مظلومیت چغندرکار و رویای کوپن یادداشتی از فاتح کردی

مظلومیت چغندرکار و رویای کوپن یادداشتی از فاتح کردی شاید اگر واژه مظلوم را به تنهایی میگفتیم تصور می کردید در این دنیای پرآشوب موضوع در مورد مسلمانان برمه یا چیزی مشابه آن است و اگر واژه کوپن را به تنهایی بکار می بردیم فکرمان به اوایل جنگ و سوبسیدهای دولت به مردم بخاطر جنگ […]

مظلومیت چغندرکار و رویای کوپن یادداشتی از فاتح کردی

شاید اگر واژه مظلوم را به تنهایی میگفتیم تصور می کردید در این دنیای پرآشوب موضوع در مورد مسلمانان برمه یا چیزی مشابه آن است و اگر واژه کوپن را به تنهایی بکار می بردیم فکرمان به اوایل جنگ و سوبسیدهای دولت به مردم بخاطر جنگ تحمیلی معطوف میشد. ولی واقعیت نه خبری از جنگ و میانمار است و نه خبری از سوبسید موضوع مظلومیت قشری بنام کشاورز است. امروز با همه تاخیرها در پرداخت پول گندمکاران و عدم حمایت از صادرات سیب باغداران و مشکلات بی آبی و خشک سالی آنچه بیشتر از همه کشاورزان استان آذربایجان غربی و مخصوصا جنوب استان را اذیت می کند تحویل چغندر است . امروز کشاورز با همه مشکلاتش در پرورش چغندر و هزینه های سرسام آور کود و آفت کش ها و کمبود سراسری آب آنچه بیشتر از همه عرصه را بررویش تنگ کرده تحویل محصول است. با همه ناملایمات و تاخیرها در پرداخت پول چغندرکار ، تحویل شکربه جای پول با قیمت بالاتر از نرخ بازار یافتن کوپن امروز رویایی دست نیافتنی برای کشاورز شده اگر بخواهیم بهتر واقعیت موضوع را نشان دهیم امروز زمین کشاورزان تبدیل به مستعمرات کارخانه های قند شده و هر انچه میخواهند به چغندر کار تحمیل میکنند .ولی کشاورز با قبول همه این ناملایمات و بی عدالتی ها باز دست تسلیم بلند کرده و صدایش در نمی آید تا بتواند برای خانواده اش نان آور باشد. ولی گویا این دفعه نیز باید با بدعتی جدید بنام شرکتهای تحویل چغندر دست و پنجه نرم کند . شاید در نگاه اول وجود یک نمایندگی در هر شهرستان برای خدمات رسانی کارخانه های قند همچین بد هم به نظر نرسد ولی به واقعیت کشاورز امروز می بیند آنچه را که داشته با این شرکتها ازدست داده و با وجود این شرکتها دیگر خود رسمایک تولید کننده چغندر از طرف کارخانه شناخته نمی شود ودر عین حال درصد و مبلغ بالایی از تولید خود را نیز بدون هیچ دلیلی باید به این شرکتها بدهد. امروز این شرکتها با بستن قراردادهای چندین ده هزارتنی بسیار بیشتر از قرار دادشان چغندر تحویل میدهند ولی کشاورز از بستن قرارداد چندصد تنی ناتوان است .حال اگر فروش آفت کشها و کودها با قیمتهای نجومی توسط این شرکتها را نیز حساب کنیم دیگر چیزی برای کشاورز باقی نمی ماند . امروز این شرکت ها بجای حل مشکل کشاورز به مافیایی برای کوپن تحویل چغندر تبدیل شده اند حتی با این کارها نیز گویا جیبشان راضی نمی شود و در مناطق دیگر مانند بوکان اقدام به خرید محصول کشاورز به صورت نقدی با قیمت های نازل میکنند زیرا واقف هستند که کشاورز راه چاره ای جز بازگشت به این شرکتها برای تحویل ندارد و کوپن فقط در این شرکتها پیدا میشود . که گفته ها و واقعیتهای موجود و مدارک به خوبی نشان ازاین موضوع دارد .
امروز به واقعیت دست اندرکاران چغندر از بی توجهی دولت سوء استفاده کرده و عاملی برای تجارت رویای کشاورز که همان کوپن است شده اندو این تجارت افرادخاصی را به نان و نوایی میلیاردی رسانده که خاص بودن این افراد حتی در بین خود شرکتهای تحویل دهنده نیزمشهود است و سهمیه آنها دهها برابر دیگر شرکتهاست ولی اگر مسولین باهمه شواهد و گفته های کشاورزان قانع نشوند حتما ماشینهای شاسی بلند صاحبان این شرکتها و تناژ بالایشان در تحویل به خوبی آنها را قانع خواهد کرد و این واقعیت موید وجود این مافیاست اما جای تعجب است صاحبان اصلی چغندر کشاورزان هستند برای تهیه ضروریات پرورش چغندر و زندگی محتاج اما دلالان این محصول به میلیاردها تومان ثروت رسیده اند . لذا باتوجه به صحبتهایی که با بعضی از نمایندگان ازجمله جناب مهندس حسین زاده نماینده محترم اشنویه و نقده و مهندس محمودزاده نماینده محترم مهاباد شده و قول مساعد داده اند انتظار می رود هویت اصلی چغندر کار را با عقد قرارداد مستقیم با کشاورز به آنها برگردانند و صرفا این شرکتها را با مبلغی موظف به تحویل کوپن در شهرهایشان به کشاورز و چغندرکار نمایند.
نویسنده:فاتح کردی

رفراندوم اقلیم کردستان عراق و بازیگران منطقه ای آن فاتح کوردی شهرداری ها موسسات خدماتی یا بنگاه های معاملاتی چغندرکار