جلسه پرسش و پاسخ شوراها و شهرداری پیرانشهر به مناسبت روز شوراها

عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به مناسبت روز شوراها جلسه پرسش و پاسخ شوراها و شهرداری پیرانشهر با خبرنگاران برگزار شده که در طی آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد. سوال: در مجموعه شورا چند دستگی وجود دارد؟ هیچ دو دستگی در شورا وجود ندارد. ممکن است سلایق و اختلاف نظر وجود […]

عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به مناسبت روز شوراها جلسه پرسش و پاسخ شوراها و شهرداری پیرانشهر با خبرنگاران برگزار شده که در طی آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

سوال: در مجموعه شورا چند دستگی وجود دارد؟

هیچ دو دستگی در شورا وجود ندارد. ممکن است سلایق و اختلاف نظر وجود داشته باشد، ولی هیچ دو دستگی وجود ندارد. اصولا فلسفه شورا همین است و امری عادی است که اختلاف سلایق وجود داشته باشد. وجود دو یا چند دستگی در شورا شایعه ای بیش نیست و تجربه تلخ وجود چنددستگی در شوراهای ادوار گذشته موجب شده با تمام توان مقابل ایجاد تفرقه در بدنه شورا بایستیم.

سوال: بودجه ۹۶ و ۹۷ چقدر بوده است و چه مقدار تحقق یافته است؟

طبق برآوردهای انجام شده، بودجه ۹۶ حدود ۲۱ میلیارد تومان بود که حدود ۱۷ میلیارد آن یعنی ۸۰ درصد آن تحقق یافت. برای سال ۹۷ نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که حاکی از رشد ۳۷ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته است. همچنین سعی شده برای اولین بار بودجه عمرانی به بالای ۴۰ درصد برسد و برنامه ریزی ها برای اختصاص ۴۵ درصد بودجه شهرداری به بخش عمرانی انجام شده است.

سوال: بدیهی ها و محوقات کارگران شهرداری پرداخت شده است؟

در حال حاضر هیچ بدیهی به کارگران بابت ماه های گذشته وجود ندارد و سعی شده محوقات ماه های گذشته نیز پرداخت شود. همچنین در شرکت های خدماتی مقدار اندکی محوقات حقوق کارگران وجود دارد که حقوق از سوی شهرداری پرداخت شده و تاخیر در پرداخت حقوق از سوی کارفرما بوده که سعی شده با رایزنی های انجام شده به زودی این موضوع نیز رفع شود و پرداخت هزینه به پیمانکاران در ازای پرداخت محوقه حقوق کارگران خواهد بود.

سوال: خبر رسیده که مجموعه شوراها با تفویض اختیار به شهرداری برای قراردادهای تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان موافقت کرده است، این موضوع را تایید می کنید؟

باتوجه به قانون موجود قراردادهای شهرداری به سه دسته قراردادهای جزء (تا سقف ۱۷ میلیون تومان)، متوسط (تا سقف ۱۷۶ میلیون تومان) و کلان (مبالغ بیشتر از ۱۷۶ میلیون تومان) تقسیم می شود که شهرداری طبق قانون اجازه دارد قراردادهای جزء را بدون مصوبه شوراها عقد و مبالغ را هزینه کند و برای قراردادهای متوسط و بزرگ نیاز به مصوبه شوراها دارد. اما این موضوع باعث ایجاد مشکل برای روند کاری شهرداری شده بود و موجب کاهش سرعت اجرای پروژه ها شده بود که با موافقت شوراها سقف اختیارات شهرداری برای هزینه بدون مصوبه شوراها به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. البته این تصمیم تنها به مدت یکسال است.

برآورد هزینه های پل دانش انجام شده است؟

براساس گزارش های موجود شرکت راه سازان ماندگار مهاباد در ۱۳۹۲ با مبلغ ۱ میلیارد و ۵۹۸ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۸۳۶ تومان برنده مناقصه شده است. پس از اجرای پروژه شرکت مجری با برآورد هزینه درخواست افزایش بودجه این طرح به میزان ۲۵ درصد را درخواست کرده که در مجموعه وقت با آن موافقت شده است و هزینه اجرای این طرح تاکنون به ۱ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۴۱۴ تومان رسیده که اکنون شهرداری مبلغ ۶۳۷ میلیون به پیمانکار بدهکار است. مجموعه شورا وشهرداری نیز با یک شرکت تبریزی برای حسابرسی در خصوص طرح های مختلف هماهنگی کرده و نتایج آن پس از اجرا مشخص خواهد شد.

سوال: مدتی قبل خانه ای در بالاشهر براثر بارش شدید باران تخریب شد و شهرداری قول مساعد در جهت بازسازی آن داد. آیا در این راستا اقدامی شده است؟

متاسفانه تاکنون در این باره اقدامی انجام نشده است و به دلیل اینکه شهرداری معتقد است این مکان غیرمحدوده و فاقد پروانه ساختمان است نمی توان اقدامی انجام داد. متاسفانه اگر هرکدام از کسانی که با این خانه عکس گرفته اند، مبلغ ۵۰۰ هزارتومان به این خانواده کمک مالی می کردند، مشکل آن ها حل می شد.

سوال: از پارک فرهنگ چه خبر؟

از پارک فرهنگ در آینده ای نزدیک خبرهای خوشی می رسد که در زمان خود اعلام خواهد شد. فعلا تا نهایی شدن موضوع نمی توان از مفاد این خبر اطلاعاتی منتشر کرد.

سوال: برای بخش فرهنگی شهرستان هیچ اقدامی شده است؟

فعالیت های فرهنگی می تواند به هویت یک شهر تبدیل شود. برای مثال تئاتر خیابانی مریوان شهره جهانی پیدا کرده و موجب جذب گردشگر نیز شده است. در پیرانشهر نیز در این راستا اقدام خواهد شد ولی باتوجه به کمبودهای موجود از بخش فرهنگی عقب هستیم. برای سال جاری حدود ۵/۰ درصد از بودجه یعنی حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای بخش فرهنگی پیش بینی شده است که هزینه آن وابسته به تحقق بودجه دارد. همچنین شهرداری در سال گذشته به بخش های مختلف فرهنگی کمک های مالی انجام داده که از جمله می توان به کمک مالی به جشنواره بیت و حیران و تهیه مکان برای انجمن جوانان قندیل، انجمن نابینایان و ناشنوایان و باشگاه های ورزشی اشاره کرد. همچنین به دلیل کمبود بودجه امکان هزینه شهرداری در بخش فرهنگسرا در سال جاری از بودجه شهرداری ممکن نیست و سعی شده با رایزنی های انجام شده بتوان از استانداری و دیگر ارگان ها بودجه ای برای تکمیل این مکان فراهم شود.