چگونه می شود شهری زیبا و تمیز داشت؟

چگونه می شود شهری زیبا و تمیز داشت؟ یادداشتی از  مولود عزیززاده اصل دانش آموخته معماری راهکاری های مختلفی برای داشتن شهری زیبا و تمیز البته با همت مردم و شهردار در این یادداشت بررسی می شوند. یکی از مسائل مهمی که سبب بی‌نظمی شده است، ریختن بی‌مهابا زباله توسط مردم و میوه ‌فروشان، مغازه‌دارها، […]

چگونه می شود شهری زیبا و تمیز داشت؟ یادداشتی از  مولود عزیززاده اصل دانش آموخته معماری

راهکاری های مختلفی برای داشتن شهری زیبا و تمیز البته با همت مردم و شهردار در این یادداشت بررسی می شوند.
یکی از مسائل مهمی که سبب بی‌نظمی شده است، ریختن بی‌مهابا زباله توسط مردم و میوه ‌فروشان، مغازه‌دارها، کثیف بودن معابرها ، اجرا نکردن سنگ فرش معابرها و … که در سطح شهر به‌وفور دیده می شود و چهره شهر را نازیبا کرده است.

مسئله بی‌نظمی و آلودگی در سطح شهر را می توان با نظریه علمی پنجره شکسته تبیین نمود. تئوری پنجره شکسته توسط جیمز ویلسون و جورج کلینگ در مارس (۱۹۸۲٫ م) انتشاریافته، مضمون این نظریه این است که ” ساختمانی را با تعدادی شیشه شکسته، در نظر بگیرید. اگر پنجره‌ها تعمیر نگردند، باعث توجه خرابکارها می‌شود تا تعداد بیشتری از پنجره‌ها را بشکنند. سرانجام حتی ممکن است وارد ساختمان شوند و اگر ساختمان خالی باشد، در آنجا اقامت گزینند و آتش درست کنند یا یک پیاده‌رو را در نظر بگیرید. اگر مقداری زباله جمع شود، به‌زودی زباله‌های بیشتری جمع می‌گردد. نهایتاً، مردم کیسه‌های آشغال خود را که از رستوران می‌آورند، در آنجا رها می‌کنند یا به ماشین‌ها دستبرد زده می‌شود “. به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت: حل مشکلات هنگامی‌که جزئی هستند، یک استراتژی موفق برای جلوگیری از خرابکاری است. پنجره‌های شکسته را در مدت‌زمان کوتاهی (مثلاً یک روز یا یک هفته) تعمیر کنید و تمایل خرابکارها، برای شکستن پنجره‌ها یا آسیب بیشتر، بسیار کمتر خواهد شد. پیاده‌رو را هرروز تمیز کنید و تبلیغات مفید جهت نریختن زباله، طراحی زباله‌دان‌ها در دسترس مردم و … تمایلی برای نریختن زباله، به وجود می‌آورد (یا میزان زباله ریزی بسیار کمتر خواهد شد) مشکلات افزایش نخواهند یافت و بدین ترتیب چهره شهر زیبا می‌شود.

همت نریختن زباله و داشتن شهر زیبا با همیاری مردم و همت شهرداری محترم محقق می‌شود. مردم اگر ببیند که شهر تمیز هست خودشان دلشان نمیآید که شهر را کثیف کنند منتهی در سطح شهر، تدابیر خوبی برای زباله‌دان‌ها در مکان‌های پررفت‌وآمد وجود ندارد، فروش میوه و سبزی و ماهی و … در مرکز شهر توسط دست‌فروش‌ها و مغازه دارها و ریختن زباله‌ در سطح شهر، چهره شهر را بسیار مخدوش و زشت کرده است. بهتر است سازمان شهرداری مکان‌هایی را به‌صورت جداگانه طراحی کند که هم آشغال کمتری در سطح شهر ریخته شود و هم از بی‌نظمی جلوگیری شود و تبلیغات کارشناسی و هدفمندی در سطح شهر برای این مهم طراحی کند. همان‌طور که می‌بینیم شهر پیرانشهر  خالی از تبلیغات مفید است درصورتی‌که می‌توان این تبلیغات فرهنگی مفید را در  روبروی چراغ راهنمایی و مکان‌های پرتردد نصب کرد و راهکارها و ایده های بی شماری می‌توان در این زمینه داد. به شرط یک‌همت عالی، می‌توان شهری زیبا و منظم داشت.

شهری منظم و تمیز با همت مردم و شهردار:

یکی از مسائل شهر پیرانشهر ریختن زباله بر روی زمین توسط رهگذران و سرنشینان خودرو، دست‌فروشان و مغازه‌دارها و … است که چهره شهر را بسیار زشت و زننده کرده است. خصوصاً در مرکز شهر میدان جمهوری اسلامی و چهار راه ۲۲ بهمن همجنین حاشیه شهر و حومه‌های آن، این مسئله که افراد بر روی زمین آشغال نریزند، همت مردم است که باید تلاش کنند تا شهر خودشان را تمیز نگه‌دارند.

این یک امر طبیعی است وقتی افراد می‌بینند که در محلی زباله ریخته شده است، بیشتر آشغال می‌ریزند. حجم بسیاری از زباله‌ها علاوه بر اینکه رهگذران زیاد در قید نریختن زباله نیستند، اکثر این زباله‌ها توسط دست‌فروشان ایجاد می‌شوند. متأسفانه در سطح شهر، مکان‌های جداگانه برای فروش اجناس مختلف نداریم، در وسط شهر فروش ماهی و سبزی و … می‌بینیم. من با این مسئله مخالف هستم که شهرداری با دست‌فروشان که نان خانواده‌شان را از این راه در می‌آورند برخورد سخت نماید.

