ترانزیت خارجی ۲۰۹ میلیون دلاری از گمرک تمرچین پیرانشهر در سه ماهه نخست امسال

 مدیر گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: میزان کل ترانزیت خارجی از گمرک تمرچین پیرانشهر در سه ماهه نخست سالجاری ۲۰۹ میلیون دلار بوده است. به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس مرحمت سلیمان نژاد، مدیر گمرک تمرچین پیرانشهر با اشاره به نقش گمرک تمرچین پیرانشهر در اقتصاد استان و منطقه گفت: گمرک تمرچین پیرانشهر […]

 مدیر گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: میزان کل ترانزیت خارجی از گمرک تمرچین پیرانشهر در سه ماهه نخست سالجاری ۲۰۹ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از کردپرس مرحمت سلیمان نژاد، مدیر گمرک تمرچین پیرانشهر با اشاره به نقش گمرک تمرچین پیرانشهر در اقتصاد استان و منطقه گفت: گمرک تمرچین پیرانشهر از جمله گمرکات فعال آذربایجان غربی در جنوب این استان می باشد که در زمینه صادرات و واردات کالاها از رونق خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای بدست آمده در طول سه ماهه نخست سالجاری ترانزیت خارجی از این گمرک ۵۰ هزار و ۲۰۰ تن کالا، به ارزش ۲۰۹ میلیون دلار بوده است که این میزان از نظر وزنی ۴۲ درصد و از نظر ارزش دلاری  ۱۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 مدیر گمرک تمرچین پیرانشهر در ادامه با اشاره به میزان صادرات کالا از طریق این مرز عنوان کرد، در این مدت صادرات بازارچه تمرچین ۳۶ هزار و ۵۵۰ تن به ارزش دلاری ۲۰ میلیون دلار بوده که این رقم از نظر ارزش دلاری ۱۷۶ درصد رشد را نشان می دهد، همچنین صادرات از گمرک تمرچین هم ۴۷ هزار و ۷۲۶ تن کالا به ارزش دلاری ۱۳میلیون می باشد.

سلیمان نژاد با اشاره به عمده کالاهای صادراتی از مرز تمرچین پیرانشهر، تصریح کرد، عمده کالاهای صادراتی گمرک تمرچین عموماً مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، لبنیات، میوه تره بار، ماشین آلات صنعتی، البسه، مواد غذایی و سنگ های معدنی می باشد.

وی همچنین اضافه کرد: مجموع صادرات گمرک تمرچین به کشور عراق در سه ماهه نخست سال جاری۲۲۵ هزار تن به ارزش ۷۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش دارد.

این مدیر گمرک در ادامه سخنان خود با اشاره به ساماندهی تجارت چمدانی در طول یکسال اخیر گفت: یکی از اقدامات شایسته در طول یکسال اخیر ساماندهی قسمت تجارت چمدانی صادرات از مرز تمرچین بوده است که قبل از آن هر چند تجارت چمدانی صورت می گرفت اما هیچ گونه آماری در خصوص آن وجود نداشت ولی با اعمال اقدمات قانونی در دو بخش مسافری و تجاری اکنون آمارهای آن بصورت روزانه موجود است.

سلیمان نژاد ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۹۶ در بخش صادرات تجارت چمدانی از لحاظ وزنی۵۱ هزار و ۵۱۱ تن و از لحاظ ارزشی ۱۲۳ هزار و ۶۱۸ میلیون دلار برآورد شده است.