کشت چغندر قند در پیرانشهر جایگزین کاهش کشت در حوزه دریاچه ارومیه خواهد شد

به دنبال ممنوعیت کشت چغندر قند در زمین های حوزه دریاچه ارومیه و کاهش تولید این محصول و با توجه به وجود چندین کارخانه در سطح استان، این کاهش تولید با افزایش تولید این محصول در شهرستان پیرانشهر جبران خواهد شد. لازم به ذکر است شهرستان پیرانشهر حوزه آبریز دریاچه ارومیه محسوب نمی شود و […]

به دنبال ممنوعیت کشت چغندر قند در زمین های حوزه دریاچه ارومیه و کاهش تولید این محصول و با توجه به وجود چندین کارخانه در سطح استان، این کاهش تولید با افزایش تولید این محصول در شهرستان پیرانشهر جبران خواهد شد. لازم به ذکر است شهرستان پیرانشهر حوزه آبریز دریاچه ارومیه محسوب نمی شود و لذا با محدودیت کاهش کاشت چغندر قند مواجه نیست. همچنین باتوجه به تجهیز ۱۴ هزار هکتار از زمین های این شهرستان به سیستم نوین آبیاری، پیش بینی می شود پیرانشهر بتواند کمبود تولید این محصول را جبران کند.

اسمعیل کریم زاده  با تشریح چگونگی پیاده سازی ایده کشت چغندرقند در اراضی کشاورزی جمهوری خود مختار نخجوان و روند نا موفق آن اظهار کرد: استان آذربایجان غربی افزون بر ۳۵ درصد از محصول چغندر قند ایران را تولید می‌کند بنابراین از این نظر جایگاه ممتازی دارد.

وی افزود: ۵ کارخانه فرآوری چغندر قند در آذربایجان غربی مشغول به کار است که زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۵۰۰۰ نفر را فراهم کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشت چغندر قند از قدیم الایام در آذربایجان غربی مرسوم بوده و کشت آن به نسبت برخی محصولات از درامد قابل توجهی برخوردار است بنابراین طبیعی است که کشاورزان علاقه مند به کشتان باشند.

وی با اشاره به پرآب بر بودن این محصول و تأثیرات آن در ایجاد بحران دریاچه ارومیه اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه باید میزان کاشت این محصول کاهش یابد بنابراین وسعت اراضی زیر کشت این محصول که زمانی تا ۴۰ هزار هکتار توسعه یافته بود باید به ۲۳ هزار هکتار برسد که این مهم در دو سال اخیر ابلاغ هم شده است.

کریم زاده گفت: کشت چغندر قند در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یافته و به ۲۸ هزار هکتار رسیده اما نیاز است تا روش‌های آبیاری این محصول از غرقابی کنونی به نوارتیپ تغییر یابد تا راندمان تولید نیز عوض شود.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در قالب برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه تلاش کرده است برنامه کاهش کشت این محصول را از اراضی محدوده آبریز دریاچه ارومیه به خارج از آن هدایت کند و در این میان شهرستان پیرانشهر به عنوان یکی از مستعدترین سرزمین‌های کاشت چغندرقند مورد توجه قرار گرفته است و کشت چغندر قند در پیرانشهر جایگزین کاهش کشت در حوزه دریاچه ارومیه خواهد شد.

کریم‌زاده گفت: متوسط کشت چغندر قند در پیرانشهر ۷۰ تن در هکتار است که ۱۵ تن بیش از متوسط کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر علاقه دولت در کشت فرا سرزمینی محصول چغندرقند اظهار کرد: واردات محصول چغندرقند از نخجوان برای فراوری در کارخانجات قند آذربایجان غربی به دلیل احتمال انتقال آلودگی‌های و پوسیدگی خاک به شستشوی قبل از ورود مشروط شد.