جزئیات تحول معابر مرزی سردشت تشریح شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در خصوص جزئیات طرح سامان دهی معابر مرزی سردشت گفت: معبر موقت و غیر رسمی اشکان به بازارچه رسمی تبدیل می شود. به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس نادر صفرزاده روز یکشنبه در جلسه ای که با حضور جمعی از مدیران کل […]

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در خصوص جزئیات طرح سامان دهی معابر مرزی سردشت گفت: معبر موقت و غیر رسمی اشکان به بازارچه رسمی تبدیل می شود.

به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس نادر صفرزاده روز یکشنبه در جلسه ای که با حضور جمعی از مدیران کل استان، فرماندار سردشت و مدیران شهرستانی در محل بازارچه کیله به منظور بررسی چالش های مربوط به بازارچه کیله و تبدیل آن به گمرک و همچنین سازوکارهای لازم در راستای ساماندهی معابر مرزی سردشت ترتیب یافت با اعلام این خبر گفت: برابر مصوبه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی که از سوی دولت ابلاغ شده، بناست با تقویت بازارچه ها و رونق مبادلات تجاری تدابیری اتخاذ شود تا فعالیت های صادراتی و وارداتی در یک سیستم رسمی صورت گیرد.
وی افزود:  برابر مصوبه فوق الذکر قرار است بازارچه قاسم رش به کیله منتقل و معبر غیر رسمی و موقت مرزی اشکان نیز به بازارچه رسمی تبدیل شود و پس از رسمیت یافتن این مصوبه بلافاصله سازو کارهای لازم برای ایجاد بازارچه رسمی در اشکان فراهم می گردد.
صفرزاده  تصریح کرد: برابر دستورالعمل جدید مدیریت بازارچه های رسمی با گمرک خواهد بود و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز باید نسبت به صدور کارت الکترونیکی برای افراد واجد شرایط یعنی افرادی که دارای سه سال اقامت در شعاع ۲۰  کیلومتری مرز باشند اقدام نماید.
وی با بیان اینکه که نقاط شهری در شهرستان مشمول این طرح نمی باشند اضافه کرد: افراد مشمول از تخفیف سود بازرگانی ماهانه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بهره مند می گردند.
صفرزاده ادامه داد: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید نسبت به ایجاد تعاونی های مرزنشینی و یا احیای تعاونی های موجود و مدیریت و آموزش آنها اقدام کند و سازمان حمل و نقل و پایانه ها نیز نسبت به احداث پایانه اقدام و در نهایت استقرار و کنترل پایانه با گمرک خواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در خصوص مرز کیله که دومین محور مورد بحث در این جلسه بود با اشاره به نشست های مشترک مقام عالی استان با مقامات اقلیم کردستان عراق در رابطه با تبدیل بازارچه کیله به گمرک رسمی گفت: عزم بر این بوده که با رسمی شدن گمرک کیله و گسترش مراودات تجاری دو واژه قاچاق و کوله بری از ادبیات اقتصادی ما حذف و  مرزنشینان بتوانند با حمایت دولت و با کمترین رنج و محنت درآمد مناسب و آبرومندانه ای داشته باشند.
صفرزاده اضافه کرد: در نتیجه این نشست ها مقرر شد که هیئت های مرزبانی ما و حکومت مرکزی عراق نسبت به مشخص نمودن دقیق مرز رسمی بین دو کشور و محل احداث تاسیسات مرزی طرف عراقی اقدام نمایند و اکنون نیز طرف عراقی آماده سازی و اسفالت جاده کیله را شروع کرده است
فرماندار سردشت نیز در این جلسه گفت: تقویت زیرساخت های بازارچه رسمی کیله و تبدیل آن به گمرک و اجرای دستور العمل جدید دولت مبنی بر ساماندهی معابرغیر رسمی مرزی و در راستای آن ایجاد سازو کارهای لازمبرای تبدیل معبر غیررسمی اشکان به بازارچه رسمی  نیازمند همت و حمایت مدیران در سطوح استانی است.
نژاد جهانی افزود: انتظار است با تدبیر و تصمیماتی که  با حضور مدیران کل در این نشست اتخاذ شد نتایج رضایت بخشی در راستای منافع دولت و مردم در همه جوانب بدست آید و از این ظرفیت که دولت تعیین کرده حداکثر بهره مندی حاصل گردد.

در ادامه جلسه  برابر درخواست فرماندار سردشت مبنی بر صادرات محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان از مرز کیله مقرر شد گمرگ استان درخواست صدور مجوز را برای صادرات محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان سردشت پیگیری نماید.
همچنین در رابطه با رابطه با درخواست دیگر فرماندار در خصوص صدور مجوز  واردات از مرز کیله بنا شد ظرفیت سازی شود تا پیله وران بتوانند برابر ارزش صادرات انجام شده به واردات کالا نیز مبادرت نمایند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، ناظر گمرکات استان، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت، معاون هماهنگی امور اقتصادی اطلاعات استان و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی را در این سفر همراهی نمودند.
در حاشیه این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی و هیئت همراه از بازارچه مرزی بازدید نمودند.