تجارت دروغین لانه خفاش ، جان خفاش ها را تهدید می کند

فروش لانه خفاش ها با مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان، شایعه ای است که در فضای مجازی پخش شده اما در فضای واقعی بلای جان خفاشهایی شده که در خواب زمستانی به سرمی برند. به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس، مدتی است خبرهایی مبنی بر فروش لانه خفاش ها با مبلغ […]

فروش لانه خفاش ها با مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان، شایعه ای است که در فضای مجازی پخش شده اما در فضای واقعی بلای جان خفاشهایی شده که در خواب زمستانی به سرمی برند.

به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس، مدتی است خبرهایی مبنی بر فروش لانه خفاش ها با مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان بە گوش می رسد از قرار معلوم بزاق خفاش ها که در این لانه ها یافت می شود در پزشکی کاربرد بسیار مهمی دارند. این شایعات در خصوص مبالغ میلیونی لانه ی خفاش ها واکنش مدافعان محیط زیست را به دنبال داشته است.

واحد جمشیدون” فعال حوزه ی محیط زیست و عضو انجمن دفاع از حقوق حیوانات کانی به رازان، در این باره به خبرنگار کردپرس می گوید:«زمزمەهای فروش لانه خفاش ها بە مبالغ میلیونی توسط دشمنان محیط زیست به راه انداخته شده و اصولا هیچ مبنا و حقیقتی ندارد. زیرا گونه های شناخته شده ی خفاش در منطقه لانه سازی نمی کنند و احیانا سوداگران به قصد سودجویی لانه ی پرندگان دیگر را پیدا کرده باشند».

او ادامه می دهد: «این پستانداران بە صورت گروهی در غارها زندگی می کنند و در جمعیت های زیاد به صورت خوشەای از سقف غارها آویزان می شوند. هیچ لانەای ندارند و و غاهای تاریک تنها خانه آنهاست. خفاش ها پس از زایمان بچەخود را میان بالهایشان می گیرند. بچە خفاش حتی هنگام شکار نیز از مادر خود جدا نمی شود و در این حین خود را بە موهای مادر می چسباند تا یک ماهگی که وزن بچه خفاش زیاد می شود و قادر بە پرواز می گردد. غذای آنها، پشەها و حشرات است و در فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می روند».

زمستان فصل نسبتا پر خطری برای خفاشها است. به گفته ی جمشیدون اگر در این فصل خطری برای آنها پیش بیاید و از خواب زمستانی بیدارشوند از گرسنگی خواهند مرد.

غارتگران و سوداگرانی که دشمنان محیط زیست  اند این بار تیرشان را به سوی خفاشهای بی آزاری نشانه رفتەاند که در حال حاضر در خواب زمستانی به سر می برند این فعال محیط زیستی تاکید می کند:

جستجوگران خفاش نه تنها لانەای نخواهند یافت بلکه با بیدار کردن خفاشها از خواب زمستانی، موجب مرگ آنها خواهند شد».

عضو انجمن دفاع از حقوق حیوانات کانی به رازان می گوید: «در نزدیکی روستای گابازله در یکی از غارها، غارتگران زیادی برای کشف و دست یابی به لانه ی خفاش ها هجوم برده بودند که سعی کردیم آنها را نسبت به شایعات موجود در این خصوص آگاه سازیم تا شاهد مرگ و میر این گونه از پستانداران نباشیم و از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم اما از آنجایی که قدرت اجرایی در برخورد قانونی با این سودجویان و دشمنان طبیعت را دارا نیستیم تنها به اطلاع رسانی درست به آنها اکتفا کردیم اما در صورت مشاهده ی دوباره در حال حاضر سعی داریم از طریق دهیاری های منطقه با این افراد برخود کنیم، ضروری است تا اداره ی حفاظت محیط زیست نیز سریعا نسبت به این خاطیان اقدامات لازم را انجام دهند».

شایعه ی گرانبها بودن لانه خفاش ها برای دسترسی به بزاق دهانشان در فضای مجازی پیچیده و عده ایی را با هدف سودآوری روانه ی غارها کرده تا این موجودات بی آزار را با خطر جدی روبه رو سازند. شایعاتی که گفته می شود توسط رمال ها و فالگیران اشاعه یافته است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز وقوع این پدیده را بیشتر به شهرستان بوکان منتسب می داند و می گوید: «تا کنون گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده غیر از اینکه عده ایی خواستار کشف لانه خفاش ها در غار سهولان بودند و به دلیل این که این غار منطقه ایی گردشگری است قایقرانان غار از ورود این افراد جلوگیری کرده و مراتب را به اداره ی محیط زیست گزارش داده اند».

فاروق سخنور ادامه می دهد: «شایعات گرانبها بودن بزاق خفاش ها تنها به بهانه ایی برای سودجویان و شیادان و اخاذی از مردم فریب خوده تبدیل شده است و صحت علمی ندارد. قانون در این خصوص برخورد خواهد کرد و با تشکیل پرونده در رابطه با خسارت به محیط زیست افراد خاطی با نظر قاضی محکوم خواهند شد. افراد می توانند در صورت مشاهده چنین مواردی در اسرع وقت به اداره ی محیط زیست گزارش نمایند».

خفاش هایی که در بیشتر داستانها و فیلم ها به صورت موجوداتی وحشتناک و رعب آور به تصویر کشیده می شوند، در حال حاضر جانشان توسط انسانهایی ناآگاه در خطراست. این که این روزها کدام یک از این دو موجود وحشتناک تراند جای سوال دارد؟!

خفاش، در زبان کردی “شەمشەمەکوێرە”، از راسته بال دستان و تنها پستانداری است که پرواز می کند. آنها بچه می زایند و بچه هایشان را با شیر خودشان تغذیه می کنند. این پستاندارها شب کارند و در طول روز به صورت وارونه آویزان می شوند و می خوابند. خفاش ها در همه انواع محیط های زندگی و در سراسر جهان به جز قطب ها یافت می شوند. در کل جهان بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ گونه  خفاش وجود دارد که تاکنون در ایران حدود ۳۰ گونه شناسایی شده است.

خفاش ها در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند و هر دفعه که آنها از خواب بیدار شوند چربی ذخیره شده در عرض ۲ ماه خود را از دست می ‌دهند و ممکن است تا بهار دوام نیاورند و این عمل موجب مرگشان بشود.