حاشیه‌ها و جزییات ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی دانش‌ آموزان

عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در مورد لو رفتن سوالات امتحان نهایی می گوید: ما از دانش‌آموزان خواسته‌ایم تا هر اطلاعاتی که درباره این موضوع دارند، به ما بدهند. روز گذشته هم چند دانش‌آموز به مرکز سنجش آمدند و ما به آنها گفتیم؛ هر مدرکی که دارند و نشان دهد که سوال‌ها قبل […]

عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در مورد لو رفتن سوالات امتحان نهایی می گوید: ما از دانش‌آموزان خواسته‌ایم تا هر اطلاعاتی که درباره این موضوع دارند، به ما بدهند. روز گذشته هم چند دانش‌آموز به مرکز سنجش آمدند و ما به آنها گفتیم؛ هر مدرکی که دارند و نشان دهد که سوال‌ها قبل از شروع آزمون منتشر شده، در اختیارمان قرار دهند تا ما تحقیقات‌مان درباره این موضوع را آغاز کنیم.

عبدالرسول عمادی، رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش توضیح بیشتری درباره حاشیه‌ها و جزییات ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی دانش‌آموزان می‌دهد.

پیش از این شما به صورت قاطعانه اعلام کرده بودید که هیچ‌کدام از سوالات امتحان نهایی لو نرفته، اما همین دیروز، تعدادی از دانش‌آموزان مقابل آموزش و پرورش تجمع کرده و نسبت به ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی اعتراض کردند. الان تکلیف این دانش‌آموزان چیست؟

به‌طور کلی، ماجرای لورفتن سوالات امتحان نهایی، مربوط به حوزه اجرا در شهرستان‌ها و مناطق مربوط می‌شود. این موضوع در فضای مجازی مطرح شد و به دنبال آن حراست آموزش و پرورش و پلیس فتا وارد عمل شدند، آنها دنبال این بودند که تخلف انجام‌شده را کشف کنند. در بررسی‌های آنها مشخص شد که برخی سایت‌ها، سوال‌های تاریخ گذشته مثل سوال‌های سال‌های گذشته را به دانش‌آموزان فروخته‌اند، بنابراین سوالاتی که منتشر شده بود، مربوط به سوالات امتحان نهایی نبود.

درست است اما اخیرا تعدادی از والدین این دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند سوال‌هایی که شب قبل از امتحان منتشر شده، درست همان سوال‌هایی بود که در امتحان آمده و حتی معلمان با دیدن سوال‌ها، آن را تأیید کرده‌اند.

بله، این موضوع مطرح شد که قبل از شروع امتحان برخی از سوال‌ها بیرون آمده اما ما اطلاعاتی نداریم که این موضوع را تأیید کند. حالا هم پلیس فتا و حراست آموزش و پرورش درحال بررسی موضوع هستند که آیا چنین خطایی رخ داده است یا خیر.

چرا از خود دانش‌آموزان برای کشف ماجرای لورفتن سوال‌ها کمک نمی‌گیرید؟

ما از دانش‌آموزان خواسته‌ایم تا هر اطلاعاتی که درباره این موضوع دارند، به ما بدهند. روز گذشته هم چند دانش‌آموز به مرکز سنجش آمدند و ما به آنها گفتیم؛ هر مدرکی که دارند و نشان دهد که سوال‌ها قبل از شروع آزمون منتشر شده، در اختیارمان قرار دهند تا ما تحقیقات‌مان درباره این موضوع را آغاز کنیم.

تا الان سرنخی به دست نیاورده‌اید؟

تا الان چیزی که این موضوع را ثابت کند، در اختیار نداریم.

مشخص نشده که بیشترین اعتراض دانش‌آموزان درباره لورفتن کدام درس‌هاست؟

خیر، این موضوع هم برای ما مشخص نشده است.

در سال‌های گذشته هم ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی مطرح شده اما هیچ‌وقت به صورت مشخص از سوی وزارت آموزش و پرورش تأیید نشد.

بله، ما هیچ‌وقت مشکلی در برگزاری امتحان‌های نهایی نداشتیم، هیچ‌وقت هم تخلفی در این زمینه به ما گزارش نشده است. بنابراین اگر امسال این موضوع تأیید شود، برای نخستین‌بار است که در امتحانات نهایی تخلفی اتفاق می‌افتد.

شما خودتان این احتمال را می‌دهید که تخلفی صورت گرفته باشد؟

به هرحال ممکن است تخلفی صورت گرفته باشد اما باید توجه داشت که سوال‌های امتحان نهایی داخل پاکت است و رأس ساعت ٨ صبح باز می‌شود. ممکن است در مدرسه‌ای این سوال‌ها ٢٠ دقیقه زودتر باز شده باشد اما با توجه به این‌که دانش‌آموزان آن ساعت سر جلسه هستند، باز هم احتمال سوءاستفاده کم است. پیش از این با همکاری پلیس فتا و حراست آموزش و پرورش، افرادی در ارتباط با انتشار سوال‌های تاریخ گذشته دستگیر شدند، اما مشخص شد که آن سوال‌ها واقعی نیستند و تنها در سربرگ امتحانات امسال به دانش‌آموزان فروخته شده‌اند.

کسانی که دستگیر شدند، از کارکنان آموزش و پرورش بودند؟

برخی از آنها در بدنه آموزش و پرورش بودند و برخی خارج از آموزش و پرورش.

در ارتباط با لورفتن سوال‌های داخلی مدارس، چطور؟ تاکنون گزارشی به شما داده نشده؟

این سوال‌ها میان معلم و شاگرد است و معمولا مسأله‌ای به وجود نمی‌آورد. با این حال، ما از همه دانش‌آموزان می‌خواهیم تا اگر اطلاعاتی دارند یا ردی از فروشندگان و منتشرکنندگان این سوالات در فضای مجازی دارند، به ما بدهند.