جزئیات آیین‌نامه ساماندهی معاملات مرزنشینی تشریح شد

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با تشریح جزئیات مزایای آیین نامه جدید ساماندهی معاملات مرزنشینی گفت:آیین نامه جدید، ظرفیتی ایجاد کرده است که هم این کار با نظارت دستگاههای مربوطه باشد و هم شان مرزنشین رعایت شود. شهریار حیدری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بخشی از مواد آیین نامه های گذشته که مرتبط با […]

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با تشریح جزئیات مزایای آیین نامه جدید ساماندهی معاملات مرزنشینی گفت:آیین نامه جدید، ظرفیتی ایجاد کرده است که هم این کار با نظارت دستگاههای مربوطه باشد و هم شان مرزنشین رعایت شود.

شهریار حیدری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بخشی از مواد آیین نامه های گذشته که مرتبط با حوزه مرزنشینان بوده است، اصلاح شده که بر این اساس، نزدیک به ۵۰ درصد از این آیین نامه به اجرا گذاشته شده است و از جمله آن می‌توان به جانمایی بازارچه های مرزی در این رابطه اشاره کرد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: رایزنی با کشورهای همسایه و توجیه دست اندرکاران سامانه های مربوط به این آیین نامه نیز در نتیجه اصلاح آیین‌نامه های قبلی صورت گرفته است، بر این اساس برای اصلاح روند کاری، جلساتی با حضور وزیر کشور و وزارت صنعت، اقتصاد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر دستگاهها، برگزار و دو آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه این آیین نامه، ظرفیت های خوبی را برای مناطق مرزنشین مشمول ایجاد کرده است، گفت: در گذشته، کالاها به پشت مرزهای رسمی و غیررسمی کشور انتقال پیدا می کرد و در نهایت از سوی کوله بران به داخل کشور وارد می شد، اما این کار بدون حضور هیچ دستگاه نظارتی از جمله استاندارد و بهداشت و دخالت آنها صورت می‌گرفت، در حالیکه آیین نامه جدید، ظرفیتی ایجاد کرده است که هم این کار با نظارت دستگاههای مربوطه باشد و هم شان مرزنشین رعایت شود.

به گفته حیدری، بر این اساس در گذشته مرزنشین فقط کار تجار را انجام می داد، اما اکنون همه در مسیر فعالیت مردمان مرزنشین فعالیت می کنند؛ ضمن اینکه در گذشته اگر کشور مقابل مرزها را به هر دلیل تعطیل می‌کرد، روند کار مرزنشینان نیز متوقف می شد، اما در آیین نامه جدید در هر شرایطی، کار مرزنشینان ادامه پیدا می کند.

وی اظهار داشت: اکنون سامانه ای با همکاری وزارت صنعت طراحی شده است که افراد مشمول فعالیت مرزنشینی نیز مشخص شده اند. همچنین کارت فعالیت مرزنشینان در سامانه نیز طراحی شده است و در حال حاضر آنچه که در قالب این آیین نامه دیده شده است، به گونه ای کار را پیش می‌برد که شناورها، لنج ها و نیز ملوانان نیز انگیزه کافی برای انجام عملیات مرزنشینی انگیزه داشته باشند، همچنین در قالب آیین نامه جدید، شناورهایی که در آبهای ایران طی طریق می کنند، از گازوئیل با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخوردار می شوند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: تاجر باید رغبت کند که از مبدا به مقصد کالا حمل کند که برای تاجر نیز ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی لحاظ شده است.

وی اظهار داشت: این دو آیین نامه از سوی وزیر کشور به دستگاههای کشور ابلاغ شده است و انتظار داریم که ظرفیت های خوب این آیین نامه اجرایی شود، ضمن اینکه آنچه که دولت قرار است که در قالب این آیین نامه برای مرزنشینان طراحی کند، اقدامات خوبی را انجام دهد.

به گفته حیدری، از ویژگی های دیگر این آیین نامه آن است که دستگاههایی مثل وزارت صنعت، اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه به موازات اجرای این آیین نامه اقدامات اقتصادی نیز انجام دهند؛ بر این اساس در مناطق کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان که مناطق ویژه ای در گذشته تعریف شده اما عملیاتی نشده بودند نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؛ به نحوی که اکنون آیین نامه تاکید دارد که به جای اینکه ما واردکننده کالا باشیم، مرزنشینان صادرات کالا انجام دهند. این کار البته در اسلام آباد غرب، بانه، میرجاوه نیز این کار عملیاتی خواهد شد.

حیدری افزود: وزارت صنعت با حضور دستگاههای تسهیل کننده اشتغال در مرزها مکلف شده اند که ظرف شش ماه، اقدامات موثری را برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی ایجاد کنند.