشگر پذیر استان است و به واسطه داشتن بازارچه مرزی و طبیعت بسیار زیبا هرسال پذیرای مهمانان و گردشگران از مناطق مختلف کشور می باشد. این شهرستان دارای دارای جاذبه های گردشگری فراوان و مراکز اقامتی کامل برای پذیرایی از مهمانان است. وجود مسافرخانه ها، رستوران ها و هتل های ۱ تا ۴ ستاره در این شهر امکان ماندن طولانی مدت را برای مسافران مهیا کرده است. همچنین پارک بزرگ نیلوفر در ورودی شهر با داشتن امکانات فراوان و امنیت کامل مکانی برای شب مانی مسافران گرامی است.

از مراکز مهم توریستی شهر، بازارچه این شهرستان است که با داشتن بیش از ۲۰۰۰ مغازه و چندین مجتمع تجاری، یکی از ارزان ترین مراکز عرضه کالاهای مرزی است. لازم به ذکر است که اجناس بازارچه های معروف کشور همچون بانه نیز از طریق مرز پیرانشهر تهیه می شوند.

همچنین این شهرستان دارای طبیعت بکر و زیبایی است که آن را تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای ایران کرده است. تنوع اکولوژیکی این شهرستان تا حدی بالاست که در این شهرستان می توان، کوه های مرتفع و سرسبز، جنگل های انبوه، رودخانه های خروشان متعدد و دایمی، دشت، باغات سرسبز سیب، گردو، زردآلو، گیلاس و انگور و تنوع زیستی بالا از گیاهان و جانوران را مشاهده کرد.

از مراکز مهم و جاذبه های گردشگری پیرانشهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جاده زیبای پیرانشهر به سرشت

این جاده به دلیل عبور از کنار رودخانه خروشان زاب و عبور از میان جنگل های انبوه زاگرس، بدون شک یکی از زیباترین جاده های کشور محسوب می شود. در تمامی طول ۹۰ کیلومتری این مسیر مکان های بسیار زیبا برای اقامت و تفریح و تفرج خانواده ها وجود دارد. در ادامه تصاویر بخش هایی از این مسیر را مشاهده می کنید

۲) طبیعت کوهستانی پیرانشهر

پیرانشهر به واسطه داشتن کوه های مرتفع همواره پذیرای کوهنوردان و علاقه مندان به این رشته بوده است. لازم به ذکر است که مرتفع ترین کوه استان در این شهرستان واقع شده است.

از کوه های معروف این شهرستان می توان به کوه قندیل (به گفته بسیاری از کوهنوردان از زیباترین کوه های ایران)، حاجی برایم (مرتفع ترین کوه استان)، کوه قلاتی شا (بزرگترین مرکز لاله های واژگون در کشور)، کوه سپی سنگ و سپی ریز و … اشاره کرد. در ادامه بخشی از تصاویر این کوه ها را می توانید مشاهده کنید

۳) بازارچه مرزی پیرانشهر

بارارچه مرزی پیرانشهر از اولین و بزرگترین بازارچه های مرزی در سطح کشور است و حتی اجناس بازارهای بانه و … نیز از طریق مرز و بازارچه مرزی پیرانشهر تامین می شود. این بازارچه با داشتن تعداد فراوانی مغازه و تنوع کالایی و همچنین قیمت بسیار پایین در سطح منطقه شناخته شده است.

 

۴) تپه های تاریخی پیرانشهر:

در حوزه شهرستان تعداد ۱۱۳ تپه تاریخی تو سط کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و به ثبت سازمان رسیده است که این امر حاکی از تاریخی بودن منطقه و شکل گیری و وجود تمدنهای نیرومند ودرخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی می باشد. در این میان تپه هایی وجود دارند که با داشتن جاذبه های خاص تاریخی بسیار مورد بازدید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم واقع می گردند که می توان به موارد زیر اشاره کرد- قلعه شین آوا ( هزاره اول ق.م ) قلعه موت آوا ( ۲۵۰۰ ق.م ) قلعه شای ( ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ ق.م ) قلعه جلدیان ( ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ ق.م ) قلعه پسوه ( پیش از تاریخ ) کتیبه برده مافوره ( روستای لیک بن )داشان قلعه ( ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ ق.م (