پیام مسعود بارزانی در مورد تحولات اخیر اقلیم کردستان و عراق

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پیام خود اعلام کرد که آنچە در کرکوک روی داده، نتیجە تصمیمات یک جانبه چند تن در یکی از جریان های سیاسی داخلی اقلیم کردستان بوده است. به گزارش پیرانشهر رووداو در پیام مسعود بارزانی که در سایت رسمی ریاست اقلیم کردستان منتشر شده، آمده که : “مردم عزیز […]

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پیام خود اعلام کرد که آنچە در کرکوک روی داده، نتیجە تصمیمات یک جانبه چند تن در یکی از جریان های سیاسی داخلی اقلیم کردستان بوده است.

به گزارش پیرانشهر رووداو در پیام مسعود بارزانی که در سایت رسمی ریاست اقلیم کردستان منتشر شده، آمده که :

“مردم عزیز کردستان

افکار عمومی کردستان، عراق و جهان

مردم کردستان در طول تاریخ در معرض تهدید و ظلم بوده و با نقض حقوق خود مواجە بوده اند.مردم کردستان در طول این تاریخ از هویت خود دفاع کرده و نسل کشی و قتل عام را از سر گذراندند که آخرین آن ها نیز حملە ددمنشانە تروریست های داعش، علیە کردستان و نسل کشی کردهای ایزدی بود.

با تمام این ها، مردم کردستان همیشە با دیدگاه حل مسالمت آمیز مسائل، قدم برداشتە و هرگز خواهان جنگ نبوده ایم، بلکه جنگ برما تحمیل شده و تمام تلاش خود را برای راه حل صلح آمیز  و بقای خود و نیل به اهدافمان، به کار گرفتە ایم. هدف اصلی ما نیز همیشە امنیت و احقاق حقوق مردم کردستان بوده است.

شهروندان عزیز؛

آنچە در شهر کرکوک روی داده، نتیجە تصمیم تک جانبه چند تن در یکی از جریان های سیاسی داخلی کردستان بود، که در نهایت موجب شد، نیروهای پیشمرگ به نحوی که مشاهده شد، عقب نشینی کنند و نتیجە این عقب نشینی نیز این شده که خط تماس پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ میان اربیل و بغداد؛ تبدیل به مبنای تفاهم در مورد چگونگی استقرار نیروهای عراقی و پیشمرگ شود.

به مردم کردستان اطمینان می دهیم که آنچە را که لازم است و میتوان انجام داد، در راە حفظ دستاوردهایمان و امنیت و رفاه مردم انجام می دهیم.

حال نیز بر حفظ یکپارچگی و مقاومت مردم کردستان و جریان های سیاسی تاکید می کنیم  و از رسانه ها نیز می خواهیم با در نظر گرفتن احساس مسئولیت ملی و میهنی، با شرایط و وضعیت حساس کردستان و عراق تعامل کنند.

مردم مقاوم کردستان، مردم دلسوز و نیروهای داوطلب، پیشمرگ های قهرمان، خانواده های شهیدان سربلندمان، خونی که فرزندان شما در راه آزادی کردستان فدا کرده و می کنند، ندای بلند و رسایی که برای استقلال کردستان سردادید، و به گوش تمامی ملت و کشورهای جهان رساندید، هرگز بە هدر نخواهد رفت و  و آن را هدر نخواهیم داد.

مردم کردستان با همت و توان و فرزندان قهرمان خود، دیر یا زود به اهداف به حق و مقدس خود دست می یابد، امروز زمان باورد داشتن به قدرت و یکپارچگی ملتمان است.”

___________________________________________________________________________________________

بە درێژایی مێژوو گەلی کوردستان لەژێر هەڕەشە و زوڵمدا بووە و مافەکانی پێشێل کراوە. لەو مێژووەدا گەلی کوردستان بەرگریی لە ناسنامەی خۆی کردووە و تووشی جینۆساید و کۆمەڵکوژی هاتووە کە دوایینیان پەلاماری دڕندانەی تیرۆریستانی داعش بووە بۆ سەر کوردستان و جینۆسایدی کوردانی ئێزیدی. لەگەڵ ئەوەیشدا گەلی کوردستان هەمیشە لە ڕوانگەی چارەسەری ئاشتیانەدا هەنگاوی ناوە و هیچ کاتێک شەڕمان نەویستووە، بەڵکو شەڕمان بەسەردا سەپێندراوە و هەموو هەوڵێکمان بۆ چارەسەری ئاشتیانە داوە بۆ مانەوەمان و گەییشتنمان بە ئامانجەکانمان. ئامانجی سەرەکیشمان هەمیشە ئاساییش و مافەکانی گەلی کوردستان بووە.

هاووڵاتیانی خۆشەویست

ئەوەی لە شاری #کەرکووک ڕووی داوە، دەرئەنجامی بڕیاری تاکلایەنەی چەند کەسێک لەنێو لایەنێکی سیاسیی ناوخۆی کوردستان بوو، کە دواجار بووە هۆی ئەوەی هێزەکانی پێشمەرگە بەو شێوەیەی کە دیترا پاشەکشە بکەن و لە دەرئەنجامی ئەم پاشەکشەیە، هێڵی تەماسی پێش دەستپێکردنی ئۆپەراسیۆنی ئازادکردنی موسڵ لە ۱۷ـی ۱۰ـی ۲۰۱۶ لەنێوان بەغدا و هەولێر بووە بە بنەمای لەیەکگەییشتن لە چۆنییەتیی بڵاوەپێکردنی هێزەکانی عێراقی و هەرێمی کوردستان.

جەماوەری کوردستان دڵنیا دەکەینەوە ئەوەی پێویستە و دەکرێ، لەپێناو پاراستنی دەستکەوتنەکانمان و ئارامی و ئاساییشی خەڵکدا ئەنجامی دەدەین.

ئێستایش داکۆکی لەسەر پاراستنی یەکڕیزی و خۆڕاگریی گەلی کوردستان و هێزە سیاسییەکان دەکەینەوە و، داوایش لە دەزگەکانی ڕاگەیاندن دەکەم بە گشتی لە ڕوانگەی هەستکردن بە بەرپرسیارێتیی نەتەوەیی و نیشتیمانی مامەڵە لەگەڵ بارودۆخی هەستیاری کوردستان و عێراقدا بکەن.

گەلی خۆڕاگری کوردستان، جەماوەری دڵسۆز و خۆبەخشەکان، پێشمەرگە قارەمانەکان، کەسوکاری شەهیدە سەربەرزەکانمان، ئەو خوێنەی ڕۆڵەکانتان لەڕێگەی ئازادیی کوردستان بەخشیویانە و ئیمڕۆش هەر دەبەخشرێ، ئەو دەنگە زوڵاڵە بەرزەی کە بۆ سەربەخۆیی کوردستان خستانەڕوو و گەیاندتانە گشت گەلان و وڵاتانی جیهان، ڕۆژێک لە ڕۆژان بە فیڕۆ ناچێت و بەفیڕۆیش نایدەین.

گەلی کوردستان بە هیمەتی هێز و ڕۆڵە قارەمانەکانی زوو یان درەنگ هەر دەگاتە ئامانجە ڕەوا و پیرۆزەکانی. ئیمڕۆ ڕۆژی باوەڕبوونە بە هێز و یەکڕیزیی گەلەکەمان.

مسعود بارزانی