اشیا عتیقه تقلبی در بوکان کارشناسان را حیرت زده کرد

کشف اشیا عتیقه تقلبی در بوکان رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان گفت: ۳۵ شی عتیقه و جعلی در بوکان کشف شده است که دقت در ساخت اشیا تقلبی تعجب کارشناسان آثار باستانی را به همراه داشته است. به گزارش پیرانشهر رووداو «اسعد جمیانی» روز شنبه (۲۰ خردادماه) در گفت وگو […]

کشف اشیا عتیقه تقلبی در بوکان

رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان گفت: ۳۵ شی عتیقه و جعلی در بوکان کشف شده است که دقت در ساخت اشیا تقلبی تعجب کارشناسان آثار باستانی را به همراه داشته است.

به گزارش پیرانشهر رووداو «اسعد جمیانی» روز شنبه (۲۰ خردادماه) در گفت وگو با خبرنگار کردپرس در خصوص کشف اشیا عتیقه تقلبی در بوکان گفت: نیروی انتظامی شهرستان بوکان در دو هفته گذشته و در دو عملیات جداگانه ۳۵قطعه شی تاریخی و جعلی را کشف کردند.
وی افزود: در هشتم خرداد ماه به دنبال یک گزارش مردمی، نیروی انتظامی شهرستان بوکان از یک مغازه آرایشگاه مردانه موفق به کشف ۲۸ شی قدیمی شدند.
جمیانی گفت: با بررسی کارشناسان میراث فرهنگی آشکار شد از این تعداد آثار کشف شده تنها ۱۱ قطعه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوره هخامنشی و ساسانیان است و دارای اصالت تاریخی و فرهنگی هستند.
وی تصریح کرد: کارشناسان ۱۷ شی باقی مانده  را که  از جنس مفرغ، مس، نقره، برنز بودند و دو کتیبه با زبان میخی درمیان آنها بود را تقلبی و ساختگی ارزیابی کردند.
رئیس  اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان در ادامه گفت: بررسی این آثار و شباهت زیاد آنها به آثار عتیقه واقعی تعجب کارشناسان را به همراه داشت. جاعلان برای ساخت این اشیاء، آثار قدیمی فلزی را ذوب کرده و باز آنها را بر اساس آثار اصیل و با ارزش قالب ریزی می کنند که این امر شناخت جعلی بودن این اشیاء را برای افراد عادی غیر ممکن کرده است.
جمیانی در ادامه از کشف هفت شی قدیمی در سیزدهم خرداد امسال خبر داد و گفت: نیروی انتظامی موفق به کشف دو کاسه، یک شمشیر قدیمی نیم متری، دو بشقاب طلایی رنگ و دو عدد انگشتر را کشف کردند که کارشناسان همه آنها را جعلی تشخیص دادند.
وی افزود: دو کاسه مفرغی به شیوه جدید و بر اساس آثار دوره ساسانی ساخته شده بود و مدتها در زیر خاک مدفون شده است.
این مقام مسئول در شهرستان بوکان در ادامه این نشست خبری گفت: در میان این هشت قطعه شی ء، دو کاسه فلزی طلایی رنگ تعجب کارشناسان را به همراه داشت.
وی افزود: جاعلان برای ساخت این دو کاسه فلزی، ضمن ذوب آثار قدیمی و قالب ریزی دوباره آنها بر اساس نمونه های دوره ساسانی، از یک روکش ضخیم طلای ۲۴عیار استفاده کرده بود و نگه‌داشتن این دو شی به مدت طولانی در آب طلا و زیر خاک تشخیص جعلی بودن آنها را نیز برای کارشناسان سخت کرده بود.
جمیانی در پایان گفت: این آثار در یکی از شهرهای اطراف ساخته شده بودند و برای فروش به بوکان منتقل شده بودند.