کاهش ۲۱میلیون متر مکعبی آب مخزن سد مهاباد

رئیس امور آب شهرستان مهاباد از کاهش ۲۱میلیون متر مکعبی آب مخزن سد مهاباد خبر داد. به گزارش پیرانشهر رووداو، «محمد عبدالهی»  در سومین جلسه شورای حفاظت آب مهاباد گفت: ذخیره مخزن سد مهاباد در حال حاضر ۱۲۹ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۱۵۰ میلیون متر مکعب بود و امسال […]

رئیس امور آب شهرستان مهاباد از کاهش ۲۱میلیون متر مکعبی آب مخزن سد مهاباد خبر داد.

به گزارش پیرانشهر رووداو، «محمد عبدالهی»  در سومین جلسه شورای حفاظت آب مهاباد گفت: ذخیره مخزن سد مهاباد در حال حاضر ۱۲۹ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۱۵۰ میلیون متر مکعب بود و امسال حجم مخزن سد حدود ۲۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

 وی افزود: بارندگی‌های امسال ۲۳۷ میلیمتر ثبت شده که این میزان بارندگی در سال گذشته تا این زمان ۴۰۸ میلی‌متر بود بنابراین کاهش بیش از ۴۰ درصد در سال آبی امسال به نسبت سال آبی گذشته به ثبت رسیده است.

 عبداللهی با اشاره به خروجی مخزن به میزان چهار و نیم متر مکعب  گفت: کاهش بارندگی ها در دراز مدت بیش از ۳۲ درصد بوده است و این امر باعث شده که ارتفاع آب در مخزن سد به نسبت سال گذشته در ارتفاع ۱۳۵۴ متری قرار بگیرد.

رئیس امور آب مهاباد اظهار داشت: با توجه به ذخیره مخزن سد مهاباد امسال حدود پنج هزار و ۱۹۹ مگابایت برق تولید شده است.

وی در خصوص تعداد چاههای مجاز در شهرستان مهاباد گفت: در مجموع یک هزار و ۴۷۹ حلقه چاه مجاز در سطح شهرستان مهاباد شناسایی شده که این تعداد شامل  یک هزار و ۲۵۷ حلقه چاه کشاورزی، ۱۸۴ حلقه چاه صنعت و خدمات و ۳۸۴ جهت شرب است.

عبداللهی افزود: ۵ هزار و  ۱۰۷ چاه غیر مجاز در مهاباد شناسایی شده که از این تعداد ۴۸ حلقه چاه غیرمجاز تاکنون پرشده و برای ۱۳ چاه دیگر نیز حکم در دست اجراست.

رئیس امور آب مهاباد با اشاره به ضرورت افزایش حجم آب تخصیصی برای مصارف کشاورزی اظهار داشت: در برنامه ریزی های انجام گرفته با جهاد کشاورزی شهرستان و پیمانکاران مربوطه و تشکلات آب بران، حدود ۹۵ میلیون مترمکعب در پنج نوبت جهت مصارف کشاورزی تقسیم بندی شده که سه نوبت آبیاری تا اواخر تیرماه در حدود ۵۸ میلیون متر مکعب به مصرف خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به حجم باقی مانده ۳۷ میلی متر مکعبی باید دو نوبت دیگر مرداد و شهریور نیز در سطح اراضی ۹۰۰ متر مربع با برنامه ریزی دقیق به ثمر برسد.

رئیس امور آب همچنین از رهاسازی یک میلیون متر مکعب آب به تالاب کانی برازان خبر داد و افزود: در هماهنگی با ستاد احیای دریاچه ارومیه جهت رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب دیگر نیز تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

در پایان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد گفت: مصرف آب به الگوهای صحیح مصرف نیاز دارد زیرا کشاورزی در منطقه ما به روش سنتی انجام می گیرد و لازم است تا با برنامه ریزی کلان به سمت اشتغال زایی در عرصه خدمات پردازیم و بیش از این به اشتغال در کشاورزی وابسته نباشیم.

ایرج شجاعی افزود: در برنامه حفاظت از آب، بررسی چاههای غیر مجاز و پلمپ آنها ضروری است تا از این طریق با هدر رفت آب برخورد شود.

وی ضمن تشکر از NGo ها در خصوص شفاف سازی مالکیت زمین‌های حاشیه سد گفت: اقدامات اولیه در خصوص رفع تصرف از این زمینها و پیگیری معارضین در حال انجام است.

 شجاعی در پایان گفت: با وجود رهاسازی آب جهت مصارف کشاورزی از نظر میزان ذخیره آب مشکلی وجود ندارد اما با این وجود نحوه مصرف صحیح  و صرفه جویی در مصرف آب و ضروری است.