دکتر خضری: وزیر ارتباطات فعلا در مقابل فیلترینگ تلگرام مقاومت کرده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزیر ارتباطات برای فیلتر کردن تلگرام تحت‌فشار است اما با فیلتر کردن تلگرام کاری پیش نمی‌رود. به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی صحبت‌ها در خصوص فیلتر شدن تلگرام، گفت: وزیر […]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزیر ارتباطات برای فیلتر کردن تلگرام تحت‌فشار است اما با فیلتر کردن تلگرام کاری پیش نمی‌رود.

به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی صحبت‌ها در خصوص فیلتر شدن تلگرام، گفت: وزیر ارتباطات برای فیلتر کردن تلگرام تحت فشار است، اما فعلا وزیر مقاومت کرده و به فیلتر کردن تلگرام رضایت نداده است.

وی ادامه داد: با فیلتر کردن تلگرام کاری پیش نمی‌رود چون بحث اینترنت آزاد نیز مطرح است. عصر، عصر ارتباطات است و مردم با فیلتر شدن تلگرام از فیلترشکن استفاده خواهند کرد. به نظر می‌رسد فیلترینگ راه درستی نیست و باید پیام‌رسان‌های داخلی را از لحاظ کیفیت ارتقا دهیم تا بتوانند رقابت کنند. علاوه بر این باید پیام‌رسان‌های داخلی را ایمن کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: چین پیام‌رسان «وی‌چت» را راه‌اندازی کرد تا نیازی به استفاده از پیام‌رسان‌های دیگر نباشد؛ این پیام‌رسان هم ایمن است. بخش عمده‌ای از اشتغال‌زایی چین به بحث پیام‌رسان‌ها برمی‌گردد. ما باید پیام‌رسان‌های موفق و رقابت‌پذیر با دنیا و باکیفیت بالا ارائه دهیم و مردم هم قطعا از چنین پیام‌رسان‌هایی استقبال می‌کنند.

خضری در خصوص نگرانی مردم مبنی بر دسترسی به اطلاعاتشان در صورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: هیچ اعتمادی به هیچ پیام‌رسانی برای اینکه به اطلاعات دسترسی نداشته باشند در فضای مجازی نیست. پیام‌رسان‌ها سرورهایی دارند که در دنیا متمرکز است و بسیاری از دولت‌ها می‌توانند با پول به این سرورها دسترسی داشته باشند.

این عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: پیام‌رسان‌های داخلی باید استاندارد و قابل‌اعتماد باشند تا مردم بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند. پیام‌رسان‌های داخلی باید امنیت مردم و اطلاعات خصوصی آن‌ها را حفظ کنند و این موضوع در دنیا پذیرفته شده است.

وی یادآور شد: اعتماد عمومی بزرگ‌ترین سرمایه است و اگر پیام‌رسانی می‌خواهد به سیستم وارد شود اولین بحثش اعتمادسازی است و مردم باید چنین اعتماد و اطمینانی را نسبت به آن پیام‌رسان پیدا کنند.

خضری تاکید کرد: در حال حاضر، زمان مناسبی برای فیلترینگ تلگرام نیست چون ما جایگزین مناسب، قوی و مقتدری برای آن نداریم. واقعیت این است که راه‌های رسیدن به اطلاعات هم کم نیست و تنها یکی از آن‌ها پیام‌رسان است. در مملکت ما دسترسی به اطلاعات قوی‌تر از بسیاری کشورها است، اما نگرانی مردم در خصوص دسترسی به اطلاعاتشان در صورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مشهود است.

 وی افزود: بنابراین تاکید می‌کنم زمانی پیام‌رسان‌های داخلی موفق هستند که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. اگر این اتفاق نیفتد مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌روند. در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی داریم اما مردم بسیار کمی از آن‌ها استفاده می‌کنند