وزیر وقت ایران درباره بمباران شیمیایی اشنویه به دبیرکل سازمان ملل چه نوشت؟ +سند رسمی

به دنبال بمباران شیمایی اشنویه در ۱۱ مرداد ۶۷ توسط رژیم بعث عراق، ولایتی وزیر وقت امورخارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به بمباران شیمیایی اشنویه نامه ای به شرح زیر نوشت:  به گزارش پیرانشهر رووداو این نامه به شرح ذیل می باشد: “احتراماً، توجه فوری جناب‌عالی را به جزئیات جدیدترین مورد از […]

به دنبال بمباران شیمایی اشنویه در ۱۱ مرداد ۶۷ توسط رژیم بعث عراق، ولایتی وزیر وقت امورخارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به بمباران شیمیایی اشنویه نامه ای به شرح زیر نوشت:

 به گزارش پیرانشهر رووداو این نامه به شرح ذیل می باشد:

“احتراماً، توجه فوری جناب‌عالی را به جزئیات جدیدترین مورد از اقدام غیر مسئولانه و ضد انسانی عراق در بمباران شیمیایی اشنویه در ۸ نقطه در بخش شیخ‌عثمان اشنویه در استان آذربایجان‌غربی جلب می‌نمایم. این بمباران که در ساعت ۲:۴۵ به‌وقت محلی مورخ

۲ آگوست ۱۹۸۸ اتفاق افتاد، وقتی بود که ساکنین بی‌گناه اشنویه در خواب بودند. تعداد

۸ بمب شیمیایی که حامل گاز خردل بود پرتاب شد و مجموعاً ۱۰۳۱ نفر غیرنظامی که اکثر آنها زن و کودک بودند، مجروح شدند. تعداد شهدا هنوز مشخص نشده است.

این جدیدترین بمباران شیمیایی نه تنها مغایر با قطعنامه ۶۱۲ شورای امنیت است بلکه نمونه دیگری از بی‌توجهی آشکار عراق به درخواست‌های جناب‌عالی و رئیس شورای امنیت در خویشتن‌داری طرفین مناقشه ایران – عراق است و زمانی انجام می‌گیرد که تلاش‌ها برای دست‌یابی به حل و فصل صلح‌جویانه می‌باشد. در جدیدترین کاربرد سلاح‌های شیمیایی، رژیم عراق عدم تمایل خود را جهت متوقف ساختن استفاده از این تسلیحات مرگبار با هر هزینه‌ای به‌وضوح نشان داده است.

با توجه به این موارد و مفاد گزارش اخیر تیم کارشناسان جناب‌عالی در مورد استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی (S/20060) مورخ ۲۰ جولای ۱۹۸۸ درخواست می‌نمایم که جناب‌عالی فوراً تیم دیگری از کارشناسان تحقیق را در مورد جدیدترین حمله عراق اعزام نمایید تا مدارکی که هنوز موجود است مورد مشاهده و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

دولت متبوعم مصراً خواستار محکومیت صریح این اقدام شنیع تجاوزکارانه عراق از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. اقدامات فوری و جدی سازمان ملل به‌طور کلی و شورای امنیت به‌طور اخص جهت جلوگیری از اقدامات بیشتر رژیم عراق در آینده لازم است. این ددمنشی‌ها به‌منظور تحت‌الشعاع قرار دادن کلیه تلاش‌ها جهت نیل به صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس صورت می‌گیرد.”

علی‌اکبر ولایتی – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بمباران شیمیایی اشنویه در ۱۱ مرداد سال ۱۳۶۷

بمباران شیمیایی اشنویه