گیلاس ، یاقوت قرمز اشنویه

همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خریدگیلاس یاقوت قرمز اشنویه به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت قرمز اشنویه را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند. به گزارش پیرانشهر روداو به نقل از ایرنا، برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی اشنویه در اواخر خرداد هر سال آغاز […]

همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خریدگیلاس یاقوت قرمز اشنویه به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت قرمز اشنویه را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند.

به گزارش پیرانشهر روداو به نقل از ایرنا، برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی اشنویه در اواخر خرداد هر سال آغاز می شود و علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی برای گردشگران در این شهرستان به شمار می رود.
به گفته فرماندار اشنویه، این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس در آذربایجان غربی است و محصول این شهرستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.
اسعد خضری با اشاره به اینکه برداشت «گیلاس» حدود ۴۵ روز به طول می انجامد، اظهار کرد این محصول نافع برای هفت هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.
وی به تلاش های دولت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: واحد فرآوری محصولات باغی با موافقت اولیه دفتر مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری در این شهرستان احداث می شود تا فرآوری محصول گیلاس و سیب این شهرستان به رونق اقتصادی منطقه منجر شود.
خضری بیان کرد: این محصول دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام بوده و در این میان ارقام خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.
خضری گفت: شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع موجب شده است تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.
فرماندار اشنویه با تاکید بر اینکه مجموع سطح زیر کشت باغ های گیلاس اشنویه ۲۹۳ هکتار است، ادامه داد: ۱۴۸ هکتار از این میزان بارور است و به طور متوسط از هر هکتار حدود هشت تن محصول برداشت می شود.
مدیر اداره جهادکشاورزی اشنویه نیز در مورد راهکارهای افزایش تولیدگیلاس در این شهرستان گفت: حذف درختان آلوده و بیمار و تغذیه باغ ها بر اساس تجزیه برگ و آزمون های خاک و آب در برنامه کاری باغ های گیلاس اشنویه قرار دارد.
سید انور حسینی گفت: افت تولید ۳۰ درصدی تولید گیلاس نسبت به سال های قبل به دلیل بارندگی های بی موقع در زمان گلدهی و تلقیح نیافتن مناسب گل های گیلاس توسط زنبورهای عسل و گرده افشانی نامناسب است.
وی اضافه کرد: متوسط حجم تولید سالانه این محصول در این شهرستان حدود یکهزار و ۲۲۱ تن اما برداشت حدود ۸۶۵ تن گیلاس در سال جاری پیش بینی شده است.
یک پزشک نیز در مورد فواید و خواص گیلاس گفت: «گیلاس» سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به دلیل داشتن فلاونوئیدها دارای خواص درمانی برای بیماری های قلبی و رماتیسم و دردهای مفصلی است.
دکتر افشین چهره قانی افزود: این میوه موجب دفع سم از بدن می شود و در تقویت قلب، روده و معده و قوای فکری نقش مهمی دارد؛ ویتامین c این میوه چشمگیر بوده و به تصفیه خون و تسکین اعصاب منجر می شود.
گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود و مقاوم به سرما است.
درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می رسد؛ عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال ذکر شده است.
شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و به شهرگیلاس گیلاش یاقوت قرمز اشنویه معروف است.