وقتی از خواب بیدار می‌شوید، این ۷ کار را انجام ندهید

این‌که چگونه صبح خود را پس از بیدار شدن از خواب آغاز می‌کنید معمولا روی انرژی و حس و حال شما در بقیه ساعات روز اثر می‌گذارد. اگر شما روز خود را بدون انرژی آغاز می‌کنید و راندمان‌تان در طول روز پایین است، احتمالا یکی از ۷ اشتباهی که قرار است در این مطلب آن‌ها […]

این‌که چگونه صبح خود را پس از بیدار شدن از خواب آغاز می‌کنید معمولا روی انرژی و حس و حال شما در بقیه ساعات روز اثر می‌گذارد. اگر شما روز خود را بدون انرژی آغاز می‌کنید و راندمان‌تان در طول روز پایین است، احتمالا یکی از ۷ اشتباهی که قرار است در این مطلب آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم، مرتکب می‌شوید. امروز ما می‌خواهیم به شما بگوییم که این ۷ اشتباه کدامند و چگونه باید از آن‌ها دوری کنید.

۱- دکمه چرت کوتاه (snooze button) را فشار ندهید.
متخصصان حوزه خواب معتقدند استفاده از دکمه چرت کوتاه اصلا کار درستی نیست. حقیقت این است که هر بار شما این دکمه را می‌زنید و خواب خود را ادامه می‌دهید، وارد چرخه خواب جدیدی شده که قادر نیستید آن را به پایان برسانید. در نتیجه پس از این کار، وقتی از خواب بیدار می‌شوید احساس خستگی و تنبلی به شما دست می‌دهد.

۲- در تخت‌خواب در خود نپیچید.

وقتی از خواب بیدار می‌شوید، پاها و دستان خود را در حالی که در تخت‌خواب دراز کشیده‌اید بکشید. هر چه حرکات کششی بیش‌تری انجام دهید، در طول روز شاد‌تر و با اعتماد‌به‌نفس‌تر خواهید بود. کسانی که وقتی از خواب بیدار می‌شوند در تخت‌خواب مثل یک گربه در خود می‌پیچند، در طول روز احساس خواب‌آلودگی و استرس می‌کنند.

خواب

۳- هیچ‌وقت صبح‌ها پس از بیدار شدن، ایمیل‌ها و پیام‌های خود را چک نکنید.

چک کردن ایمیل‌ها و پیام‌ها به محض این‌که از خواب بیدار می‌شوید، حواس شما را از فعالیت‌های اصلی و مهم‌تان پرت می‌کند. روی فعالیت‌های موثر و مهم تمرکز کنید و از چک کردن بی‌جهت ایمیل‌های خود دوری کنید.

۴- تخت‌خواب خود را مرتب کنید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی مرتب کردن تخت‌خواب پس از بیدار شدن باعث می‌شود شما راندمان‌تان در طول روز بیش‌تر شود. علاوه بر این، این عادت مهم اولین گام برای پرورش و توسعه عادات خوب در شماست.

خواب قهوه و چای

۵- از نوشیدن قهوه و چای پرهیز کنید.

اگر شما جزو افرادی هستید که هنگام صبح برای سر حال شدن یک فنجان قهوه یا چای می‌نوشید، زمان آن رسیده که در این عادت خود تجدید نظر کنید. بین ساعت ۸ و ۹ صبح، بدن ما مقادیر زیادی هورمون تنظیم انرژی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. اگر قبل از ساعت ۹:۳۰ صبح قهوه بنوشید، بدن شما کورتیزول کم‌تری ترشح می‌کند و در نتیجه انرژی کم‌تری در طول روز خواهید داشت.

۶- در تاریکی از خواب بیدار نشوید.

ساعت درونی بدن ما به نور و تاریکی حساس است. اگر شما در نور کم از خواب بیدار شوید، مغز شما گیج شده و باعث می‌شود شما احساس خواب‌آلودگی کنید. پرده‌ها را باز کنید و اگر همچنان هوای بیرون تاریک است، چراغ‌های اتاق را روشن کنید.

۷- عادات همه چیزند.

طبق گفته دانشمندان، شما قدرت اراده مشخصی دارید و اگر شما این قدرت اراده را صرف کارهای کوچک که باعث طولانی شدن صبح شما می‌شوند بکنید، انرژی کم‌تری در طول روز خواهید داشت. روی آماده شدن خود در صبح تمرکز کنید و یک روتین برای خود ایجاد کنید که به صورت خودکار صبح‌ها کارهای‌تان را انجام دهید و انرژی و اراده‌تان را برای باقی روز نگه دارید.

 

منبع:brightsid