تولید چغندر قند آذربایجان غربی از مرز ۲ میلیون تن گذشت!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود. به گزارش پیرانشهر رووداو اسمعیل کریم زاده در این زمینه با بیان اینکه امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیرکشت چغندر قند رفته است افزود: در سال زراعی […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

به گزارش پیرانشهر رووداو اسمعیل کریم زاده در این زمینه با بیان اینکه امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیرکشت چغندر قند رفته است افزود: در سال زراعی جاری برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی در حدود ۲۳ هزار هکتار برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول در مجموع بیش اراضی مشخص شده زیر کشت رفته است.

وی با اشاره به برداشت چغندرقند از اراضی کشاورزی استان اظهارداشت: دوره برداشت چغندرقند ۱۱۰ روز بوده و تا اواسط دی ماه سال جاری کارخانه های قند، محصول تولیدی چغندرکارانی که براساس برنامه ابلاغی با این کارخانجات قرارداد بسته اند، را تحویل خواهند گرفت.

کریم زاده ادامه داد: از پنج کارخانه قند موجود در استان انتظار داریم به دلیل تسهیل روند تحویل چغندر قند و جلوگیری از ازدحام جلوی کارخانجات، تحویل این محصول را زودتر از سال های گذشته آغاز کنند و اخذ محصول چغندرقند پیمان کارانی که براساس برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی با کارخانه ها عقد قرارداد کرده اند، نسبت به آزادکاران خارج از برنامه ابلاغی در اولویت قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: تمامی مطالبات چغندرکاران در سال گذشته توسط کارخانجات قند پرداخت شده است و فقط۵۰ میلیارد ریال بدهی توسط دو کارخانه قند ارومیه و میاندوآب تا کنون باقی مانده بود که در چند روز آتی این بدهی ها نیز تسویه می شود.

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی بیشترین میزان تولید چغندر قند در کشور را داراست و در این میان شهرستان پیرانشهر بیشترین میزان تولید این محصول در استان را دارد.