دکتر مام عزیزی: گسل پیرانشهر دارای قدرت لرزه زایی با بزرگی ۶ تا ۷ ریشتر است

به گزارش پیرانشهر رووداو روز شنبه مورخ ۳۰دی ماه ۹۶ سمینار زلزله با حضور مسئولان اجرایی شهرستان پیرانشهر با موضوع درسهایی از زلزله سرپل ذهاب برای بازنگری در ساخت و ساز شهری و روستایی در شهرستان پیرانشهر توسط دکتر صلاح الدین مام عزیزی (دکترای مهندسی سازه، عضو هیات علمی دانشگاه) برگزار گردید. دکتر مام عزیزی […]

به گزارش پیرانشهر رووداو روز شنبه مورخ ۳۰دی ماه ۹۶ سمینار زلزله با حضور مسئولان اجرایی شهرستان پیرانشهر با موضوع درسهایی از زلزله سرپل ذهاب برای بازنگری در ساخت و ساز شهری و روستایی در شهرستان پیرانشهر توسط دکتر صلاح الدین مام عزیزی (دکترای مهندسی سازه، عضو هیات علمی دانشگاه) برگزار گردید.

دکتر مام عزیزی در ابتدا توضیحاتی در مورد نحوه بوجود آمدن و عوامل موثر بر پیدایش زمین لزره و همچنین وضعیت لرزه خیزی ایران و بخصوص شهرستان پیرانشهر ارائه نمودند. ایشان عنوان کردند که سه دسته پیش بینی زلزله شامل پیش بینی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بر اساس مباحث علمی و تئوری وجود دارد، این در حالی است که برخی از افراد سودجو در فضای مجازی مدعی پیش بینی زلزله بوده که هیچ مبنای علمی نداشته و لازم است که مردم اعتمادی به انها نداشته باشند.

دکتر مام عزیزی در ادامه در ارتباط با گسل پیرانشهر اظهار کردند که این گسل، قطعه شمالغربی گسل اصلى جوان زاگرس با طول حدود ۹۵ کیلومتر بوده و دارای قدرت لرزه زایی با بزرگی ۶ تا ۷ ریشتر می باشد. ایشان با ارائه عکس هایی ار خرابی های ساختمان ها ناشی از زلزله سرپل ذهاب، تاکید کردند که مردم با رعایت آیین نامه های سازه ای (مباحث مقررات ملی ساختمان) و مراجعه به مهندسین و پیمانکاران واجد صلاحیت می توانند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

در بخش پایانی سخنان ایشان عنوان کردند که باید به این باور رسید که هزینه انجام گرفته برای ساخت ساختمان بر اساس ضوابط فنی ، بار مالی اضافه و بیهوده ای نیست، در واقع هزینه ای است که ساختمان را در برابر حوادث آتی و غیرمترقبه و ایجاد فاجعه های انسانی بیمه می کند و در کنار آن بهره برداری از ساختمان را در جهت تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی به عنوان اهداف اصلی مقررات ملی ساختمان تضمین می نماید. دکتر مام عزیزی ابراز امیدوای کرد با ارتباط داشتن و برگزاری جلسات منظم فنی بین جامعه دانشگاهی با مسوولان اجرایی شهرستان از جمله مدیریت بحران فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی شهرستان می توان نتایج مثبت، اثربخش، عملی و ملموسی در حوزه ساخت و ساز شهری و روستایی ایجاد کرد.