برای زیبایی شهر باید نوع بازارها  تفکیک شوند؛ همانند کلان شهرها مثل تهران اصفهان و شیراز که بازارهای تفکیک شده دارند. به‌عنوان‌مثال شهرداری شهر تهران میادین میوه و تره‌بار را در هر محله ایجاد نموده و با قیمت مناسب به عرضه محصولات صیفی پرمصرف به شهروندان به‌صورت تمیز و منظم در مکان در نظر گرفته‌شده، عرضه می‌نماید.

شهر پیرانشهر هم ‌چنین بازارهایی را در محله های مختلف لازم دارد نه اینکه کسی قصد خرید میوه داشته باشد ۱ ساعت دور بزند  برای چند کیلو میوه این امر باعث نوسانات قیمت که بسیاری از مردم نارضایتی نسبت به این دارند ..

همان‌طور که می‌دانیم، مردم این شهر بیشتر از یک قوم و یک فرهنگ‌  نیستند  و یکدستی فرهنگی و قومیتی را که در شهرهایی دور و بر و … سراغ داریم، در پیرانشهر با توجه به اینکه به دارا بودن مرز بین اللمی این امر باعث انفجار مردم از شهر های همسایه شاهد هستیم  یک موضوع مهم است که در شهر پیرانشهر  برای تمامی مسائل من‌جمله مسئله بازارچه مهم ترین اولیت برای گسترش شهر و ایجاد محله بازار یک منبع درآمد بسیار عالی برای مردم و شهرداری می باشد ، ایجاد رسانه های تبلیغاتی بسیار اهمیت گذار برای فرهنگ سازی مردم و جلب مشتری می باشد ..

راهکارهایی در خصوص رعایت نظافت شهر توسط شهروندان پیرانشهر در صورتی محقق می‌شود که شهرداری برای این مهم تبلیغات گسترده، مستمر و پیگیری انجام دهد. بایستی این موضوع (زیبایی و نظافت شهر) را به‌عنوان یک مسئله در نظر بگیرد که حل آن ضروری و لازم است.

در ادامه به راهکارهای اساسی که بایستی شهرداری محترم پیرانشهر ، برای تبلیغات جهت تمیزی شهر و ایجاد آگاهی به منظور نگهداشتن نظافت توسط شهروندان انجام دهد، می پردازیم.:

۱ تبلیغات مستمر و روزانه با گویش‌ها و لهجه‌های شیرین کوردی برای آگاهی شهروندان با عناوین و موضوعات متنوع و جالب‌توجه، به‌صورت زیرنویس، طنز، انیمیشن و پررنگ نمودن آن در اخبار محلی و … .(کانال تیلگرام ،صدا وسیما مهاباد و اجرای نمایشنامه های خیابانی )

۲-  نصب بیلبوردها و پیام‌های آگاهی‌بخش در مرکز شهر با تصاویر رنگی و پیام‌های زیبا و جالب‌توجه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بزرگ در خیابان   قدس و بهشتی همچنین در سه راهی بازارچه و …

۳-ایجاد پارکینگ طبقاتی در مراکز خرید و بازارچه .

۴- شهرداری از افرادی که می‌خواهند در شهر تابلو تبلیغاتی برای کالاهایشان نصب کنند ، تخفیفی را تعیین نماید و از آنها بخواهد که به ازای تخفیف، در کنار تبلیغات کالا یا شرکتشان، تبلیغ فرهنگی و آگاهی‌بخش داشته باشند که این هم برای شهرداری مفید است و هم توجه مردم به تبلیغ، بیشتر جلب می‌شود..

۵- نصب بیلبوردهای فرهنگی در مراکز پرتردد، به‌عنوان‌مثال: پشت چراغ‌قرمز؛ میادین اصلی؛ خیابان‌های اصلی شهر؛ بازارها و پاساژها.

۶- تفکیک کردن بازار و نوع محصول در پاساژ مجتمع ها یکی از دلایل مهم در ایجاد فرهنگ سازی به شهر کمک می کند .

۷- شهر پیرانشهر  فضاهای خالی بسیاری دارد، شهرداری می‌تواند سوله‌های بزرگی در کنار شهر، به ‌صورت جمعه ‌بازار یا پنج شنبه‌ بازار بسازد و دست‌فروشان را به آن سمت راهی کند و در کنار آن نظارتی صورت بگیرد و مقررات و قوانینی وضع شود که افراد بایستی ملزم به رعایت آن باشند که هم محیط تمیز بماند و هم هرج‌ومرج نشود. وجود ناظران و نگهبانانی که نظارت‌کننده باشند، ضروری است برای کسب در آمد مردم فقیر و تنوع مردم نسبت به خرید ..

۸- پیگیری شهرداری برای تبلیغات غیرمجاز که بر روی دیوارهای سطح شهر، ایستگاه‌های اتوبوس و بر روی دیوار منازل وجود دارد و اخذ جریمه از آن‌ها ( ایجاد پانل ها برای تبلیغات )

۹- فاضلاب‌ها در مکان‌های پرتردد شهر به طرز کاملاً ناراحت‌کننده‌ای بالا آمده است که لایروبی فاضلاب‌ها امری واجب و اساسی برای تمیزی شهر محسوب می‌شود (سه راهی کمربندی که با بوی بسیار بد مردم در مشکل هستند )..

۱۰- تمیز کردن خیابان ها اصلی شهر در هر هفته  به وسیله ماشین های آتش نشانی که این امر باعث مانع گرد وغبار می شود ..

۱۱-تعبیه سطل‌های زباله با طراحی زیبا و جالب که در دست رهگذران باشد، تخلیه آن‌ها به‌صورت پیگیر و متوالی باشد .

۱۲- جلوگیری  از گدائی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و … .

یادداشتی از: مولود عزیززاده اصل کارشناس معماری