شهروند بودن یا در شهر زیستن یادداشتی از طیب طه زاده

شهروند بودن یا در شهر زیستن یادداشتی از طیب طه زاده فعال مدنی شهروندی نه به مثابه سکونت به مدت معلوم در یک مکان بلکه به معنای آگاهی بر حقوق و تکالیف خود و دیگر همشهریان است و یک سکنه زمانی شهروند محسوب می‌شود که با آگاهی از شرایط، قوانین‌واختیارات و پتانسیل‌های فردی‌واجتماعی به تحلیل […]

شهروند بودن یا در شهر زیستن یادداشتی از طیب طه زاده فعال مدنی

شهروندی نه به مثابه سکونت به مدت معلوم در یک مکان بلکه به معنای آگاهی بر حقوق و تکالیف خود و دیگر همشهریان است و یک سکنه زمانی شهروند محسوب می‌شود که با آگاهی از شرایط، قوانین‌واختیارات و پتانسیل‌های فردی‌واجتماعی به تحلیل وقایع پیرامون خود پرداخته و احساس مسئولیت را به ورطه عمل بکشاند. براساس مصوبه‌های قانون اساسی،شهروندان از حقوق مسلمی برخوردارند که بسیاری از این حقوق عمدتا به دلیل ناآگاهی و گاها سهل‌انگاری آحاد جامعه و بی‌مسئولیتی ارگان‌های مربوطه تضییع شده و در روند جاری به فراموشی مطلق سپرده می‌شوند و جامعه‌ جدید با قوانین تحمیلی جدید، به جریان زندگی تبدیل می‌شود. از نمونه حقوق شهروندی، مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم شهروندان در انتخاب پست‌های کلیدی شهرستان از قبیل نماینده‌ مردم، اعضای شورای شهر و شهردار و ریاست ادارات دولتی با نظارت مستقیم نماینده می‌باشد که برخی با رای مستقیم و برخی‌ با نظارت بر نحوه‌ تصمیم‌گیری منتخبین مردمی صورت می‌گیرد. از زمان تصویب قوانینِ جلوسِ مقام‌های مربوطه برپایه شیوه‌ی انتخاباتی، منتخبین، همواره موافقان و مخالفانی داشته‌اند که متاسفانه این همراهی یا انتقاد در شهرستان‌های کوچک و کم‌جمعیت بیشتر بر پایه روابط یا به‌قول معروف ریشه در عشیره‌گری داشته‌ است اما در این میان بوده‌اند کسانی که تنها بر پایه آگاهی،عقلانیت و حس مسئولیت، زبان به همراهی یا انتقاد گشوده‌اند، این افراد را می‌توان همان شهروند واقعی لقب داد چرا که همگامی با این دسته بی‌شک در جهت آبادانی شهر واعتلای حقوق شهروندی خواهد بود.
شورای شهر نزدیک‌ترین ارگان با بیشترین دخالت،همراهی و نظارت مردمی بر عملکرد اعضا و همچنین تاثیر بر مهمترین وظیفه این ارگان محترم، یعنی انتخاب شهردار است. انتخاب شورای دوره پنجم شهرستان پیرانشهر با همراهی صادقانه و پرشور مردمی همراه بود و به نسبت این همراهی انتظارات متفاوت شکل گرفت. در جریان انتخاب پست شهردار توسط اعضای محترم، ابهاماتی در شفافیت نحوه انتخاب بوجود آمد و باوجود اعلام عمومی از جانب سخنگوی شورا مبنی بر علنی بودن جلسه‌ی‌ نهایی انتخاب، با حضور نخبگان و معتمدین شهر و معرفی سه مورد نهایی و ارائه برنامه‌ی چندساله توسط سه گزینه‌ انتخابی،این تصمیم به صورت خصوصی و براساس رای‌گیری اعضای شورا، بدون دخالت همشهریان انجام گرفت. بنده در جایگاه یک شهروند مدعی در زمان ارائه‌ سه گزینه‌ پیشنهادی، نقدی بر اعضای محترم شورا وارد کرده و مسائل مطروحه در دوران تبلیغات و عملکرد متفاوت در زمان انتخاب را یادآور شدم که متاسفانه نه تنها بصورت علنی پاسخی دریافت نکردم و باوجود پیگیرهای مستمر از انتشار جوابیه بنده به نقد جناب آقای ابراهیمی خودداری شد بلکه مشکلات شخصی زیادی برایم بوجود آمد و تنها به دلیل احترام به حقوق همشهریان عزیز مذاکرات غیرعلنی و پشت‌پرده با اعضای شورا را مسکوت گذاشتم، وامروز بعد از نهایی شدن تصمیم، مجددا و با خلوص نیت ادعای شهروندی خود را با تمام ملزومات اشاره‌شده به عنوان تنها گزینه‌ موردنظر شخصی خود تقدیم این دو دستگاه محترم می‌نمایم و یادآور می‌شوم مادامی که این ادعا همراه من است همواره یک شهروند منتقد باقی خواهم ماند.
جناب آقای مهندس سعیدی عزیز، جنابعالی با سوابق چند ساله در دستگاه اجرایی شهرداری،گزینه‌ نهایی خدمت در این پست شدید، ضمن عرض تبریک به میمنت این انتخاب و فرصت برای چند سال خدمت به خلق، مایلم چند کلامی سرگشاده با شما سخن بگویم، باتوجه به مساحت جغرافیایی و جمعیت شهرستان، شما برای بسیاری از شهروندان چهره‌ آشنایید و تا اینجای کار خوشبختانه همین بس که از شهروندان همین شهر و آشنا به مشکلات و معضلات شهر هستید، بنده به شخصه تاحدودی با عملکرد اجرایی جنابعالی آشنایی دارم اما تائید یا نقد اقدامات گذشته، اکنون دیگر محلی از اعراب ندارد و به تاریخ خدمات مسئولین و قضاوت مردمی سپرده می‌شود، امروز اما مایلم خدمتتان عارض شوم که تمام مسائل اشاره شده منتهی به این نتیجه است که حضرتعالی وظیفه‌ بسیار سنگینی به دوش دارید چرا که از اهالی همین حوالی و از خادمان همین دستگاه بودن برگ برنده‌ای به غایت سنگین برای انتظار ارائه عملکرد صدچندان متفاوت از جانب شماست.
شدیدا و موکدا یادآور می‌شوم که من و ما با تمام توان و صادقانه در کنار شما، همراه، ناظر و منتقد شماییم، مدعی هستیم جانمان برای رفاه و آبادانی است که در جایش نثارش کنیم، یا به همراهی یا در تقابل درپی نظارت و انتقاد منصفانه و عقلانی. به اختیارات جنابعالی و پتانسیل‌های منطقه و مجموعه‌ شهرداری آگاهیم و درپی احقاق حقوق شهروندی خود.
به انتخابتان اعتماد می‌کنیم و به توانمندیتان امیدوار، و مجددا چشم‌انتظار آینده‌ای به نسبت متفاوت. در کنارتان هستیم تا قدومتان راسخ‌تر باشد.
شهر را آبادتر می‌خواهیم.